Jump to content

Hvor mye har det å si på farten om båten er lastet for tur


Enzo

Recommended Posts

Men om jeg nå tar og skriver et eget referat fra artikkelen , jeg blir vel ikke bannet fra forumet da ?

 

Tar meg den frihet å referere litt fra en artikkel som ble skrevet i Seilas

 

Seilegenskapene på 2 båter som ble testet mot hverandre er det denne saken gjelder , i dette tilfellet Dufour 34 som jeg selv eier og Dehler 34

De prøvde båtene i bygete vær med vind opp mot 16sekundmeter.

Den ustabilevinden gjorde at en direkte fartssammenligning nok kan bli litt urettferdig. Dehler 34 har et lystall på 1,25. Dufour-en har et LYS tall på 1,24. De hadde nok trodd at Dehler`n ville være overlegen mot Dufouren Men det var den ikke. Dehleren var utrustet for turseilas, muligens hadde det noe å si på resultatet.

Dehleren var rustet med påhenger på hekken og gummibåt surret på hytta noe seilas mener er langt fra ideelt.

De startet sammenligningen i kraftig ustabilvind rundt 15sekundmeter og det var for mye for kryss uten å reve så de seilte slør på 140grader istedet. Båtene seilte avgårde i over 7 knop. Dehleren seilte nok 0,3 knop raskere, men hadde litt problemer medå holde roret i vannet i de verste kastene og mistet dermed styringen.

Muligens var seilas sine journalister flinkere til å kjøre storseil med dufouren for den hadde ingen problemer med styringen (obs ! dette er dufour med kort jernkjøl og ikke dyp blykjøl slik de fleste dufour 34 leveres med i norge)

Vinden roet seg etterhvert ned til rundt 11 sekundmeter og da startet sammenligningen av kryssegenskaper , journalistene oppdaget da at dehleren fortsatt hadde problemer og måtte ta et rev. Dufour-en klarte seg bedre med full seilføring og da var dehleren sjanseløs i denne vinden.

 

Når revet derimot var ristet ut så kom farten tilbake og båtene seilte overraskende jevnt , muligens litt bedre høyde på dehleren muligens.

Som alle rasehester så har også dehleren sine nykker og dette er på denne at den virker rankere enn dufouren , dehleren har smalere skrog enn dufouren , det vil igjen gi mindre motstand gjennom vannet men skaper da en rankere båt.

En smal åt gir jo fordeler i lite vind og med vinden i ryggen der stabiliteten er mindre avgjørende og journalistene tipper dehleren nok er hakket vassere enn dufouren i lite vind da den ikke bare er smalere men også lettere.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Det vil kanskje være en fordel om del lover, regler og praksis knyttet til sitater, referater, kildehenvisning, og baatplassens egne regler samt rettningslinjer for moderering ligger synlig og lett tilgjengelig for alle brukere. Da vil en forhåpntligvis unngå denne type diskusjoner.

Særlig mener jeg kildehenvisning er viktig eller kan en lette lage problemer for andre med og slå om seg med synsing og dårlige råd.

Link to post
Ja med mer last så øker vannlinjen samtidig som det blir mer å dra gjennom vannet.

Nå er det vel mere snakk om en akademisk økning av vannlinjen om man øker/reduserer båtens vekt, jeg tro at effekten av økt vannlinje er noe oppkrytt....

 

Tar vi utgangspunkt i en båt med vannlinjeareal på ca. 17m2... antatt fra en båt med ca 10m vannlinje og 3,5m bredde og korrigert med en halv for innsnevring i baug og akter... mest sannsynlig så er arealet noe større.... for en slik båt....

 

Øker vi vekten på denne båten med 1000 kg så fortrenger denne 1m3 mere vann.. denne båten vil da ligge 5 cm dypere i sjøen..... antar av at at hekken er skrå... så øker vannlinjen med ca. 20-25 cm.... Dette vil igjen øke skrogfarten med 1,1% som neppe er noen revolusjon..

 

Redusere vi vekten med 100kg så vil båten flyte en halv cm høyere i sjøen...

 

Jeg tror nok at vektendring er viktig for hastigheten og økt vannlinje kan nok neppe kompensere for dette... Den dominerende faktoren på hastigheten er nok effekt/vektforhold og ikke vannlinjen... Så for seilbåter er vel det kvadratmeter seil og vekten vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Ser at det er mange som seiler rundt med gummibåt på slep, gjerne med motor på gummibåten.

Er det noen som har observert tap av fart. Slep av gummibåt med og uten motor f.eks 9 hk inkl. kanne med bensin 10l?

 

Dette må da bli en solid brems.

Heng ei vekt i fanglina så ser du bremse-effekten. Hva dette gjør med farten har mest å gjøre med forholdet mellom massene - dvs moderskipet og jolla. Jeg tror det større grunn å bekymre seg påhengeren dersom jolla kvelver, noe det lett kan gjøre med motor på i sterk vind. En kan ta jolla på dekk, og dermed skaffe seg dårliger strømningsforhold over nedre del av forseilt, og fartstapet blir vel litt hippsomhapps.

Link to post
Tro nok ikke fartstapet blir hippsomhapps, langt fra

 

Jolle ca 2.70m Ca 40 kg, motor ca 25 kg pluss en liten slump bensin 6 kg. Mesteparten av vekten sentrert rundt hekken på jolla. Dette må da bli en skikkelig brems.

 

Siden vi snakker om tur og siden mange seiler slik....

Bedre å plassere utyske på dekk...

Ja det er klart, jeg tenkte på lett gummibåt u/motor

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...