Enzo Startet 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2007 Når du seiler tur med begrenset mannskap , hvor mye vind seiler du i med gennaker/spinnaker før du dropper seilet og sier nok er nok ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Akkurat det er vanskelig å si. Hvis det er god plass rundt oss kan den stå lenge. Og hvis det er meldt mye vind tar vi den ikke opp. I frisk bris får vi 6-7 knop med bare storseil, så hvorfor stresse? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 spelar stor roll var du befinner dig....inom/utomskärs har du strumpa eller skall du plocka ned hele spinnakern/gennakern själv.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Barsk IV Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Jeg har spinnaker, ikke gennaker: *Med kona og 3 åringen: Bare nesten! *Med halvdrevent og/eller litt få hender: opptil frisk bris *Med regatta gutta: Uansett og tom. liten kuling Men farvann, bølgehyppighet/høyde osv...osv...spiller også inn. Ikke minst om vinden er stabil i styrke og retning. Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 hvor mye vind seiler du i med gennaker/spinnaker før du dropper seilet og sier nok er nok ? Det kommer an på farvann, vindretning, bølgeforhold og hvilket seil jeg har oppe. (Spinnakere og gennakere kommer i mange varianter, noen ar laget for mer vind enn andre.) Med gennaker i strømpe er det mulig å ta ned seilet alene i ganske kraftig vind, men det krever at fall og liner er lagt opp for single hand seilas. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 14.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2007 Kommer mye an på forholdene og mannskapet. Hadde forresten en fantastisk gennakerseilas fra son til nesoddtangen på et par timer i dag. Dundra avgårde nordover i 9-10 knop, men mistet litt vind på slutten. Helt fantastisk seilas! Sitér dette innlegget Link to post
Hot Johnsen Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Må si at jeg nå har fått bra dreis på seilingen med storseil og det selvslående fokket. Med rorpinne er det ikke vanskelig å trimme begge seilene samtidig alene. Men blir litt sliten av å sitte timesvis å snu nakken mot Seileretning. Men nå lurer jeg litt på i hvilke vinder det er muli å seile denne båten (Fenix) med spinnaker, dvs hvor mye vind må det være for at den skal stå greit og hva er maksvind å seile denne i? Og er det en grei begynnelse å kun sette spinnaker i liten vind, eller kan båten komme i ubalanse.... Mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Det er lurt å teste spinnakeren for første gang i lite vind, ja. Men husk å ha storseilet oppe. Da er den lettere å ta ned hvis det skulle blåse opp. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 I tillegg er det greit med en på hvert skjøte. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Ask Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Hei Eg tek allroundspinnakeren vår ned ved 20 knops vind. Særleg dersom det er eindel sjø i tillegg. Erfaring har vist at dersom eg ventar til 25 knops vind så kjem den ned av seg sjølv... Hardværsspinnakeren, som eg enno ikkje har så mykje erfaring med, tek eg ned når vindstyrken nærmar seg 30 knop. Eg ønsker meg ein enda mindre spinnaker og/eller eit parasegl. Eg plar ikkje bruka storseglet når eg seglar med spinnaker. Ask Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Du skal reve første gang du tenker på om jeg bør reve. Dette er en god regel. Du begynner da å nærme deg grensen for hva du er komfortabel med. Om du utsetter revingen, så vil du måtte ta ned seilet i sterkere vind med kanskje litt større problemer med å få den ned. Det er lettere å ta ut rev/heise seil om en ikke fikk den vindøkningen det så ut for. Dermed så kan du si at det er meget individuelt hvilken vindstyrke en tar ned spinnaker/gennaker i. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.