Jump to content

Webasto vinterkonservering? + kjøleveske spørsmål


Sailor33

Recommended Posts

Hei! :smiley:

 

- 1 -

 

Jeg er så heldig å har en Webasto Airtop 3500 i båten min. Båten ligger nå på land for vinteren. Er det noe jeg bør gjøre for å vinterkonservere Webastoen? Bør den startes opp i løpet av vinteren eller er det greit bare å la den være?? Skal ta ut batteriene mine, og da er det jo ikke lett å starte den opp... Bør noe dusjes med 556 eller lignende produkt?

 

- 2 -

 

Bør alt elektrisk ombord - ink. baksiden av bryterpanel osv dusjes med en 556 type olje?

 

- 3 -

 

Målte kjølevesken min (på motoren) og den hadde litt lavt frysepkt ( ca - 10). Tappet ut 1 liter grønn veske og erstattet dette med vanlig ferdigblannet veske (tror den var blå) fra Hydrotexaco. Fortsatt holder vesken bare rundt - 23 grader. Kan jeg pumpe ut len ny liter og helle oppi ca en liter ren kjøleveske av den blå typen på 3 literne fra Biltema, eller må alt tappes ut og erstattes med ny? Hvis jeg bare kan helle på mer; vil denne da blande seg i systemet eller risikerer jeg at deler av systemet fortsatt står med den gamle veldig dårlige vesken jeg målte til -10?

 

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Hei! :smiley:

 

- 1 -

 

Jeg er så heldig å har en Webasto Airtop 3500 i båten min. Båten ligger nå på land for vinteren. Er det noe jeg bør gjøre for å vinterkonservere Webastoen? Bør den startes opp i løpet av vinteren eller er det greit bare å la den være?? Skal ta ut batteriene mine, og da er det jo ikke lett å starte den opp... Bør noe dusjes med 556 eller lignende produkt?

 

- 2 -

 

Bør alt elektrisk ombord - ink. baksiden av bryterpanel osv dusjes med en 556 type olje?

 

- 3 -

 

Målte kjølevesken min (på motoren) og den hadde litt lavt frysepkt ( ca - 10). Tappet ut 1 liter grønn veske og erstattet dette med vanlig ferdigblannet veske (tror den var blå) fra Hydrotexaco. Fortsatt holder vesken bare rundt - 23 grader. Kan jeg pumpe ut len ny liter og helle oppi ca en liter ren kjøleveske av den blå typen på 3 literne fra Biltema, eller må alt tappes ut og erstattes med ny? Hvis jeg bare kan helle på mer; vil denne da blande seg i systemet eller risikerer jeg at deler av systemet fortsatt står med den gamle veldig dårlige vesken jeg målte til -10?

:flag:

Har samme Webasto og gjør ingenting annet enn å spraye forsiktig rundt el.punkter.

 

Ellers ville jeg vært litt forsiktig med å blande ulike typer frostvæske. De kan inneholde ulike stoffer som ikke nødvendigvis funker sammen er jeg fortalt, uten at jeg er kjemiker nok til å kunne si om dette er riktig eller ei. Sikker andre som kan si noe mer om dette

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...