Jump to content

Er det håp for dette batteriet?

Gudrun

Recommended Posts

Skiftet nylig ut 2 batterier i båten. Da jeg målte de så virket det som det kun var det ene som var dårlig, det andre var det fortsatt litt futt i.

Toppladet begge 2 med hver sin 6 amp. lader i 2 døgn. Har nå latt de stå i over 2 uker uten lading. Det er kaldt ute og de står kun under tak med samme temperaturen som ute.

I dag målte jeg det ene til 12,21volt mens det andre viser 12,66.

Er dette noe å bruke mer tid på?

I dag målte jeg det ene til 12,21volt mens det andre viser 12,66.

Er dette noe å bruke mer tid på?

12.66 høres fornuftig ut. Et fulladet batteri skal ha 12.7V ved 20 grader C og med litt kaldere enn 20 grd er jo 12.66 fornuftig.

Det andre er nok gått over i klassen "spesialavfall"

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Før jeg kastet batteriet med lavest spenning ville jeg forsøkt å lade det med laderen som ble brukt på batteriet som har høgest spenning. Det kan være ladespenningen på laderen som er lavere på den ene kontra den andre.

Min erfaring er at små ladere på opptil 6-8A ikke alltid klarer å lade batteriene helt opp. Batteristørrelsen kan også ha betydning for om laderen klare å gi batteriet topp lading.

Hei Gudrun!

Erfaringen min med gamle batterier som "siger ned" til ca 12.21v i løpet av et par uker eller tilsvarende, etter at de er ladet helt opp, ja - det tegner ikke helt bra.....!

Ta denne praktiske enkle testen, så gir svarene seg selv:

A)

Lad opp igjen batteriene og sjekk spenningen når du mener at de er topp ladet, for da skal spenningen være minst ca 14.4v - 14.7v, før eventuelt laderne går over til vedlikeholds lading.

Sjekk så syrevekten på dine ferdig ladede batterier og sammenlign alle cellene,- som da skal ha mest mulig like verdier innen samme batteriet.

B)

I mange sammenhenger ser du egentlig ikke den reelle tilstanden på kapasiteten/nytteverdien av batteriet bare ved å måle spenningen.

Sett derfor på en bil-lyspære 55W o.l. og ta tiden frem til det begynner å dabbe av på lyset, og sammenlign dine to gamle batterier på denne måten.

Du finner da fort ut hvilke som er noen vits i å beholde!

Jeg tester en gang i året alle batteriene i båt og campingvogn, med en avpasset fast belastning over tid, og på den måten fanger jeg tidlig opp når et batteri (eller spesielt viktig at et av flere sammenkoblede) begynner å gi seg ved at de begynner å få en langt lavere kapasitet i Ah enn den de er oppgitt til å ha.

Med god og korrekt lading fra dynamo og ved 220v lader, - ja så varer batteriene lenge og man har full glede av yteevnen (Ah) i hele levetiden!

Sats derfor på å behandle dine nye batterier på riktig måte, istedet for å "larve" med allerede langt på vei "ødelagte" batterier.

Det var nå bare min ringe mening og erfaring! :seeya::yesnod:

Redigert av Seastar (see edit history)
Som alternativ til gjetting om batteriene er gode eller dårlige kan de testes
Litt skeptisk til slike tester. Hadde et slapt batteri i bilen for et par år siden. Ladingen var helt 100 men startmotoren manglet futt likevel. Stakk innom en kurant batterileverandør og forlangte nytt batteri men de tok med seg supertesteren (vet ikke hvilkebn type det var) ut i bilen og påstod at batteriet var som nytt. En uke ettepå fikk en annen batteributikk pengene mine og bilen ble som ny...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...