Jump to content

Defroster på båt


Bitteliten

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en Nidelv 690 sport. Når det regner dugger det på vinduet - hvilket gjør at sikten ut blir dårlig.

 

Det er ikke montert varmeapparat i båten - og heller ikke defroster. Vi har varmt vannstank som varmes opp via motor.

 

Er det noen som har tanker om hvordan man enkelt kan få en defroster løsning? De tingene jeg har tent på er:

1.egen 12V vifte enten via sigarettenner eller egen kurs

2. Defroster over varmtvann

3. varmeapparat i båten

 

Er det noen som har erfaring med dette, og som kan gi tips om hva som fungerer/ikke fungerer, og kanskje også indikasjoner på hva de ulike løsningene koster?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har 12volt vifte med varmeelement under vinduet. Fungerer ypperlig (bortsett fra da viften stoppet uten at overtemperatursikringen slo ut slik at flammene slo opp!), Den trekker drøyt 10amp. Men det er ikke noe problem, det leverer dynamoen. Har varmeapparat, men aner ikke hvordan jeg skal få trukket frem varmluftslanger med en diameter på 60 - 90mm!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:smiley:Du før best effekt ved å installere varmeapparat over varmtvann fra motoren. Du får kjøpt slike enheter som kan koples direkte inn i kjølekretsen og som har innebygget elektrisk vifte. Denne enheten monteres i motorrom og så fører du slange opp til egnet hull ved vindu og monterer en dyse der.  Dette gir best effekt da du kan ta ut mye varme på denne måten. Dersom du ønsker  varme, også når motoren ikke er i bruk bør du vurdere et apparat som går på olje/strøm og som også kan koples opp slik at du får varme på dyse ved vindu.

Sigarettenner vifter er leketøy og ikke spesielt mye å satse på. For lite effekt.

Link to post
Share on other sites

Du får best effekt ved å installere varmeapparat over varmtvann fra motoren. Du får kjøpt slike enheter som kan koples direkte inn i kjølekretsen og som har innebygget elektrisk vifte. Denne enheten monteres i motorrom og så fører du slange opp til egnet hull ved vindu og monterer en dyse der.  Dette gir best effekt da du kan ta ut mye varme på denne måten.

Har selv en slik løsning. Fungerer veldig bra. En kjekk sak ved min løsning er at det er laget en ekstra utblåsning i skottet nede ved bena (kan åpnes/lukkes) - på kalde dager er det deilig å få litt varme på bena. Er fabrikkmontert, vet ikke hvor lett det i ettertid er å trekke slange, men... Slike løsninger er også relativt rimelige, i hvert fall sammenlignet med ordinære varmeapparat.

 

Bitteliten - du har Nidelv 690 - kanskje bensin? Vet ikke om det har noen betydning for løsningen, men har du saltvannskjølt bensin går motoren på mye lavere temperatur enn om den er ferskvannskjølt, ca. 60 grader. Skulle ikke tro at det betyr noe annet enn at varmluften blir kaldere og effekten dermed noe dårligere?. Noe varmetap vil det vel også være på veien fram til dysa.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Defroster bør bruke uteluft,går den på omluft/resirkulering blir det dugg. Det er bare å prøve i bilen ettersom de fleste moderne biler har valget mellom oppvarmet uteluft/resirkulering.

 

Ved innblåsing av uteluft må der være evakueringsmuligheter for denne. Jeg har friskt i minne alle de duggproblemene vi hadde med Ford Scorpio da denne var ny i -85. Der var det for dårlig med evakueringsmuligheter for fuktig inneluft.

 

Kjøres uteluften ned under dørken vil mye av fukten kondensere mot den kalde båtbunnen før uteluften oppvarmes av defroster/varmeapparat.

 

Det blir noe mer slanger/kanaler, men resultatet blir veldig mye bedre.

Link to post
Share on other sites

En 12v defroster vifte koster bare noen hundrelapper på Maritim eller Watski. Dette er ihvertfall en rimelig løsning. Sannsynligvis ingen fullgod løsning, men helt sikkert bedre en ingenting.

 

Jeg har saltvannskjølt bensinmotor, og de systemene jeg har sett på fungerer kun sammen ferskvannskjøling. Mulig det finnes for saltsvannskjølt motor, men det blir jo noe mer kostbart.

Link to post
Share on other sites

Har varmeapparat, men aner ikke hvordan jeg skal få trukket frem varmluftslanger med en diameter på 60 - 90mm!

Noe jeg har tenkt litt på er å lage en "radiator" i form av et tynt kobber-rør som går langs underkanten av frontvinduene. Tilkoblet motorens kjølevann.

 

Noen som har forsøkt dette?

