Jump to content

Skrogtrekk/skottbekledning


Batilla

Recommended Posts

Har lest alt jeg finner om emnet, men noen innlegg er gammle og ikke alt gir meg svar. Kanskje noen har gjort seg nye erfaringer senere.

 

Først fjerna jeg det meste med stålbørste. Fant en metode for å fjerne lim og innklistra skum på, jeg brukte Biltemas malingsfjerner, og vaska av belegget med såpevann og en grov klut. Fantastisk effektivt! Dog ble vaskevannet litt hvitt, så noe av gelcoaten fulgte nok med. Tror ikke det gjør noe, gelcoaten dekket ikke hele flaten fra før, og en kan ikke se forskjell på gelcoaten etterpå. Malingsfjerneren er billig (ca 60,- pr. flaske), men Biltema er 10 mil tur/retur fra oss, så jeg tok ikke alle flatene (tror det ville godt med 4 flasker, hadde bare 1). La forøvrig på ett gnient lag, det var nok. Er det helt nødvendig å fjerne dette belegget?

 

OBS! Den synlige glassfiberen er "original"

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16390/malingsfjerner.jpg

 

Valg av lim er "Bostik gulv og vegglim", har ikke nerver til kontaktlim. Hvor godt henger det under tørkeperioden? Har tenkt å lime noen biter dobbelsidig teip øverst og nederst, teorien min er at det vil holde trekket til limet er tørt, noen innspill på dette?

 

Jeg vil helst ikke ha for mange skjøter, men er det realistisk å henge på en så stor bit som dette?

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16390/stoerrelse.jpg

 

Problembarnet er nok dette hjørnet, klarer jeg å strekke trekket så mye? Trekket dras da skjeivt, jeg legger til noen ekstra cm på venstre side av hjørnet

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16390/planlagt.jpg

 

2 plasser må jeg skjøte, er det penest med butt i butt metoden?

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16390/skjoet.jpg

 

I overgangen mellom skrog og overbygg er det disse opphøyde"knottene", vil det bli synlige bulker, kanskje jeg må legge på ei tynn stripe skumgummi?

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16390/overgang.jpg

 

Luka er ett annet problem, det er liksom ikke mulig å dekke kantene på skrogtrekket, noen forslag?

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16390/luke_2.jpg

 

Her har skruene til lukehaspene gått rett igjennom, forslag til annen løsning?

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16390/luke.jpg

 

Kjerringa mot strømmen

Link to post
Share on other sites

Hvis du limer med en MS-polymer med relativt høy "Posistion tack" så henger trekket ditt uten bruk av tape.

Dette limet får du i 310ml patroner, du presser ut strenger på glassfibersiden og benytter en fin-tannet tannsparkel til å dra det ut.

 

En rimelig og bra MS du kan benytte er Jernia`s "Lim & Fug"

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis du limer med en MS-polymer med relativt høy "Posistion tack" så henger trekket ditt uten bruk av tape.

Dette limet får du i 310ml patroner, du presser ut strenger på glassfibersiden og benytter en fin-tannet tannsparkel til å dra det ut.

 

En rimelig og bra MS du kan benytte er Jernia`s "Lim & Fug"

 

Har aldri vært borti dette limet, "hugger" det til med en gang, eller er der justeringsmuligheter?

Link to post
Share on other sites

Jeg har skiftet skrogtrekk en gang og beskrevet dette i min blogg.

 

Valg av lim er "Bostik gulv og vegglim", har ikke nerver til kontaktlim. Hvor godt henger det under tørkeperioden? Har tenkt å lime noen biter dobbelsidig teip øverst og nederst, teorien min er at det vil holde trekket til limet er tørt, noen innspill på dette?
Jeg brukte CascoFlex Golv/Vägglim. Det lot jeg tørke 1 - 2 timer før jeg la trekket på limet (kjente først med fingeren at limet hadde begynt å hefte). Vil anta Bostik sin lim er nokså lik. Tror ikke du trenger teip.

 

Jeg vil helst ikke ha for mange skjøter, men er det realistisk å henge på en så stor bit som dette?

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16390/stoerrelse.jpg

Store biter går bra på noenlunde jevne flater. Hvis du ikke har skjært vekk området for vinduet når du limer får du ekstra tyngde i trekket som kan vanskeliggjøre prosessen noe. Ellers ville jeg kanskje ha limt denne biten i to omganger: Først flatene rundt vinduet. Når dette er fast vil det være enklere å lime nederste del som går inn under dollbordet og ned på skrogsiden. Når du limer første del må du kanskje løfte nederste del som du ikke limer, opp på en eske e.l. under vinduet slik at ikke tyngden fra dette kompliserer limingen.

 

Problembarnet er nok dette hjørnet, klarer jeg å strekke trekket så mye? Trekket dras da skjeivt, jeg legger til noen ekstra cm på venstre side av hjørnet

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16390/planlagt.jpg

Skeptisk. Tror kanskje jeg ville gått for en skjøt innerst under dollbordet ved overgang mot skrogside. Og det hadde vel jeg i tilfelle gjort i hele kabinen.

 

2 plasser må jeg skjøte, er det penest med butt i butt metoden?

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16390/skjoet.jpg

Jeg vil anbefale noen cm med overlapp, synes ikke det er skjemmende. Hvis du likevel velger å bare legge de kant-i-kant bør det ikke være strekk i bekledningen. Det mest skjemmende vil være om det blir glipe mellom stykkene etter tørking.

