Jump to content

rep av vridbar propell - MD17


Myra 27

Recommended Posts

Hei

I sommer slapp den vridbare propellen når jeg gikk i 3-4 knop med tung last (bøye slep) med sjarken min og skulle justere momentet optimalt. Etter det måtte jeg kjøre motor i revers for å få fremdrift siden propellen ikke ville gi vinger til normal fremdrift. Båten står nå på land og jeg skal kikke på dette i vinter. Jeg har ikke jobbet med vridbart propell anlegg før så alle råd vil bli motatt med stor takk. båten er en plastsjark med MD17. fabrikant av propellanlegg er ukjent men båten er norsk.

Mvh

Geir

siste nytt 0711: storkveita skal til pers

Link to post

Sjekk aller først om du har vridbart anlegg med trekkstang, trekk på akslingen, eller om du har SABB-varianten med trustlager i stevnen.

Mistenker at du har et anlegg med trust på motoren og eller i en "kloss" bak motoren hvor omkastet sitter. I så fall er feilen så enkel at akslingen din har trekt seg ut av klemflensen på motoren.

 

Sjekk om du får akterover, og i hvilken posisjon spakene dine står da. Antar at du har fått akterover når du egentlig skulle hatt forover eller nøytral. Har hatt dette problemet selv.

Oso

Link to post

Takk OOMA. Det sitter en hydraulisk boks (ratt styring på dekk) på akslingen ett stykke bak giret på motoren som styrer det jeg antar er ett stag i akslingen akterover med "worm drive" (tanngir ?) gir for propellen, noe som gjør det lite sansynlig at det er her feilen ligger. Når jeg slår giret i revers, går det fremover. slår jeg giret forover går båten i revers. Jeg greier å rotere vingene hydraulisk til fri og tilbake til revers, men ikke fremover for normal fremdrift.

 

Finnes det tegninger på ett slikt system? hvis jeg kan visualiserere saken har jeg som regel god evne til å feilsøke. Det er sikker ett kjent fabrikat men jeg desverre igen erfaring med dette, jeg er forøvrig en god hobby mekker

 

Geir

siste nytt 0711: storkveita skal til pers

Link to post

Glemte å spørre deg om det er 2 presskopper for grease, en i hver ende av sylinderen. Disse er montert i hvert sitt hus av messing hvor det er trustelager. Hvis dette er tilfelle kan det være at du har likt anlegg som jeg har. Anlegget mitt er levert av West Mekan i Nordfjordeid. Sjekk denne linken for å sammenligne et lignende anlegg som de leverer i dag.

 

http://www.west-mekan.no/images/stories/pr...nlegg.hv.25.pdf

Link to post

Akselen er festet i den messingboksen som er nærmest gearet og det er i tillegg 2 stk trustelager i denne boksen. Trekkrøret er festet i den bakerste boksen som også har 2 trustelager. Du kan jo sjekke om akselen eller trekkrøret har løsnet og glidd et stykke fram eller bak.

I propellhuset sitter det akselklosser og propellklosser, 2 eller 3 stk, avhengig av hvor mange blader du har på propellen. Akselklossen er skrudd inn på trekkrøret hvor gjengene er på forhånd smurt inn med Locktite gjengelås, grønn type. Hvis denne klossen har løsnet eller sprukket på et vis kan dette være årsaken til problemet ditt.

Fikk du dette problemet helt plutselig eller har det skjedd gradvis at noe ikke var som det skulle være?

Link to post

Mest sannsynlig er det Servi, Sleipner eller West Mekan.

 

Prinsippet er det samme for alle 3 typene, aksling med trekkrør.

Den bakerste klemflensen klemmer seg fast i trekkrøret som kan beveges fram og tilbake på akslingen, når hydr. sylinderen opereres med den håndhydrauliske pumpa med ratt.

Den fremste klemflensen klemmer om selve akslingen og på denne måten har den hydauliske sylinderen som oppgave å holde aksling og trekkrøret og dermed propellvingene innbyrdes i rett posisjon.

Når trekkrøret via denne sylinderen dras forover, manøvreres vingene i stilling forover og motsatt akterover.

Det som kan ha skjedd hos deg, er enten at akslingen har dradd seg ut av gearflensen, eller at en eller begge klemflensene på hydr. sylinderen glipper på hhv. aksling eller trekkrøret.

En mindre sannsynlig årsak kan være trykkfall i det hydrauliske systemet som følge av for lite olje (lekkasje).

På noen av disse propellsystemene er disse klemflensene innebygget /skjult i messinghuset som er i hver ende av hydr.sylinderen, på andre er de synlig og klemskruene av unbrako type.

For å finne tilbake til noenlunde riktig innstilling pleier jeg å sette vingene i dødposisjon,så sveive sylinderen i midtposisjon og SÅ feste klemflensene på nytt til aksling og trekkrør. :sailing:

 

Løkka tell!!

Link to post

Plenulken, den har sluppet noen ganger før, dvs pluttselig satt vingen i fristilling ved god gange i det jeg er i ferd med å jsutere vingene ved høyt turtall. ett merkbart dunk i den den slapp hvorpå jeg da måtte sveie inn vingene på nytt. Ett eller annet er godt slitt og trenger justering eller utskiftning.

 

Rogeri, begge to - takk for fyldig beskrivelse. Jeg går til verks på dette i hælja - gleder meg faktisk. skal ta noen bilder og poste - spesielt hvis det vises hva problemet er. kan hende det er nyttig for andre.

siste nytt 0711: storkveita skal til pers

Link to post

Jeg har et tips til deg når du skal sjekke propellanlegget i helga. Angående sylinderen kan det være lurt å ta bare ta en visuell sjekk får å se om det er noe som har flyttet på seg. Om du ikke ser noe så er det atskillig enklere å sjekke propellen enn inni sylinderen.

Hvis problemet er i propellhuset så er det lurt å dreie rattpumpen slik at sylinderen flytter seg bakover. Dette kan være nok til at du får delt propellhuset ved å presse den forreste delen av huset forover (du trenger ikke løsne propellmutteren). Hvis dette ikke holder så er det enkelt å løsne i flensene aksel/gaer og skyve akselen litt bakover. Husk å ikke presse for langt bak i tilfelle det er litt rur på akselen da dette kan skade foringen i stevnflensen. Du må ta av propellbladene (vri dem litt) men husk å sette dem riktig tilbake. Bladene har inngravert et nummer tilsvarende de som er på propellhuset.

 

Håper alt går greit med jobben :wink:

Link to post

Alle,

takk for hjelpen, råd og vink. Jeg gikk til verks i helga og benyttet anledningen til å bli kjent med propell systemet så jeg tok en kikk inne i propell huset først men glippa car ikke stor siden jeg ikke tok av propellen. Det er en del slark i vingene men ikke så ille at jeg tar dette med det første. Jeg gikk så i gang med det jeg antok hadd skjedd etter rådene jeg fikk, nemlig at akslingen hadd sklidd på klemflensen. Da jeg åpnet messinghuset mot giret skled omstyringen (hydraulikkhuset)? bakover. Da forstod jeg att jeg ved en tidligere anledning ved tyngre last eller fart og uforsiktig omgang med rask sveiving på vingene hadd gitt voldsom skyvekraft og dermed forårsaket at det beveget seg. Det var faktisk så mye at braketten som holder huset hadde vridd seg litt. Jeg løsnet klemflensen, rettet braketten og satte alt i sammen igjen. Hele jobben tok meg ca to og en halv time. Jeg testet alt i etterkant og det fungerer godt.

 

Takk

Geir

siste nytt 0711: storkveita skal til pers

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...