Link to post
Share on other sites

Dugging på vinduene i regnvær er i grunnen plagsomt, spesielt om sommeren da det blir ulidelig varmt i båten ved bruk av defrosteren.  Jeg kjøpte en kaldluftsvifte på biltema med to hastigheter og som snur seg fra den en til den andre siden.  Den festes med en klype og koples til 12 V uttaket på dashbordet.  Veldig hendig og lett å ta frem og gjemme etter behov.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

:smash: Har vel prøvd det meste som er nevt over men siden jeg bruker båten mye om vinteren har jeg funnet ut at det er bare en måte å få en 100% løsning. Jeg har fått innstallert elektrisk oppvarmet frontrute slik som en finner i biler. Ikke helt billig men utrolg bra. Slipper å få den filmen innvendig som nesten er umulig å få vekk når temperaturen faller langt nok ned. Og ved bruk på natten er denne løsningen ikke mindre en suveren.

Noen vil sikkert hevde at det er å gå for langt. Men min erfaring er at defrostere dekker bare deler av ruten og ikke fungerer tilfredsstillende under alle forhold.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for alle svar.

 

til KOB: Jeg har ferskvannskjølt diesel motor - Mercruiser 1.7 DTI. Suvern motor! Arbeidstemperatur er ca 82 grader. Jeg har også varmtvannstank som defrostren kan gå over.

 

Jeg har sjekket litt priser på Maritim, og en ordentlig defrosterløsning er ganske omfattende. Ettersom jeg hittil i vinter har bestilt ankervinsj, VHF, stålpropell og radio/CD må jeg nok vente litt med det. Kanskje et prosjekt for vinteren 2004 - om ikke det blir en slik "lekker sak" som KOB har da ;-)

 

Jeg så på Maritim.no at de har en liten defrostervifte som går på 12V. koster 167 kroner.

http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=009003010

 

Er det noen som har erfaring med en slik vifte. Er det en slik Lars H bruker?

Link to post
Share on other sites

Jeg så på Maritim.no at de har en liten defrostervifte som går på 12V. koster 167 kroner.

 

Er det noen som har erfaring med en slik vifte.

Jeg har noe som ser ut som den du viser til. Har 3 stk.  slik at hvert frontvindu dekkes. De er koplet med bryter på instrumentpanelet. Kan blåse kald og varm luft. Men om de er noe særlig effektive, tja......   De hjelper nok litt når de har fått blåse en stund
Link to post
Share on other sites

 

Har varmeapparat, men aner ikke hvordan jeg skal få trukket frem varmluftslanger med en diameter på 60 - 90mm!

 

Dette som Lars H sier om diametern på varmluftslangene på defrosteren gjør at jeg ikke klarer å finne en god løsning for å montere defroster i båten min (Fjord 880), er det noen som har gode tips for å løse dette problemet?  

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med en slik vifte. Er det en slik Lars H bruker?

Ikke akkurat den på bildet, men noe tilsvarende. Kjøp gjerne en med valg for både kald og varm luft. Kapasitet? Vel, - jeg har tre vinduer og en vifte ved vinduet rett frem for meg. Med varme har jeg da fullstendig duggfritt vindu under alle forhold mens de to andre vinduene dugger som bare f.. Har dog ikke testet vinterstid med mange kuldegrader, da står Trudelutt på land dessverre.

 

Det nevnes også "antiduggmidler" til å smøre/spraye på vinduet. Den billigste løsningen er å ta 1/2 dråpe Zalo (båtens universalmiddel  :lol:) på fingertuppen og gni utover den duggete vindusflaten med hånden. Garantert duggfri rute i timer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har varmeapparat, men aner ikke hvordan jeg skal få trukket frem varmluftslanger med en diameter på 60 - 90mm!

 

Dette som Lars H sier om diametern på varmluftslangene på defrosteren gjør at jeg ikke klarer å finne en god løsning for å montere defroster i båten min (Fjord 880), er det noen som har gode tips for å løse dette problemet?  

Kanskje å føre frem flere slanger med mindre diameter er lettere? Krever dog at du får tak i passende forgreningselementer.
Link to post
Share on other sites

Har varmeapparat, men aner ikke hvordan jeg skal få trukket frem varmluftslanger med en diameter på 60 - 90mm!

 

Dette som Lars H sier om diametern på varmluftslangene på defrosteren gjør at jeg ikke klarer å finne en god løsning for å montere defroster i båten min (Fjord 880), er det noen som har gode tips for å løse dette problemet?  

Kanskje det går an å bruke hvite firkantede plastkanaler i passe størrelse? Av den typen som brukes til kabling av strøm/telefon, hvis du skjønner hva jeg mener. Trenger en tilpasning i hver ende selvfølgelig, men det lar seg sikkert gjøre på ene eller annen måte..
Link to post
Share on other sites

Det nevnes også "antiduggmidler" til å smøre/spraye på vinduet. Den billigste løsningen er å ta 1/2 dråpe Zalo (båtens universalmiddel  ) på fingertuppen og gni utover den duggete vindusflaten med hånden. Garantert duggfri rute i timer.

 

Lars H.

