Jump to content

Størrelse på luftinntak


index

Recommended Posts

Som dere sikkert har fått med dere skal vinteren brukes til skifte av motor, og da må jo også motorrommet fikses opp litt mens den likevel er ute. Skal prøve å lydisolere litt bedre blant annet, støynivået nå er rimelig høyt. I den forbindelse kunne jeg tenkt meg å flytte på et par av avluftinntakene til motorrommet, da disse nå er på innsiden av båten og slipper inn litt vel mye lyd. Men hvor store luftinntak må jeg egentlig ha? Finnes det noen formel for dette? Motoren er på 2,5 liter slagvolum, 70hk v/3600 rpm. Greit å vite hvor mye motoren trenger før jeg begynner å sage nye hull i båten.... Så hvis noen kjenner til denslags, kom med det!!

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det var da ikke mye! Hvis dette stemmer kan jeg kanskje bare fjerne to av mine fire nåværende rister, på den siden der det kommer mest lyd ut. Men jeg hadde nå trodd at det skulle litt mer til da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Fann denne anbefalingen fra Volvo.

 

"Noen grunnregler

En gyllen regel for forbrenningsmotorer er følgende: Når 1 kg dieselolje (1.18 liter) forbrennes, trenges 16 kg luft, eller 12.4 m3 ved en atmosfæres trykk. Volvo Penta har regnet ut at ventilatorene må ha en kapasitet på 0,07 m3 luft pr kW. Noen grunnregler for luftinntak er viktige.

Følgende areal for motorers luftforbruk er satt som norm:

1. For dieselmotorers luftforbruk: 1.90 cm2x motorens kW

2. For bensinmotorers luftforbruk: 1.38 cm2 x motorens kW

Ventilasjon av motorrom:

Både luftinntak og luftavløp: 1.65 cm2 x motorens kW"

 

Vet ikke om dette kan være til hjelp.

Link to post

Mye godt lesestoff her, ser det ut til! Takker, da er det bare å sette seg ned å lese, sammenligne og konkludere....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei.

Da jeg i fjor skulle støyisolere motorrromet var jeg opptattt av først få inn nokk luft, og at ikke disse luftinntakene skulle slippe ut støy i resten av båten.

Jeg monterte støy plater på 5c i hele motorromet og rør på ca 26 cm i diameter for å slippe inn/ut luft.

Disse limte jeg så 1 cm filt på inniden av for å bryte lyden fra motorenne, noe som gav kjempe resultat.

Rørene går fra motorrom og ut mot skutesiden (kan kalle det for ripen), selv om jeg så åpner skap oppe i ripen kommer det ikke mer motorlyd ut i kabinen.

Det betyr at å montere støyissolasjon inne i lufterøret drepes det meste av motor støy.

Det er selvsakt ikke mulig å høre forrskjel i skriftlig form, men min båt ble ikke til å kjenne igjen.

mvh

Catano

Edited by catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...