Jump to content

Risør Jomfrulangsrenna og videre oppover....


Kansas

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med Jomrulandsrenna på høsten? Har fått et tips om at det er notorisk mye strøm der, men er det noe mønster i det eller går den kun sydover? Evt. hvordan er det på utsida?

 

Har planer om å kjøre hjem ei sjekte til søndre Vestfold, og i den anledning fått tips å gå på innsida av Jomfruland i tilfelle trøbbel i "begynnelsen" av ferden.

 

Forutsetningen for hele ferden er selvsagt rolig vær, men det hadde vært hjelpsomt hvis noen har erfaring fra området oppover og på tvers av Frierfjorden, rundt Helgeroa/Nevlunghavn/Tvistein osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er ei åpen sjekte med en relativt gammel motor du ikke er helt sikker på, så ville jeg vel gått fra Grønholmgapet rett nordøst for Risør. Opp til Portør og inn i løpet der. Opp til jomfrulandsrenna og på innsiden av Stråholmen og så peile rett over mot Tvistein. Om du da går litt lengre inn når du kommer oppover mot Mølen så kan du gå innafor Bramskjæra og så spørs det bare hvor langt videre du skal? Skal du opp til Stavern eller videre så går du utenom Størja med mindre du er kjent med indre leia over Rakke og været ikke er helt knall.

Dersom det er en dekket båt i relativt god stand, så kan du jo gjøre som pete sier og gå rett opp.

Mer eller mindre motstrøm får du nok hele veien, og sånn som været har vært det siste året så er det vel stor sjanse for at du får vinden mot også.

Lykke til og god tur.

 

mvh tuffff

 

PS. Dersom du ikke har lyst til å gå hele strekket over Langesundsfjorden så langt ute, så kan du jo gå Tonerleia og over Rognsfjorden og på innsida Langøya og tverrs over på innsida øyane og ut til Fugløya og rundt Mølen. Lengre tur, men veldig koselig dersom du har god tid.

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nok valgt Juomfrulandsrenna og deretter rundet Flesa og fulgt Tonerleia og krysset Rognsfjorden, mellom Langesundstangen og Skjæregg, deretter gått på innersiden(nordsiden) av finsboane mot Mølen, nordsiden av Tvistein og gått over rakke på merkene der... Meget grei lei

 

Går en rett over fra Flesa og mot Tvistein så sparer en nok en nm eller to, men det rukser gått i dette omrdået om det blåser litt... noe det ofte gjør... "Normal" vindretning er fra sør/vest slik er du heldig så har du både solen og vinden i ryggen, men strømmen i mot..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...