Janee Startet 15.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2007 Ekspansjonstanken på en VP motor jeg har kikket på har ett veldig tynt belegg (rødbrunt) på innsiden av ekspansjonstanken. Hva kan dette være? Frostvesken som er på tanken er klar (blå), og det er ikke tegn til vann i oljen. Noen som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Dette unngår du ved å skifte kjølevæske iht Volvos krav. Nå er det antagelig for sent men går jo an å prøve å spyle systemet og ha i en klunk systemrens og spyle igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janee Svart 15.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 OK, det du sier er at dette antagelig er ett resultat av at kjølevesken ikke er skiftet etter riktig intervall (2 år)? Dette er en motor jeg kikker på (mulig kjøp), og selger opplyser om at kjølevesken ikke har vært skiftet de siste seks år (bare etterfylt ved bytte av varmtvannstank). Motoren har i dag ikke problemer med driftstemperaturen. Behøver jeg egentlig å bekymre meg for dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Røbrunt belegg - er du sikker på at det ikke er olje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 rustslamm og avleiringer. frostvæsken er som regel ikke rust hemmende mere enn 1 år. hvis ikke nyeste type er brukt Spyl gjennom systemet, gjerne med radiator rens Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Dette er svært vanlig å se. Intervallene for å skifte kjølevæsken blir ofte glemt. Det gjensår å se om de samme problemene kommer på marinemotorer med deler i aluminium som bilbransjen opplevde for 10-20 år siden. Tæring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Tror ikke tæring blir noe problem. Frostvæsken er mye bedre idag. Gjelder bare å følge skift anvisningen Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 Tror ikke tæring blir noe problem. Frostvæsken er mye bedre idag. Gjelder bare å følge skift anvisningen Helt riktig, det er de som ikke følger anvisningene eller kjøper en båt hvor anvisningene ikke er fulgt tidligere som sitter igjen med problemet. Frostvæske problematikken er løst både med hensyn til tæring og kjøling. Derfor kan man som båtkjøper kanskje være litt føre var. Det er stor forskjell pånyoverhalt og nyovermalt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 15.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2007 OK, det du sier er at dette antagelig er ett resultat av at kjølevesken ikke er skiftet etter riktig intervall (2 år)?Behøver jeg egentlig å bekymre meg for dette? Ikke antagelig, det er helt sikkert at rustslammet kommer av for lange intervall for bytte av frostvæske. Etter mitt syn behøver du ikke bekymre deg men du bør nok skifte kjølevæske og spyle så god det lar seg gjøre. Jeg pleier å draine ned varmeveksleren hver vår og fyller opp igjen via ekspansjons tanken. Så langt ser det bra ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.