Gudrun Startet 18.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2007 Skiftet nylig ut 2 batterier i båten. Da jeg målte de så virket det som det kun var det ene som var dårlig, det andre var det fortsatt litt futt i. Toppladet begge 2 med hver sin 6 amp. lader i 2 døgn. Har nå latt de stå i over 2 uker uten lading. Det er kaldt ute og de står kun under tak med samme temperaturen som ute. I dag målte jeg det ene til 12,21volt mens det andre viser 12,66. Er dette noe å bruke mer tid på? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 ville tro du kunne kaste 12,2 batteriet og sette det andre i traktoren el lignende ,, Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SveinHa Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 I dag målte jeg det ene til 12,21volt mens det andre viser 12,66.Er dette noe å bruke mer tid på? 12.66 høres fornuftig ut. Et fulladet batteri skal ha 12.7V ved 20 grader C og med litt kaldere enn 20 grd er jo 12.66 fornuftig. Det andre er nok gått over i klassen "spesialavfall" Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
avmønstret5 Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 (redigert) Kjøp deg en billig syremåler og sjekk cellene på batteriet. Det koster ca 25 kr og 5 min. Redigert 18.Oktober.2007 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 Før jeg kastet batteriet med lavest spenning ville jeg forsøkt å lade det med laderen som ble brukt på batteriet som har høgest spenning. Det kan være ladespenningen på laderen som er lavere på den ene kontra den andre. Min erfaring er at små ladere på opptil 6-8A ikke alltid klarer å lade batteriene helt opp. Batteristørrelsen kan også ha betydning for om laderen klare å gi batteriet topp lading. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 (redigert) Hei Gudrun! Erfaringen min med gamle batterier som "siger ned" til ca 12.21v i løpet av et par uker eller tilsvarende, etter at de er ladet helt opp, ja - det tegner ikke helt bra.....! Ta denne praktiske enkle testen, så gir svarene seg selv: A) Lad opp igjen batteriene og sjekk spenningen når du mener at de er topp ladet, for da skal spenningen være minst ca 14.4v - 14.7v, før eventuelt laderne går over til vedlikeholds lading. Sjekk så syrevekten på dine ferdig ladede batterier og sammenlign alle cellene,- som da skal ha mest mulig like verdier innen samme batteriet. B) I mange sammenhenger ser du egentlig ikke den reelle tilstanden på kapasiteten/nytteverdien av batteriet bare ved å måle spenningen. Sett derfor på en bil-lyspære 55W o.l. og ta tiden frem til det begynner å dabbe av på lyset, og sammenlign dine to gamle batterier på denne måten. Du finner da fort ut hvilke som er noen vits i å beholde! Jeg tester en gang i året alle batteriene i båt og campingvogn, med en avpasset fast belastning over tid, og på den måten fanger jeg tidlig opp når et batteri (eller spesielt viktig at et av flere sammenkoblede) begynner å gi seg ved at de begynner å få en langt lavere kapasitet i Ah enn den de er oppgitt til å ha. Med god og korrekt lading fra dynamo og ved 220v lader, - ja så varer batteriene lenge og man har full glede av yteevnen (Ah) i hele levetiden! Sats derfor på å behandle dine nye batterier på riktig måte, istedet for å "larve" med allerede langt på vei "ødelagte" batterier. Det var nå bare min ringe mening og erfaring! Redigert 18.Oktober.2007 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 Kommentar fra moderatorFordekt kommersiell markedsføring slettet. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 Som alternativ til gjetting om batteriene er gode eller dårlige kan de testesLitt skeptisk til slike tester. Hadde et slapt batteri i bilen for et par år siden. Ladingen var helt 100 men startmotoren manglet futt likevel. Stakk innom en kurant batterileverandør og forlangte nytt batteri men de tok med seg supertesteren (vet ikke hvilkebn type det var) ut i bilen og påstod at batteriet var som nytt. En uke ettepå fikk en annen batteributikk pengene mine og bilen ble som ny... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
OPTIMAL Svart 18.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2007 Testeren må stilles inn for korrekte verdier for starteffekt og batterinormer. ¨ Er batteriet som skal testes på DIN 290 amp og Midtronicen innstillt på EN 290 gir testeren for gode resultater. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.