Jump to content

Seilbåtmesse - Ran Seilforrening

bjoris

Recommended Posts

Noen som skal på seilbåtmesse? Jeg må selvsagt ta en tur, siden min nyervervelse skal vises...:) Noen som vet mer om hvilke modeller som stilles ut. Hanse stiller iallefall med både nye 320 og 350... Muligens noen av de andre også, uten at jeg spurte...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Ja, var heller ikke klar over denne. Imponerende kobbel av seilbåtmerker iflg listen så kommer alle med 1 eller flere modeller syns jeg det er imponerende... Til og med gratis, i beste Orust-Opna varv stil... Det kan vi like, uten at det betyr noe...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Mere info i følgende link :

http://ranseil.com/news/2007.09.19/

Båtlaget RAN har bygget opp et flott seilsportanlegg på Anglevik, og for seilere og potensielle konverteringskandidater bør dette absolutt være en fin anledning til å se på nye båter i et seilmiljø.

Har tenkt meg ut selv en tur, trolig på søndagen :sailing:

edit: Ser jeg ble slått på målstreken av S/Y Cleopatra med linken

Edited by bergen (see edit history)

Noen som skal i dag? Isåfall hadde det vært fint om dere kunne bekreftet at Hanse 350 er på plass. Mor er nettopp blitt mor så hun blir ikke med hvis ikke "vår" båt er på plass, forståelig nok. Ellers interessant å høyre hvilke andre, er Hanse 320 også på plass? Ellers vil vi jo se på alle de vi ikke kjøpte også... så en oversikt over hvilke modeller er interessant...

Edited by bjoris (see edit history)

er Hanse 320 også på plass?

Den var på plass, og for en uten peiling på seilbåt virket den svært så innbydende. Om konvertering skulle skje kunne en gjerne ha levd med noe slikt ! Du har i alle fall en fin båt i vente med 350 bjoris. Gratulerer med valget.

Ellers så falt Sun Oddyssey 36 i smak hos min hustru, skulle nok klart å få henne med på båtferie om en hadde eid noe slikt ! Bavaria 37 virket noe umoderne og mørk innvendig i forhold til de 2 tidligere nevnte merker.

Var også ombord i Dehler 29, her var det skuffende trangt og lavt under taket. Nå er dette sikkert en mere regattabåt (?), men campingmessigt var i fall Hanse 320 i en helt annen verden selv om tar i betraktning at den er noe større.

Flott messe med passelig mengde folk. Siden jeg ikke er noen reel seilbåtkjøper valgte vi å ikke gå ombord i så mange båter men prøvde å holde oss til de mindre båtene for å få et inntrykk av hvor mye mere båt seilbåt gir for pengene i forhold til motorbåt. Hadde videre en hyggelig samtale med Nautic Sailing hvor vi allerede har bestemt oss for å sende avgårde mor på jenteseilkurs til våren. De kan også formidle seilbåtleie i Krotaia, noe vi planlegger å gjøre til sommeren .

Jeg var også på båtmessen. Var innom hanse 350 og bjoris har kjøpt en veldig grei båt. Stor salong og mye god funksjonalitet. Stueplassen var så som så men hvis man kjøper 2-lugarsversjonen har man jo et hav av muligheter i så måte. Er det det bjoris har gjort? Over dekk var det ryddig og greit. Finishen var bra men ikke på nivå med Elan.

Det er alltid en båt som stikker seg ut i positiv retning og denne gangen var det for meg Elan 340. Veldig gjennomført. Flott innredning med balanse mellom stueplass og rommfølelse. Flott sittestilling ved rattet og funksjonell cockpit. Dekket var rent og pent men alt det en trenger.

Ellers liker jeg dehler 29 som er en kjekk liten båt som ikke prøver å gjøre seg større enn den er. Alt som trengs for en liten, sporty familie.

Grand soleil 43 var kanskje den fineste på messen, men den kvaliteten koster alt for mye for meg....

Bavaria vision 44 er en flott bobåt med noen få minus.

Jeanneau sun od 45 var litt skuffende under dekk. Oppe var den flott. Liker ikke de nye dørkplatene. Kartbordet var alt for lite. Men fint med forpigg som kan bygges om. En båt som vil være litt penere enn den er...

Oceanis 40 er en grei turbåt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg var også på båtmessen. Var innom hanse 350 og bjoris har kjøpt en veldig grei båt. Stor salong og mye god funksjonalitet. Stueplassen var så som så men hvis man kjøper 2-lugarsversjonen har man jo et hav av muligheter i så måte. Er det det bjoris har gjort? Over dekk var det ryddig og greit. Finishen var bra men ikke på nivå med Elan.

Ja, da er vi tilbake etter messetur. Mor fikk ikke vært med da vi syns det ble litt drøyt å ta med han på 3 uker på så lang biltur så hun får ha det til gode, men denne båten blir hun fornøyd med.

Jeg syns fortsatt at vi har valgt en knakende kjekk båt, når han som seilte båten fra Stavanger påstår at den går like godt som 370en så blir jeg jo ikke mindre fornøyd (selvsagt kan det være selgerskryt, men jeg tar det nå til hjerte likevel:). Finishen er ikke på nivå med Jeanneau og Elan, men det er ikke prisen heller så for oss vil ha mest mulig båt og seilglede for pengene ser jeg fortsatt ikke et produkt som gir mer pr krone. Dessuten er finishen mer en godkjent i mine øyne, det mest gledelige var at den nå var hevet til et bedre nivå enn den jeg så i Orust. Det er brukt bedre trematerialer, bedre passform div steder (selv om det fortsatt var luker ute som ikke passet, fy skamme seg Hanse). Inne har innredningen blitt utviklet videre med skap der det var hyller, skuffer der det var lokk. Åpningsbare vinduer i overbygg på akterkabin osv. Dette gleder meg, det viser at Hanse jobber med båten også etter at den er lansert, så kan eg si at båten ble lansert for tidlig, men det var nok ekstremt viktig for Hanse å få vist den på høstens messer, mye av salget frem til vårmessene gjøres nok der.

