Enzo Svart 19.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 (redigert) Men om jeg nå tar og skriver et eget referat fra artikkelen , jeg blir vel ikke bannet fra forumet da ? Tar meg den frihet å referere litt fra en artikkel som ble skrevet i Seilas Seilegenskapene på 2 båter som ble testet mot hverandre er det denne saken gjelder , i dette tilfellet Dufour 34 som jeg selv eier og Dehler 34 De prøvde båtene i bygete vær med vind opp mot 16sekundmeter. Den ustabilevinden gjorde at en direkte fartssammenligning nok kan bli litt urettferdig. Dehler 34 har et lystall på 1,25. Dufour-en har et LYS tall på 1,24. De hadde nok trodd at Dehler`n ville være overlegen mot Dufouren Men det var den ikke. Dehleren var utrustet for turseilas, muligens hadde det noe å si på resultatet. Dehleren var rustet med påhenger på hekken og gummibåt surret på hytta noe seilas mener er langt fra ideelt. De startet sammenligningen i kraftig ustabilvind rundt 15sekundmeter og det var for mye for kryss uten å reve så de seilte slør på 140grader istedet. Båtene seilte avgårde i over 7 knop. Dehleren seilte nok 0,3 knop raskere, men hadde litt problemer medå holde roret i vannet i de verste kastene og mistet dermed styringen. Muligens var seilas sine journalister flinkere til å kjøre storseil med dufouren for den hadde ingen problemer med styringen (obs ! dette er dufour med kort jernkjøl og ikke dyp blykjøl slik de fleste dufour 34 leveres med i norge) Vinden roet seg etterhvert ned til rundt 11 sekundmeter og da startet sammenligningen av kryssegenskaper , journalistene oppdaget da at dehleren fortsatt hadde problemer og måtte ta et rev. Dufour-en klarte seg bedre med full seilføring og da var dehleren sjanseløs i denne vinden. Når revet derimot var ristet ut så kom farten tilbake og båtene seilte overraskende jevnt , muligens litt bedre høyde på dehleren muligens. Som alle rasehester så har også dehleren sine nykker og dette er på denne at den virker rankere enn dufouren , dehleren har smalere skrog enn dufouren , det vil igjen gi mindre motstand gjennom vannet men skaper da en rankere båt. En smal åt gir jo fordeler i lite vind og med vinden i ryggen der stabiliteten er mindre avgjørende og journalistene tipper dehleren nok er hakket vassere enn dufouren i lite vind da den ikke bare er smalere men også lettere. Redigert 19.Oktober.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Det vil kanskje være en fordel om del lover, regler og praksis knyttet til sitater, referater, kildehenvisning, og baatplassens egne regler samt rettningslinjer for moderering ligger synlig og lett tilgjengelig for alle brukere. Da vil en forhåpntligvis unngå denne type diskusjoner. Særlig mener jeg kildehenvisning er viktig eller kan en lette lage problemer for andre med og slå om seg med synsing og dårlige råd. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 La oss ta for oss 10-metringen: Slik ser den ut ved designlast. Øker vi dypgåendet med 5 cm, så får vi dette: Skrogfarten øker pga lengre vannlinje, men slepemotstand øker også pga større deplasement og større våt overflate. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Ja med mer last så øker vannlinjen samtidig som det blir mer å dra gjennom vannet. Vil vel i praksis si at det ikke vil ha så mye å si på farten med vekt inntil en viss grense sålenge det blåser endel. Med lett båt så vil man vinne mer jo mindre det blåser Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Med lett båt så vil man vinne mer jo mindre det blåser sant i VOR siste etappen (Gbg-Kiel) lämnade Djuice en del av besättningen iland för att spare vikt....det betalade sig http://www.sailingworld.com/ocean-racing/r...rld-200919.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sydvesten Svart 19.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2007 Ja med mer last så øker vannlinjen samtidig som det blir mer å dra gjennom vannet. Nå er det vel mere snakk om en akademisk økning av vannlinjen om man øker/reduserer båtens vekt, jeg tro at effekten av økt vannlinje er noe oppkrytt.... Tar vi utgangspunkt i en båt med vannlinjeareal på ca. 17m2... antatt fra en båt med ca 10m vannlinje og 3,5m bredde og korrigert med en halv for innsnevring i baug og akter... mest sannsynlig så er arealet noe større.... for en slik båt.... Øker vi vekten på denne båten med 1000 kg så fortrenger denne 1m3 mere vann.. denne båten vil da ligge 5 cm dypere i sjøen..... antar av at at hekken er skrå... så øker vannlinjen med ca. 20-25 cm.... Dette vil igjen øke skrogfarten med 1,1% som neppe er noen revolusjon.. Redusere vi vekten med 100kg så vil båten flyte en halv cm høyere i sjøen... Jeg tror nok at vektendring er viktig for hastigheten og økt vannlinje kan nok neppe kompensere for dette... Den dominerende faktoren på hastigheten er nok effekt/vektforhold og ikke vannlinjen... Så for seilbåter er vel det kvadratmeter seil og vekten vil jeg tro... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 (redigert) Sånn omtrentlig hydrostatikken for skroget mitt. Som man ser skal det 162 kg til for å trykke den en cm. ned Redigert 20.Oktober.2007 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hei Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 (redigert) Ser at det er mange som seiler rundt med gummibåt på slep, gjerne med motor på gummibåten. Er det noen som har observert tap av fart. Slep av gummibåt med og uten motor f.eks 9 hk inkl. kanne med bensin 10l? Dette må da bli en solid brems. Redigert 20.Oktober.2007 av hei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Ser at det er mange som seiler rundt med gummibåt på slep, gjerne med motor på gummibåten. Er det noen som har observert tap av fart. Slep av gummibåt med og uten motor f.eks 9 hk inkl. kanne med bensin 10l? Dette må da bli en solid brems. Heng ei vekt i fanglina så ser du bremse-effekten. Hva dette gjør med farten har mest å gjøre med forholdet mellom massene - dvs moderskipet og jolla. Jeg tror det større grunn å bekymre seg påhengeren dersom jolla kvelver, noe det lett kan gjøre med motor på i sterk vind. En kan ta jolla på dekk, og dermed skaffe seg dårliger strømningsforhold over nedre del av forseilt, og fartstapet blir vel litt hippsomhapps. Sitér dette innlegget Link to post
hei Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 (redigert) Tro nok ikke fartstapet blir hippsomhapps, langt fra Jolle ca 2.70m Ca 40 kg, motor ca 25 kg pluss en liten slump bensin 6 kg. Mesteparten av vekten sentrert rundt hekken på jolla. Dette må da bli en skikkelig brems. Siden vi snakker om tur og siden mange seiler slik.... Bedre å plassere utyske på dekk... Redigert 20.Oktober.2007 av hei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2007 Tro nok ikke fartstapet blir hippsomhapps, langt fra Jolle ca 2.70m Ca 40 kg, motor ca 25 kg pluss en liten slump bensin 6 kg. Mesteparten av vekten sentrert rundt hekken på jolla. Dette må da bli en skikkelig brems. Siden vi snakker om tur og siden mange seiler slik.... Bedre å plassere utyske på dekk... Ja det er klart, jeg tenkte på lett gummibåt u/motor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.