Jump to content

Slepejolle....?


abba2000

Recommended Posts

Heisann.

 

Vurderer å kjøpe en slepe-jolle, eller en som jeg kan feste på badeplatformen.

Har en Master 820 som er rett over 3 meter bred. Får vel plass til en 10 foter da?

Vi er 2 voksne og 2 barn i familien. Kjekt å ha en med plass til alle 4.

Hvilken type bør jeg kjøpe? - Plast eller oppblåsbar?

Må jo ha motor også..... Hva passer til en 10-fots jolle?

Noen som har meninger om dette.........??

 

Hilsen fiha.

Link to post
Share on other sites

Undersøk om båten din faktisk er over 3 meter der du skal ha jolla - mange båter er ikke like brede over det hele og da vil den ofte være i veien. Scand anbefaler vel ikke mer enn 270 cm eller deromkring som "ideell" størresle for 29 foteren (her kan sikkert noen med slik båt kommentere det). Min båt er også over 3 meter bred - men er litt smalere helt akter - og jolla vår på 290 cm er derfor litt for bred.

 

Jeg ville gått for lett gummibåt - hengende i vanlige davitere. Ikke spesielt lekkert- men praktisk - du vet hvor jolla er når du legger til og fra - og ramler du i vannet kommer du opp igjen. Snap davitere stenger hele plattformen om du ramler i vannet og skal opp igjen - og motoren må løftes av og på. Slepejolle er noe ugreit når man legger til og fra. Det var nå min subjektive synsete mening :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Vet ikke hva som er smartest...? - Bør jeg gå for en "oppblåsbar" Zodiac eller tilsvarende, eller er det bedre med en liten plast-jolle?

Jeg har ikke målt bredden bak. Bredden på 27-foteren er oppgitt til 3,15 meter, så jeg regner med at en jolle i underkant av 3 meter bør være bra.

Kanskje en 9,9 Hk påhengs passer bra? - Må kanskje lage en løsning som gjør at jeg kan feste den på badeplatformen?

Noen som har gode forslag til jolle-type og festeanordning?

 

Alle svar mottas med takk !

 

Hilsen fiha.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva som er smartest...? - Bør jeg gå for en "oppblåsbar" Zodiac eller tilsvarende, eller er det bedre med en liten plast-jolle?

Jeg har ikke målt bredden bak. Bredden på 27-foteren er oppgitt til 3,15 meter, så jeg regner med at en jolle i underkant av 3 meter bør være bra.

Kanskje en 9,9 Hk påhengs passer bra? - Må kanskje lage en løsning som gjør at jeg kan feste den på badeplatformen?

Noen som har gode forslag til jolle-type og festeanordning?

 

Alle svar mottas med takk !

 

Hilsen fiha.

Link to post
Share on other sites

Hei!

"Ronja" er 3,15 bred på det bredeste, men det er ca midtskips! Vi har en "Duramar" 270, sikkert ikke verdens beste jolle :confused: , på snapdaviter.Dette funker; har akkurat plass til ankeret ved jollebaugen, og med litt omtanke slår ikke jolla borti brygga når vi går ut etter longside :smiley:

Det er dette som kan være problemet med for lang jolle; den stikker ut bredere enn akterspeilet. Men lykke til :cheers:

Hilsen Sindre

Link to post
Share on other sites

Hei, Fiha.

 

Det er sikkert (nesten) like mange meninger om dette, som det er båter som har det, men her kommer mine erfaringer. Bak vår Master har vi en gummijolle (Aquaquick)på 2,85 m. Den er godkjent for 3 voksne og 1 barn Jeg ville ikke hatt noe lenger. Da blir den lett i veien ved f.eks fortøying longside.

 

Jeg anbefaler gummijolle av flere grunner. Disse er lette nok til greit å henge i davitere, og det er temmelig ufarlig om jolla kommer bort i noe ved trange manøvreringer. I tillegg er de utrolig stødige i forhold til størrelsen.

 

På jolla ville jeg ikke ha hatt større en 6 hk. Den er godkjent for 10 hk, men jeg har prøvd det, og anbefaler det ikke. Båten blir svært "nervøs" å kjøre, og jeg følte det ikke trygt. Med 6 hk. går den mer enn fort nok med en ombord, men ikke raskere enn at barna etterhvert kan få prøve seg.

 

Når det gjelder feste, stemmer jeg for davitere, men det er noen men: Jeg har davitere fra Seatronic festet bak på akterspeilet med spesielle braketter som ikke følger med. Det jeg oppdaget i sommer, var at akterspeilet på Masteren ikke er spesielt tykt. Dette førte til at i litt sjø og litt fart, fikk daviterene svikt som igjen trykte akterspeilet ut og inn. Det jeg kommer til å gjøre til sommeren, er å ha en festebrakett til påhengeren (festet f.eks over fenderlista hvor flaten er mindre og skroget derfor ikke svikter så lett) for å avlaste akterspeilet ved kjøring i sjø og marsjfart. Ved putrekjøring kan båt, tank og påhenger fint henge i daviterene.

 

Håper dette var til hjelp. :yesnod:

 

Tenker med glede på at vi nå er på riktig side av året i forhold til sjøsetting. Forventningene blir øker sakte men sikkert i takt med at våren er en dag nærmere for hver dag som går. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg var på jakt etter det samme som deg i sommer. Ville ha jolle i Snap-daviter på en båt som er 3,15 bred. Skulle ha gode kjøre-egenskaper og ta 4 personer. Jeg endte opp med Aquaqick RIB 300 og Tohatsu 9.8 4-Takt (vekt 37kg, lettest på markedet). Denne "Pakka" kom på ca 27.000,- hos West System, som er definitivt billigst på begge disse. Jeg er meget godt fornøyd, men sliter med å komme i plan med 4 stk. Med en 2-takt ville det sikkert gått enklere, men jeg prioriterte kose/fisketurer og da er to sylindret 4-takt helt fortreffelig :yesnod:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hei, Fiha.

Når det gjelder feste, stemmer jeg for davitere, men det er noen men: Jeg har davitere fra Seatronic festet bak på akterspeilet med spesielle braketter som ikke følger med. Det jeg oppdaget i sommer, var at akterspeilet på Masteren ikke er spesielt tykt. Dette førte til at i litt sjø og litt fart, fikk daviterene svikt som igjen trykte akterspeilet ut og inn. Det jeg kommer til å gjøre til sommeren, er å ha en festebrakett til påhengeren (festet f.eks over fenderlista hvor flaten er mindre og skroget derfor ikke svikter så lett) for å avlaste akterspeilet ved kjøring i sjø og marsjfart. Ved putrekjøring kan båt, tank og påhenger fint henge i daviterene.

 

Har du bilde av noe av dette?

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...