index Startet 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2007 (redigert) Som dere sikkert har fått med dere skal vinteren brukes til skifte av motor, og da må jo også motorrommet fikses opp litt mens den likevel er ute. Skal prøve å lydisolere litt bedre blant annet, støynivået nå er rimelig høyt. I den forbindelse kunne jeg tenkt meg å flytte på et par av avluftinntakene til motorrommet, da disse nå er på innsiden av båten og slipper inn litt vel mye lyd. Men hvor store luftinntak må jeg egentlig ha? Finnes det noen formel for dette? Motoren er på 2,5 liter slagvolum, 70hk v/3600 rpm. Greit å vite hvor mye motoren trenger før jeg begynner å sage nye hull i båten.... Så hvis noen kjenner til denslags, kom med det!! Redigert 16.Oktober.2007 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Loma Svart 16.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2007 Til min 96hk Yanmar fekk eg opplyst at den trengte et "luftareal" på 30cm2. Det er og verdt å merke seg at viss luftstrømmen er med mange "svinger" treng du større areal. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Det var da ikke mye! Hvis dette stemmer kan jeg kanskje bare fjerne to av mine fire nåværende rister, på den siden der det kommer mest lyd ut. Men jeg hadde nå trodd at det skulle litt mer til da.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nemo Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Fann denne anbefalingen fra Volvo. "Noen grunnregler En gyllen regel for forbrenningsmotorer er følgende: Når 1 kg dieselolje (1.18 liter) forbrennes, trenges 16 kg luft, eller 12.4 m3 ved en atmosfæres trykk. Volvo Penta har regnet ut at ventilatorene må ha en kapasitet på 0,07 m3 luft pr kW. Noen grunnregler for luftinntak er viktige. Følgende areal for motorers luftforbruk er satt som norm: 1. For dieselmotorers luftforbruk: 1.90 cm2x motorens kW 2. For bensinmotorers luftforbruk: 1.38 cm2 x motorens kW Ventilasjon av motorrom: Både luftinntak og luftavløp: 1.65 cm2 x motorens kW" Vet ikke om dette kan være til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 I denne manualen finner du en utdypende forklaring på dette du spør etter. Kapittel 9, side 75 og utover. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Mye godt lesestoff her, ser det ut til! Takker, da er det bare å sette seg ned å lese, sammenligne og konkludere.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
catano Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 (redigert) Hei. Da jeg i fjor skulle støyisolere motorrromet var jeg opptattt av først få inn nokk luft, og at ikke disse luftinntakene skulle slippe ut støy i resten av båten. Jeg monterte støy plater på 5c i hele motorromet og rør på ca 26 cm i diameter for å slippe inn/ut luft. Disse limte jeg så 1 cm filt på inniden av for å bryte lyden fra motorenne, noe som gav kjempe resultat. Rørene går fra motorrom og ut mot skutesiden (kan kalle det for ripen), selv om jeg så åpner skap oppe i ripen kommer det ikke mer motorlyd ut i kabinen. Det betyr at å montere støyissolasjon inne i lufterøret drepes det meste av motor støy. Det er selvsakt ikke mulig å høre forrskjel i skriftlig form, men min båt ble ikke til å kjenne igjen. mvh Catano Redigert 17.Oktober.2007 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.