Jeanneau, vi har valgt 3 kabiner. Det er og blir et kompromiss i en 35 foter, det er vi fullstendig klar over. Det går i stor grad utover stuveplassen (finnes det noe 35 foter med 3 kabiner, stor salong OG god stuveplass?), men vi har tenkt å bruke 2. akterkabin som et gjesterom. Når vi er på tur alene, trenger vi bare 2 kabiner og har et mega stuverom med egen dør:) Jeg tror 3 kabiner er kjekt med disse 2 lettmatrosene og allerede til sommeren skal vi ha med kompisser, besteforeldre, søskenbarn, you name it. Det blir uansett ikke mer enn en dag eller to, men 3 kabiner gjør det lettere å være mange. Dessuten er salong og cockpit så stort at det ikke blir håpløst i mine øyne. Nei, jeg er rett og slett meget fornøyd og det kribler skikkelig i fingrene nå, men jeg skal klare å vente. Hvis Hanse anstrenger seg litt til i løpet av vinteren blir båten med en slik finish jeg syns er 100% ok tatt pris i betraktning...

Vel, to ord om 320en. Den vurderte vi sterkt, men siden jeg reiste helt til Orust og ikke fikk sett den (den kom dagen etter at jeg var der) så ble det vanskelig å vurderer og vi kom tilslutt til at 350 foteren egnet seg bedre og at det var verdt pengene. Jeg syns likevel 320en var knallkjekk og jeg ser ikke bort fra at om mor hadde vært med og vi skulle velger ved å se begge samtidig så tror jeg det ville blitt en jobb å argumentere for 350en. Men jeg er svært glad for at det står "350" i vår kontrakt. Dette er en båt vi kan leve med lengre og 320en hadde ikke vært så lett å ha med flere enn egen familie i... Alt blir større og jeg forventer jo også at 350en får litt mer storbåt bevegelser og går en god del bedre så alt i alt er det verd pengene.

Vel, nå er det vel nok Hanse prat i lange baner, må eller si at jeg liker Jeanneau 36i, det er lett å se at den har bedre finish bla. Oddgeir, et godt valg... Elan 340, super båt, hadde valgt den om jeg var barnløs. Oceanis 40, hmmm. Ble ikke helt komfortable med løsningen, spesielt i området ved trappen var det jo svært langt til et sted å holde seg fast i sjøgang. Jeg trenger ikke SÅ stor romfølelse som her... Sikkert en deilig bobåt, men hvordan blir denne løsnigne i sjøgang. Det er jo åpent i 350en, men her var det enormt. Smak og behag. Snakket med folk på messa som ikke likte hverken toalettet fremme i 350en eller den asymetriske salongen, vi syns det er knall fint og gjør at båten blir litt spesiell og ikke "som alle andre". Dette UTEN at den blir for sær. Tror nok folk kan venne seg til løsningen, vi finner den blant annet barnevennlig ved at puffene i salongen er svært lett tilgjengelig for småbarn som bare sitter 3 sekunder i ro likevel... Fikk ikke sett på flere av båtene, de ble mye prat med selgerene om alle detaljene...

Edited by bjoris (see edit history)

• 11 months later...

Funderer litt om jeg skal ta meg en tur, det er jo alltid morsomt å se... Aner ikke hva som blir stilt ut. Antar Nelson stiller med sin nye 400 om de har Moodyen enda vet jeg ikke. Etter å ha sett på Moodyen ligger den å kverner i bakhodet, sinnsykt deilig bobåt, har ikke problemer med å seg meg og fruen i en slik med noen barnebarn på besøk... Det er heldigivs noen år til :lol:

HORDALAND SEILBÅTMESSE

arrangeres i samarbeid med RAN Seilforening.

Se det siste nye i seilbåter fra bl.a.:

Beneteau, Feeling, Hanse, Nordship, Dehler, Jeanneau, Grand Soleil m.fl.

Sted: RAN’s Seilbåtanlegg v/Bergen

Anglevik, Lille Sotra.

Åpningstider: Lørdag 11.10 kl 11.00 – 17.00

Søndag 12.10 kl 11.00 - 16.00

Gratis adgang.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Du får deg en frisk tur da;), men det går nok fint med skuta di. Jeg hadde tenkt på det, men det blir Bjoa til svigers i stedenfor. Bruker heller nybåten enn å se på nye og få enda flere gale ideer...

Da var messen avlagt et besøk. Ikke noen stor messe, dette, men fordelen er jo at det kun er seilbåter som er utstilt. Dessuten var det ikke så mange besøkende da jeg var der, slik at selgerne hadde god tid. Selv om jeg gjorde det klart at jeg ikke er i markedet for ny båt, så var de imøtekommende og interessert i å vise hva de hadde i markedet. To nye aktører, Fjord Marine (Feeling)og Fjord Sailing (Beneteau) gjorde begge et godt og seriøst inntrykk. Ellers er rammen rundt messen Ran seilforenings flotte anlegg, som er blitt virkelig bra de siste årene.

• 10 months later...