Jump to content

Størrelse på luftinntak

index

Recommended Posts

Som dere sikkert har fått med dere skal vinteren brukes til skifte av motor, og da må jo også motorrommet fikses opp litt mens den likevel er ute. Skal prøve å lydisolere litt bedre blant annet, støynivået nå er rimelig høyt. I den forbindelse kunne jeg tenkt meg å flytte på et par av avluftinntakene til motorrommet, da disse nå er på innsiden av båten og slipper inn litt vel mye lyd. Men hvor store luftinntak må jeg egentlig ha? Finnes det noen formel for dette? Motoren er på 2,5 liter slagvolum, 70hk v/3600 rpm. Greit å vite hvor mye motoren trenger før jeg begynner å sage nye hull i båten.... Så hvis noen kjenner til denslags, kom med det!!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Fann denne anbefalingen fra Volvo.

"Noen grunnregler

En gyllen regel for forbrenningsmotorer er følgende: Når 1 kg dieselolje (1.18 liter) forbrennes, trenges 16 kg luft, eller 12.4 m3 ved en atmosfæres trykk. Volvo Penta har regnet ut at ventilatorene må ha en kapasitet på 0,07 m3 luft pr kW. Noen grunnregler for luftinntak er viktige.

Følgende areal for motorers luftforbruk er satt som norm:

1. For dieselmotorers luftforbruk: 1.90 cm2x motorens kW

2. For bensinmotorers luftforbruk: 1.38 cm2 x motorens kW

Ventilasjon av motorrom:

Både luftinntak og luftavløp: 1.65 cm2 x motorens kW"

Vet ikke om dette kan være til hjelp.

Hei.

Da jeg i fjor skulle støyisolere motorrromet var jeg opptattt av først få inn nokk luft, og at ikke disse luftinntakene skulle slippe ut støy i resten av båten.

Jeg monterte støy plater på 5c i hele motorromet og rør på ca 26 cm i diameter for å slippe inn/ut luft.

Disse limte jeg så 1 cm filt på inniden av for å bryte lyden fra motorenne, noe som gav kjempe resultat.

Rørene går fra motorrom og ut mot skutesiden (kan kalle det for ripen), selv om jeg så åpner skap oppe i ripen kommer det ikke mer motorlyd ut i kabinen.

Det betyr at å montere støyissolasjon inne i lufterøret drepes det meste av motor støy.

Det er selvsakt ikke mulig å høre forrskjel i skriftlig form, men min båt ble ikke til å kjenne igjen.

mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...