 

I overgangen mellom skrog og overbygg er det disse opphøyde"knottene", vil det bli synlige bulker, kanskje jeg må legge på ei tynn stripe skumgummi?

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16390/overgang.jpg

Utfordringen er å få presset ut luften rundt slike forhøyninger. Hadde noen slike selv. Jeg prøvde ikke å skjule dem eller jevne ut med å legge noe imellom. Presset bare bekledningen noe sammen rundt forhøyningen og drog ut så mye luft jeg fikk til. Har holdt seg bra siden.

 

Luka er ett annet problem, det er liksom ikke mulig å dekke kantene på skrogtrekket, noen forslag?

https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16390/luke_2.jpg

Hmm... den var verre. Kommer ikke på noe til å dekke kantene med, men ville kanskje brukt kontaktlim under kantene for å være sikker på at trekket ikke løsner.

 

Lykke til! :smiley:

Redigert av Sjarles (see edit history)
Min blogg på baatplassen.
Link to post
Share on other sites

Har aldri vært borti dette limet, "hugger" det til med en gang, eller er der justeringsmuligheter?

Du skal dra ut limet med fin tannsparkel, du må ikke la det bli hinne på limet før du legger på trekket(innen ca 10 minutter). Slikt lim herder med ca. 2-3 mm i døgnet og har konsistens som er litt tykkere enn tannpasta. Det er denne konsistense som hjelper å holde skott-trekket på plass mens limet herder...

På denne måten kan du justere etter du har lagt trekket inntil. Vær obmerksom på at det er ganske så seigt, så du får ikke vridd på plass 2-3 kvadratmeter, men det skal du jo heller ikke. Du legger trekket inntil den ene siden, justerer og legger sa resten intill på samme måte som du tapetserer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei alle dere som har svart!

Sender en felles takk til alle, men visse komplikasjoner har oppstått (trekket er kjøpt for 3 år siden, kan ikke få tak i samme. Det mangler 1,3 m på rullen + den halve meteren som er skrukket innerst på rullen, så jeg må se meg om etter et nytt trekk). Legger kanskje inn et inlegg om hvordan det er gått når jeg er ferdig, jeg gjør kanskje feil som andre kan lære av...

 

Kjerringa mot strømmen

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Her er noen tips på noen av problemene dine. De to skruene som går igjennom sliper du ned . I luka synes jeg ikke du skal ha trekk i det hele tatt. Der skal du sparkle og pusse fin overflate og smøre topcoat. Tenk deg luka som står åpen og du trør rundt på dekk. Eller kondens om kvelden eller du har lufta og glemt å lukke. Og når det gjelder skrogtrekk, brukes skjøtelisser. Disse limer man over skjøtene.

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden litt. Går det an å bruke kontaktlim vått slik at man har litt justeringsmulighet,eller må det nødvendigvis tørke først? Hva vil skje hvis det ikke får tørke?

 

Kontaktlim må nødvendigvis tørke først ellers får du ingen heft og trekket faller ned umiddelbart.

Det blir mer og mer vanlig å levere MS polymer i spann nedover i Europa. Vi henger litt etter her på berget, men det kommer.

Produktet jeg snakker om kan du lese om her: Fix All Floor & Wall Teknisk datablad finner du HER

Fordelen med et slikt produkt er mange. Vil ikke ødelegge noen materialer da det er løsemiddelfritt og fritt for mykgjørere, fester umiddelbart da det er som en pasta, men tilater likevel justeringer, ingen farlig avdamping av isocyanat/løsemiddler etc., fyller eventuelle ujevnheter i underlaget, vannbestandig slik at det kan benyttes i våte miljø, fleksibelt slik at det tar opp bevegelser/vibrasjoner uten å miste styrke, tørker ikke ut på lang sikt slik vi opplever med kontaktlim osv......

 

Det er ikke tilfeldig hvilken hjemmeside jeg linker til, men det er få som tilbyr tilsvarende og i Norge ingen jeg kjenner til.

Skal komme tilbake til hvor man kan få tak i dette etter hvert, men foreløpig er det litt for tidlig for lansering.

Kul type, forteller om produkter man ikke får tak i......men slik er det av og til. Det KOMMER så mye kan jeg love.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her er noen tips på noen av problemene dine. De to skruene som går igjennom sliper du ned . I luka synes jeg ikke du skal ha trekk i det hele tatt. Der skal du sparkle og pusse fin overflate og smøre topcoat. Tenk deg luka som står åpen og du trør rundt på dekk. Eller kondens om kvelden eller du har lufta og glemt å lukke. Og når det gjelder skrogtrekk, brukes skjøtelisser. Disse limer man over skjøtene.

 

Hvor får man disse skjøtelissene?

Link to post
Share on other sites

Spennende VannTro, er nok akkurat hva som behøves. Jeg trenger det imidlertid nå så jeg får prøve med Marin & Teknik fra Casco. Mon tro BT Multibond fra Biltema også er MS polymer? Bruksområdet ser noenlunde likt ut, men det står ikke f. eks. SMP på denne slik det gjør på Casco tuben. Men den koster akkurat 100 kroner mindre per tube så hvis de duger til skrogtrekk er det jo interessant. Noen som har testet?

Link to post
Share on other sites

Hos proffe båtfirmaer. De spesialbestiller slike sydd av samme skai som båten blir trekt med.Men selv om fargen skulle være en nyanse annerledes ser det ganske bra ut. Du kan regne med at firmaet som selger reservedeler til ditt båtmerke har. Windy boats AS.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...