Jump to content


Suzuki DF 50. Tilt siger.


Haugen

Recommended Posts

Jeg har en Suzuki Df 50 03 mod. Problemet er at i ved tilting av motor, så siger den den ned etter en stund. Både når motor er i bruk, og når den er tiltet opp ved brygga. På sitt verste så sèg den fra topp-posisjon til bunn på et par minutter. Dette har pågått i sommer i et par måneder. Men så nå i det siste så har den oppført seg helt eksemplarisk. Står som en påle samme hvor du setter den.

Det er nok olje. Skrue for manuell tilt er sjekket.

Er det noen som har hatt lignende opplevelser med tilting, og i så fall hva gjorde dere med problemet ? Kan det være def. ventil, lft i systemet eller dårlig olje ?

Link to post


Har en 40 hester, som i utgangspunktet er helt lik. Har ikke hatt slike problemer.

Leser du i instruksjonsboka så står det at når motoren ligger opptiltet så skal du slå ned hendelen på siden og slipper motoren ned på den armen som da forhindrer at motoren siger ned, dette for å avlaste tilt/trim sylinderen.

Link to post

Et dobbelt oljebytte kan nok sikkert ikke skade. Av og til kan det i hydraulikksystemer være ventiler som ikke lukker ordentlig pga vann og andre urenheter i olja. Så lenge problemet ikke lenger er tilstede, ville jeg startet med dette.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Det er vel mest sansynlig at en ventil har hengt seg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Viss du har plastkopp på ptt, så får du ny stål/aluminiums kopp på reklamasjon ifra forhandler.

Et bra tips, sjekk dette. Det er ikke dumt å ta en telefon til forhandleren når det er noe i veien.... :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Dette er en integrert 2- trinns PTT med ett stempel. Her tviler jeg på at huset er i plast. På 70 og oppover er det vel mer vanlig med systemer med egne tiltstempler og sidereservoar. Disse kan sikkert ha vært levert i plast.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...