Jump to content

Kjøleboks

Fenix

Recommended Posts

Har en "kjøleboks" i båten som holder maten litt kaldere enn lufta på utsiden. Vurderer å bygge om til et skikkelig anlegg, men er også fristet til å gå for en billig latmannsvariant. Noen som har erfaring med disse løse kjøleboksene som man plugger i sigarettenneren til en tusenlapp eller to? Er det noen vits, eller er det bortkasta penger?

Jeg har god erfaring med en sånn, men brukt i bilturer.  Var på tur til Danmark og leste opp med kjøttvarer.  Kjøleren stod tilkoblet under fergeoverfarten og ga god kjøling.  Vil anbefale at du skaffer en av typen som både kan legges på rygg og reises opp som et lite kjøleskap.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

disse "biltema" boksene ( og fra andre fabrikanter ) er knallbra på kjøling, men bruker desverre mye strøm. I mange tilfeller for mye strøm, kan kjapt trekke 3-4 A, mens en kompressorbasert boks trekker ca 0,25A. I en bil eller der man har tilgang på ubegrenset med ladestrøm, er ikke dette noe problem, i en seilbåt derimot.. En boks som er montert fast i båten er langt bedre isolert ( som regel da ) samt at kompressoren er bedre på effektiv

Så begrensningen ligger nok ikke i boksen i seg selv, men i hva slags el anlegg du har

MVH

Suzuki

No boat needed..

:sailing: Har en slik boks som jeg brukte tidligere i en båt jeg hadde. Det ble kjølig inni boksen men jeg ble nokså varm av å se hvor fort den spiste opp batteriet. Det er sikkert forskjell på boksene men min var ikke den billigste og ble kjøpt i båtbutikk.  Dersom du vurderer en slik en bør du regne litt på hva du har av strøm. Følte mange ganger at masse isbiter i en billig kjøleboks ville vart like lenge som et 90 Ah batteri.

Brukte en slik boks i båten i fjor sommer (Innkjøp ca. 1000,-). Pga. strømforbruket på ca. 4A er det litt begrenset hvor mange timer i døgnet den kunne stå på. Når omgivelsestemperaturen nærmet seg 30 grader var ikke akkurat maten kald. Tror ikke isolasjonen i min boks er mye å skryte av. En fastmontert løsning med kompressor hadde absolutt vært å foretrekke,  men prisene jeg har sett på kjøleskap er jo fort 4000,- til 5000,-  :smiley:

/MS

• 3 år senere...

Tar fram denne gamle tråden igjen.

Jeg har hatt litt problemer med kulda mi. Det er stor forskjell på temperaturen i toppen og i bunn av kjøleboksen boksen min. Nå tenkte jeg på å få litt bevegelse på lufta inne i boksen.

Jeg har kjøpt ei pc-vifte børsteløs på 12V og 0,08A. Den står plassert inne i bøtta, litt beskyttet og for at jeg ikke skal tette for gjennomstrømming.

Er det mulig å redusere turtallet på denne med å bruke en eller annen dubbeditt.

baat_017__Custom_.jpg

Jeg regnet på forbruket og det er ca 1w så jeg kan regulere gjennomstrømming av luft med et lokk eller noe.

Hva tror dere om dette. 3L hvitvin og stort sett alt i bunn av boksen ble dypfryst for meg mens det var normal kjøleskaptemperatur på øvre hylle. Dette vil jeg unngå for fremtiden.

Tror dere at dette vil virke?

Skal man ha god kjøling må man ha en enhet med kompressor og ikke av typen peltier som er mere avhengig av omgivelsestemp. Det som avgjør hvor ofte boksen skal gå er tapet(isolasjonen og åpningen). På en bærbar enhet er det begrenset hvor mye det er plass til hvis den fortsatt skal være bærbar. Boks har mye mindre tap ved åpning en et kjøleskap hvor den kalde luften raser ut så fort døra åpnes. Energien for å kjøle ned et visst volum x antall grader er konstant, så man må se på tilgang av energi når man velger aggregat. Det er om å gjøre å ha et aggregat som er stort nok til å kjøle mye når motoren lader, og kan gå på sparebluss når man ikke har lading. Selv om et peltier element bruker lite strøm når den går, må den gå mange timer etter motoren har stoppet, og vil derfor bruke mer fra batteriet.

En ferdig bærbar boks med kompressor er nok ikke så værst, men vil ikke matche en plassbygget boks med stort aggregat og dobbel isolasjon, som man kan velge når man bygger selv.

Har selv bygget boks to ganger med stort regulert aggregat med akkumulator og bra med isolering, og er veldig fornøyd med ytelse og forbruk, men det koster jo litt mer.

