Jump to content

Erfaringer med Mercruiser 7,3 tdi


Flem340

Recommended Posts

Søk på "mercruiser 7,3" og du vil få en del treff på gamle tråder. Det ryktes at denne motoren går dårlig på bensin...  :blush:

 

GeirKS

 

Haha.. Deletilgangen er ikke like lett altid.. Koster fort mye penger men der er råd å bestille dem fleste delene i usa..

 

Og den liker ikke en blanding mellom bensin og diesel.. hehe.. Har prøvd uten å vite det..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hallo

Motoren er tatt ut av en Ford Van og marinisert. Men de fleste båtmotorer kommer i fra en bil :cool:

Så deler kan også finnes hos en bilforhandler,

MEN: all mariniseringen kommer i fra ??.. :blush:

Her må du kjøpe orginalt Mercruiser, og det kan være dyrt og ta lang tid å skaffe.

Det er en solid motor som er tung, tørst og har et stort dreimoment.

Så kraftig at Marine Power mener at den ikke skal slite alene i en båt på over 4500kg.

Din Sun er ca.5500kg uansett hva noen påstår. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt en d-tronic 300 hk og Bravo III X i ca 100 problemfrie timer. Dette er vel modellen etter den du snakker om. Maks dreiemoment er rundt 900 nm tror jeg. Den er råsterk. Som Keiko skriver er nok ikke tunge hurtigående båter noe god kombinasjon med drev.

 

Imidlertid. Det virker på meg som om Mercruisers Bravo III drev sees som den store stygge ulven. Store, tunge båter skal presses opp i anstendig hastighet på billigst mulige vis. Mercruiser har frem til nå stort sett levert de største dieselmotorene for drev, derfor har kanskje også disse motorene gjerne blitt foretrukket i de tyngste båtene? Jeg tenker typisk Flem, Sun, Laguna osv.

 

Min påstand er at Volvo sitt DP drev ikke er strekere enn et eldre/nyere Barvo III drev. Jeg tror at flere volvo drev har hatt "lett match" sammenlignet med typisk Bravo III. Jeg mener det blir litt dumt å tro at en båt på ca 6000kg, skal gå problemfritt en med motor og drev i nesten 30 knop.

 

Det er vel ikke tilfeldig at ingen av de store produsentene som Windy, Fairline, Princess, Sunseeker, eller tidlerger Draco for den del, leverte en eneste på over 4500 kg med en motor og drev. Selv ikke en Mercruiser...

Link to post
Share on other sites

Hallo

Motoren er tatt ut av en Ford Van og marinisert. Men de fleste båtmotorer kommer i fra en bil :cool:

Så deler kan også finnes hos en bilforhandler,

MEN: all mariniseringen kommer i fra ??.. :rolleyes:

Her må du kjøpe orginalt Mercruiser, og det kan være dyrt og ta lang tid å skaffe.

Det er en solid motor som er tung, tørst og har et stort dreimoment.

Så kraftig at Marine Power mener at den ikke skal slite alene i en båt på over 4500kg.

Din Sun er ca.5500kg uansett hva noen påstår. :boxing:

 

Her vil jeg tørre å påstå at du tar feil.. Der er forskjel på en bilmotor som du snakker om og en original marine motor.. Da snakker vi om Ford / Navistar Made by International..

 

Sterkere lager i veiv / råder. Sterkere råder. Andre stempel.. Dette er vel i hovedsak forskjellen

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme motoren selv, samme årsmodell også med Bravo 3 drev. Den står i en NB 840. Det er en okei motor, bortsett fra at det tar veldig laaang tid å skaffe deler og delene er dyre for de passer stort sett bare til den motoren. Modellen er også gått ut fra Mercruiser sitt sortiment.

 

Slett ikke så tørst på diesel som mange mener dersom man kjører på et fornuftig turtall.

 

Mvh

 

hapetra

Link to post
Share on other sites

Takker for mange svar.

Motoren er iflg. nåværende eier bygd på en International. Han påstår at de ikke er problener med deler, da disse fås hos Marinepower, som er importør av nye mercruiser.

Det står forøvrig et Bravo 2 drev på båten nå, etter at et bravo 3 havarerte.

Motoren veier ca. 730 kg, som i motsetning til f.eks. Yanmar 270 hk. er 200 kg. lettere.

han oppgir marsjfart til 21-22 knop, v/3000-3100 omdr/min. Yamaren gjør ca 24 knop på marsj m/ bravo 3.

Er veldig i tvil om hva jeg skal velge.

Båten med Yanmarmotoren forlanger 240.000,- mer for sin enn den med Mercruiser.

Link to post
Share on other sites

Båten med Yanmarmotoren forlanger 240.000,- mer for sin enn den med Mercruiser.

For ca kr 240 000 kan du kjøpe en HELT NY 290 hk Mercruiser m/bravo 3. For den gamle får du 80-100 000,- hvis den er komplett og normal stand. Hvis det ikke er annen forskjell på disse to båtene så blir vel regnestykket enkelt.......

Link to post
Share on other sites

Et lite råd, sjekk om mercruiseren har fått skiftet manifoiler og risere. Disse varer ca 10 år. Er  ikke disse skiftet kan du vente deg en ganske stor regning, 40-50 000,-.

 

mvh

hapetra

Delene kommer langt ifra 40-50 tusen.

Selve eksos manifolden koster ca 350 dollar..

Krossover koster 708 dollar..

eksos albu 338 dollar.

 

 

Dette blir ca 2000 dollar og vi ganger med 10 så blir det ca 20000 nok..

 

 

 

Bilde

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

 

Delene kommer langt ifra 40-50 tusen.

Selve eksos manifolden koster ca 350 dollar..

Krossover koster 708 dollar..

eksos albu 338 dollar.

 

 

Dette blir ca 2000 dollar og vi ganger med 10 så blir det ca 20000 nok..

 

 

Ja, kanskje det, men jeg regnet med verksted til å gjøre jobben, det betyr i tillegg inn og ut med motor og nye pakninger, slipping, verkstedmateriel osv, osv.

 

Med mindre du kan gjøre arbeidet selv.

 

mvh

 

hapetra

Link to post
Share on other sites

Hei Domenique

 

Er det slik at du skal kjøpe deg en Sun, og har to alternativer med hver sin motor?

M/Y Ellemn Marie.

 

Hadde tidligere planer om å kjøpe ny, evt. bygge selv SUN 33, men slik situasjonen er

nå blir det nok kjøp av brukt SUN.

Men vi ønsker vel alle å gjøre det beste kjøpet til den riktige prisen, og da blir jo spørsmålet hva  den riktige prisen er.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...