Samme erfaring med Zalo. Hadde en periode folkevognboble. Om vinteren var ei flaske zalo og klut fast inventar. Varme/defrosterapperatet på bobla var ikkje akkurat effektivt :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Siden det nevnes bil, kom jeg til å huske på at jeg en gang hadde en så kalt "duggklut" i bilen. Etter hvert ble den så møkkete at jeg vasket den. Dermed null effekt. Men så var det Zalo'n da, dyppet kluten i sterkt Zalo-vann og lot kluten tørke. Dermed hadde jeg en 100% fungerende duggklut.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Noe jeg har tenkt litt på er å lage en "radiator" i form av et tynt kobber-rør som går langs underkanten av frontvinduene. Tilkoblet motorens kjølevann.

 

Noen som har forsøkt dette?

Henter denne igjen, da jeg er igang med detalj planlegging av defroster / varmeopplegget i Jokeren.

Finnes det noen tommelfingerregel for hvor mye varme man klarer å "trekke ut" f.eks pr meter 12,15 eller 22 mm kobberrør ? Lurer på å lage egne varmevekslerpakker under køyene av f.eks 3,5 eller 7 stk 1,5 m lange rør, som settes sammen i en "pakke". Vil jeg klare å ta ut tilstrekkelig med varme med denne metoden ? Tenkte montere en stor viftedreven defroster i tillegg, for den helt store behovene ( opptørking, sprengfyring )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke noen brukte bilradiatorer, gjerne horisontal montert hvis mulig (da kan du lettere hoppe over viften; du skrev noe om under sengen...).

 

Det avgjørende på slike varmeoverføringseffekter er temperaturdifferansen, varmeledningsevne til rørene og luftbevegelse gjennom varmevekseleren.

 

Rene kobberrør uten lammeller fører til mye vekt i forhold til varmeeffekten, ikke minst siden disse må jo også fylles med vann/frostvæske

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe jeg har tenkt litt på er å lage en "radiator" i form av et tynt kobber-rør som går langs underkanten av frontvinduene. Tilkoblet motorens kjølevann.

 

Noen som har forsøkt dette?

 

Jeg husker at noen busser hadde det i min barndom. Jeg kan ikke sjønne hvorfor det ikke skulle virke, men som Andreas er inne på: Der bør kanske være lameller på.

Det må jo være forholdsvis enkelt å prøve systemet, med et par stykker slange og en liten rest kobberrør. Kanske det går ann å kjøpe noen busradiatorer hos en bilopphugger. Busradiatore er ofte flere meter lange rør, med lameller på

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Kanske det går ann å kjøpe noen busradiatorer hos en bilopphugger. Busradiatore er ofte flere meter lange rør, med lameller på

--------------------------------------------

Hei,

 

Dette går fint ann. Behøver ikke bussradiator, men gå til bilopphuggeren og kjøp et par passende varmeapparater fra biler. (da med plastdekselet rundt) deretter er det bare til å koble strøm til vifte + evt. legge opp luftslanger.

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Noe jeg har tenkt litt på er å lage en "radiator" i form av et tynt kobber-rør som går langs underkanten av frontvinduene. Tilkoblet motorens kjølevann.

 

Noen som har forsøkt dette?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Min bestefar laget en 27' åpen aluminiumsbåt han brukte til å fiske med. I denne hadde han lagt ned rør under dekk som han kunne lede kjølevannet gjennom. Meget bra! Men det var fordi aluminiumsdekket ledet varmet opp i bena til de som var i båten. Luft leder enormt dårlig varme (faktisk av de beste isolatorene). Dermed tror jeg at det blir et veldig lite område av vinduet som blir duggfri av dette.

Link to post
Share on other sites

God kveld!

Har hatt noen fine dager på sjøen i det siste, og varmeapparat har ikke stått fremst i tankerekken nå.

Båten som jeg har i logoen min hadde opprinnelig elektriske vifter i vinduene for å holde vekk dugg fra vinduene. Fungerte hvis det var tørt inne og ingen kom inn med våte klær.

Monterte defroster på ferskvannskjøleanlegget. Dette var en ferdig enhet med innebygget vifte og radiator samt uttak for 4 varmluftslanger.

For å redusere problemene med store slanger i hele båten ble denne montert under beina i styreposisjonen. Herfra var det plass til å trekke en slange til baugen, en ut ved gulvet rett ved styreposisjonen og to opp til vinduene. Alle ble utstyrt med munnstykker som var til å stenge/styre luftstrømmen med. Slangene med varm kjøleveske var det ikke noe problem å trekke fram|

 

Denne plasseringen gjorde at mesteparten av luften inn til varmeapp kom fra inntak under rekka 3-4 meter lenger bak, gikk åpent bak kjøkkenbenken, passerte kjølerillene på kjøleskapet og videre inn i inntaket på varmeapparatet. Var aldri dugg etter at motoren ble varm, og det var ikke noe problem å holde varmen inne selv om det var 8-10 kalde ute og nærmere null i vannet.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...