Har også hatt kjøleskap(supercool) og bærbar boks (800kr) med peltierelement, og skapet brukte mer strøm en boksen jeg har nå,og den bærbare var en vits. :smiley:

Vi anskaffet for en stund siden en bærbar fryseboks fra Isotherm, med følgende spesifikasjon (Hentet fra Seatronic):

En helt ny bærbar kjøl/fryseboks fra Isotherm. Den er laget for det tøffe miljøet ombord på en båt.

Med kompressoren innbygget,og lufting via kanaler på undersiden av boksen, er den helt sprutsikker både for regn og sjø-sprøyt. Den leveres

med en kombi-termostat for temperatur omrade +6 til -12°C. Strømforbruk: 0,7 - 1,5A. For 12VDC og 220VAC

Mål: HxBxD 52x77x45 cm. Kun kr: 6.950.

Vi har et svært kjøleskap ombord, men det er fint å ha en fryser som holder kjøtt og pitza frosset noen døgn.

Ganske sikker på at det vil hjelpe med en vifte. Har tenkt samme baner selv, men har ikke hatt problemet enda. Jeg har kjøleelementet med akkumulator høyt oppe på ene kortveggen i boksen. I bunnen står det gjerne et lag med bokser som sirkulerer :drink: .Har ikke hyller i min boks, kan være de spærrer litt. Forøvrig har jeg klar en liten 24V vifte til formålet, og den sviver i bedagelig tempo på 12V. :smiley:

kjøp kitt fra seatronic. og bygg selv det gjorde jeg ble kanonbra, får også en liten fryser så du kan fryse isbiter til drinken.

Isotherm Classic Compact 80

En kraftig enhet for innbygging. Kompressor og fordamper

kan monteres fra hverandre for enkel plassering.

Leveres med platefordamper og termostat.

Mål kompressor: LxBxH 270x160x155mm

Mål fordamper.

80L 350x250mm :yesnod:

Strømforbruk 0,65Ah. Vekt 7kg.

Opp til 80l kjøleboks Kun kr: 2 980.-

Er det mulig å redusere turtallet på denne med å bruke en eller annen dubbeditt
En mulighet er å bruke 2 vifter i serie. Da vil du utnytte hele den forbrukte effekten til å flytte luft, en motstand vi også fungere med da lager man varme istedet.

Ville først koblet slik at viften bare går sammen med kompressoren og sjekket om dette gir nok effekt.

Står noe om dette her.

Boks har mye mindre tap ved åpning en et kjøleskap hvor den kalde luften raser ut så fort døra åpnes.

Nok en overtro som ikke er sann.

Kjølenbanken i et kjøleskap er IKKE luften, men vegg/element. Derfor betyr det nada om den kalde luften "detter ut" eller ikke. Et par sekunder etter stenging er det "tilbake til normal" igjen...

Som Ingar en gang påpekte, er et annet problem med skap at pakningen rund døren ofte ikke er helt tett. Da mister man litt luft hele tiden - og selv om det bare er luft.... så er det hele tiden.

Har forøvrig aldri sett en seilbåt med skap bare bokser der i gården.

Har jo ikke sagt at de ikke finnes. Men dersom en tenker seg om så installerer man ikke et kjøleskap et sted hvor det er knapphet på elektrisk energi, da bruker man boks.

Andreas - som i helgen har sett på Bavaria, Harmony, Beneteau, Jeanneau - ingen av dem jeg så på hadde skap.

Ofte er det enkleste det beste: en kjøleboks/isoporboks der man har is oppi. Is vil holde det kaldt i et par døgn. Så, om du har mulighet til å få fersk is etterfylt annenhver dag, er dette en genial løsning. Og veldig mange steder kan levere is.

Kostnad: tilnærmet gratis de første to døgn (du tar med fra egen fryser), en tier eller så i døgnet deretter...

Hadde selv en 'biltema' kjøler, men etter at den tappet batteriet ved en anledning går jeg for is. Dette har også mye bedre evne til å kjøle ned øl etc. enn en billig kjøleboks som stort sett kun kan holde temperaturen der den er, og bruker lang tid og mye strøm på å kjøle ned.

Har jo ikke sagt at de ikke finnes. Men dersom en tenker seg om så installerer man ikke et kjøleskap et sted hvor det er knapphet på elektrisk energi, da bruker man boks.

Andreas - som i helgen har sett på Bavaria, Harmony, Beneteau, Jeanneau - ingen av dem jeg så på hadde skap.

Det finnes seilbåter som leveres originalt med skap. Hunter er et eksempel på dette. Likevel er det bokser som er mest vanlig, det er riktig.

Når det gjelder Gladiators problem, lurer jeg på om dette kan ha sammenheng med dårlig isolasjon? Dersom boksen hele tiden slipper ut varme i overkant/toppen må jo agregatet jobbe for å kompansere dette tapet. Resulatet vil vel da bli som Gladiators, stor temperaturforskjell i boksen. Hva med å etterisolere boksen, Galdiator, har du tenkt på det?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...