Jump to content

Hvordan fiske med "sniksnøre"


rubenmed

Recommended Posts

For min del så bruker jeg det på ikke dypere enn 20m.Har ett lodd i ene enden av ilen og en blåse i andre.Strekker hele linen ut slik at anglene blir liggende på rekke og rad. Meningen er vell at man skal fiske på bunnen.Angler med alt fra sei til gårddagens rekemåltid.Noen vil bruke fisk som lukter,ex.gammel fisk.Iallefall er dette en morsom måte.Men husk,la det ikke stå ute mere enn 6-10 timer,ellers vil fisken du har fått bli spist opp av ex.bunnmark og andre som ser sitt snitt til gratis måltid.Man kan også fiske med utstyret vertikalt.I fjellvann er det populært å bruke denne måten på en slik måte at sniken "vandrer"over vannet.Dette krever at man er kjent med vannets dybde slik at utstyret ikke setter seg fast på grunner og ett ganske fint og vindstille vær-noe som ikke anbefales på sjøen,hvis man ikke vil lete over alt etter redskapen.Men husk:merk blåser med navn og evnt.tlf.nr.Lykke til

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se for deg denne linen i horisontal.Fest en "dregg" i begge endene,men på ene siden en ile opp til en blåse.Kjøpte line og angler og laget slike selv.Til den prisen så kunne jeg lage langt flere enn en koster ferdiglaget.Kronglete knuter,men moro å lære eldgamle metoder.Dette er moro,så bare kom i gang :fishing:

Link to post
Share on other sites

Hiver uti et slikt snøre når jeg likevel er ute å fisker. Ligger i nærheten og fisker og om det går fisk på snøret hører en lyden på flyteplaten som snurrer rundt. Da er det bare å starte motoren og komme seg bort til snøre og hale opp. Synes jeg får plagsomt mye pigghå på den.

Settes den for dypt er det tungt å dra opp, de ferdigkjøpte har gøtt helt opp og skjærer seg lett inn i fingrene. Kanskje jeg har for tungt lodd?? Jeg bruker en slik murstein med hull i.

Link to post
Share on other sites

"Mekk" selger ferdige line

 

Jeg har dårlig erfaring med de som de selger på Mekk, har mistet 2 stk, var tydligvis fabrikasjonsfeil ettersom den ene linen røk under utsetting første gang (fikk ny av Mekk uten diskusjon), den andre var borte vekke etter å ha ligget ute i 30 min. I tillegg er det som tj sier veldig tynt tau som skjærer seg inn i huden ved opphaling.

 

Jeg har også en plan om å lage noen selv i vinter, hvilken knute benyttet du da M/b Draugen :confused:

Link to post
Share on other sites

Synes jeg får plagsomt mye pigghå på den.

 

Det har jeg også vært plaget med, og sniklinene har derfor blitt lite brukt i senere tid. Liker ikke fisk med pigger... :crazy:

 

 

Er det lett å lage dette selv??

 

Ikke noe problem! Jeg kjøpte en slik, men var litt misfornøyd med måten den var lagd på. Laget derfor fire nye selv, så nå har jeg et godt utvalg. Du trenger en plate av hard isopor (ikke den vanlige hvite, bløte), en rull med nylontau på ca 2mm, kraftig sene og rustfrie kroker på fire-fem cm. Dessuten noen kraftige snurrer for å ikke få spinn på lina. Seks kroker på hver line. Bindes med opphengerknute, ganske enkelt egentlig. De ferdige kroksettene som selges er dårlige, har mistet 3 blylodd på grunn av at disse ryker i knutene! Har derfor lagd lodd selv på følgende måte: En liters plastflaske deles i to, en kjettingbit henges i senter av denne og betong fylles i. Billige og greie lodd, som det ikke gjør noe om jeg mister. Dessuten gjør plasten fra flaska at de ikke riper opp båten, ikke noe minus det heller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har laget meg 5 sniker i kveld, brukte murersnor og vanlig tykk dorge sen nederst, alt i fra 5 til 8 kroker, disse skal i sjøen i morgentidlig i lag med noen torskeruser :cool: så får eg håpe fangsten er god :smash: foresten er de noen som vet hvor de selges orange eller gul plast til å ha rundt isoporen?? har ikke mer igjen av den bite eg hadde liggende, som forøvrig kommer fra en gul sekk som var brukt som innpakningspapir på en julegave.

Redigert av SandvikAC25 (see edit history)

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Bruk heller spraylakk! Jeg kjøpte en snikline med sånn gul plast rundt, og den er et irritasjonsmoment hver gang den skal trekkes. Den trekker vann inn mellom isopor og plast, og spruten står når jeg surrer snøret rundt under trekking! Siden har jeg lagd meg 4-5 til selv, og har da brukt den harde blå isoporen som flytelegeme. Dette har blitt sprøytet med spraylakk, og er mye greiere å trekke uten at alt blir vått rundt meg. Så hard isopor og spraylakk er bedre enn myk isopor og plast....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...