Jump to content

Våpenolje på treverk?


AustAgder8000

Recommended Posts

En helt ren våpenolje som eksempelvis Hoppes No 9 kan sikkert brukes, men de fleste våpenoljer har tilsetninger for å løse opp kruttslam og avleiringer. Disse stoffene vil nok ikke ha noen bra innvirkning på treverk. På kolben på våpen brukes spesielle stokkoljer så det er vel heller en slik olje du bør prøve hvis ikke Owatrol teakolje er bra nok.

 

Stokkolje

Link to post
Share on other sites

Tror du skal la være, vanlige oljer løser opp treverk. Våpenolje er vanlig olje solgt på små flasker med stor avanse. Sagkjedeolje er beste oljen du kan bruke på våpen, har fått det tipset i fra en av landets dyktigste børsemakere. Jeg har en pistol som er gått over 30 tusen skudd smurt med sagkjedeolje og den lever i beste velgående, brukes fremdeles i konkuransesammenheng.

 

Bruk vanlig olje for treverk, eller om du absolutt vil prøve våpenolje så hold deg i så fall i skjæfteolje. Den er beregnet på treskjæfte på rifler og hagler.

Link to post
Share on other sites

En kompis av meg hadde ett lite forsøk i fjor sommer. Han har 1 tre list utvendig på båten som tørker/falmer veldig ute i moder natur

Han brukte mat olje på den ene lista og motorolje :eek: på den andre, listene fikk en gyllen fin farge og virket riktig fete og fine i overflaten.

Ut med båten midt i Mai. Til ferien var listene tørre og matte, all olje var borte

 

Skal oljen brukes innerdørs vil tilsettningene i våpen oljen lage en stram lukt :rolleyes:

 

Konklusjon: bruk olje som er for treværk :smash:

Link to post
Share on other sites

Enig med siste... Har brukt rak 50 (beregnet på en H-D sideblåser) motorolje på mine våpen. Trenger jeg å tynne den så gjøres det med litt parafin evt. diesel.

Denne oljen lukter vel ikke like godt som Hoppes No. 9 etc.. men billig det er den, og våpna (Hagle, rifle og revolver) virker helt fint uten unormale slitasjer.

 

Treverk har det vel best med oljer beregnet for det. Jeg ville i alle fall valgt vegetabilske oljer om jeg skulle eksperimentere med noe annet enn det som er vanligst i bruk...

 

Mente nest siste... og faktisk siste også :smiley:

Redigert av barentz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...