Jump to content

Oppdatering av sjøkart


bliss X

Recommended Posts

Hei.

 

Synes du mangler et alternativ (dersom en ikke kan krysse av for to alternativer), nemlig:

"Jeg oppdaterer fortløpende etter EFS + at jeg bytter ut kartene ved nye utgaver"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Savner alternativ som dekker "Har ikke tidligere brukt kart, men tenker å ta det i bruk fra kommende sesong". Kan jo gjelde flere det. Sikkert en og annen som har fått en tankevekker igjennom ulykken med Rocknes.

 

Og så bør det kanskje nevnes at forkortelsen EFS står for Etterretninger For Sjøfarende?

Link to post
Share on other sites

Og så bør det kanskje nevnes at forkortelsen EFS står for Etterretninger For Sjøfarende?

Og så betyr tilsvarende Ufs Underrättelser för sjöfarande. Dette for de som ferdes i svenske farvann.

 

Og for de som ikke er klar over det, både EFS'er og UFs'er er tilgjengelige på nettet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

håller med dig Lotus, jag skulle gärna haft hele Bohuslän i 1:25 000 eller ännu bettre

1:10 000 !  det hade varit bra när man fin-navigerar mellan böer o skjäer !

 

Men litt opraktiskt om man bare tar sig fram i farleder!

 

Det man skall komma ihåg, är att det ikke bare er att skala opp ett 1:50 000

(kjöre den i kopiatorn o göra det dubbelt så stort!)

 

Det er därför det står 'Dangerous scale' på elektroniske sjökart när man zoomar

sig in under den skala som er ursprunget till det digitala kartet!

 

en kartograf måste göra en hel del avvägningar när han ritar/tegner ett kart,

han måste ha med för att sjökortet skall bli praktiskt o lesbart !

därför tar han oftast bare med sådant som er av värde för sjöfarten og der

dom går, dvs leder.

man kan inte räkna med att alla böer o undervannsteiner er utsatta i ett

'mörkblått område' (grunt område der man normalt inte skall gå!)

 

att skapa 25 000 delar i ett område der man bare har 50 000 kart tidigare kräver

en helt ny sjömätning!

 

Og idag så fokuserar Sjöfartsverket bare på yrkessjöfarten, därför kommer uppdateringar

i första hand att ske in emot kommersiella havner! annen 'ny'-mätning av områden kommer

i andra hand! (i allafall er det så her i Sverige!  :smiley: )

 

Det er många gånger jag skulle vilja haft 'specialer' både lite her o der, men tror faktiskt

att vi er ganska få som 'fin-navigerar'  de allra flesta följer 'E6an' ganska snällt !

og för oss så finns ju SXK-skisser o en del andre specialkart !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har tidligere bare hatt båt som har stukket mindre enn meteren så da har ikke behovet vært så stort.

Ser jo nå at mine sjøkart fra tidlig på 70 tallet trenger å byttes.

Har for det meste seilt i kjent farvann og da blir en jo kjent etterhvert.

EFS hva var det, det hadde ikke jeg hørt om det før nå på fritidsskipperkurset.

Nei jeg må kjøpe nye sjøkart ser jeg, men årlig oppdatering ser jeg vel ikke det store behovet for, det er jo ikke noen diger frakteskute jeg seiler.

Link to post
Share on other sites

Har tidligere bare hatt båt som har stukket mindre enn meteren så da har ikke behovet vært så stort.

Nå er det vel ikke så ofte det oppdages nye farlige grunner for oss som tegnes inn i nye kart. Men merkingen endrer seg faktisk en del. Røde eller grønne staker byttes ut med nord/syd/øst/vestmerker eller omvendt, og nye staker kommer til. Sektorer og karakteristikker for fyr og lykter endres, og enkelte fyr flyttes faktisk! Ble temmelig forvirret da jeg skulle in til Kyrkosund på Koster og fyret like utenfor var flyttet til en annen holme like ved! Dette var heldigvis i dagslys. I mørke og dårlig sikt hadde jeg nok begynt å lure på om det var GPS/kartplotter som hadde gått helt i frø! Hva skulle jeg da stolt på, fyret, mitt gamle kart eller hva?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

EFS (fra sjøkartverkets nettsider):

Sjøkartverket utgir flere publikasjoner som er svært nyttig for sjøfarende. "Etterretninger for sjøfarende" inneholder endringer, oppdateringer og meldinger som er viktig for brukere av sjøkart. "Efs" utgis to ganger i måneden

 

Tidligere kunne man laste ned EFS gratis

Link to post
Share on other sites

Tidligere kunne man laste ned EFS gratis

Hæææ?? Hva mener du med det? Tidligere? De er da fremdeles gratis nedlastbare! Klikk for EFS nr. 1 15 januar 2004.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

for fyr og lykter endres, og enkelte fyr flyttes faktisk! Ble temmelig forvirret da jeg skulle in til Kyrkosund på Koster og fyret like utenfor var flyttet til en annen holme like ved! Dette var heldigvis i dagslys. I mørke og dårlig sikt hadde jeg nok begynt å lure på om det var GPS/kartplotter som hadde gått helt i frø! Hva skulle jeg da stolt på, fyret, mitt gamle kart eller hva?  Lars H.

Har varit med om en liknande händelse!

 

skulle hjälpa en kompis o bogsera ned en båt från Marstrand upp en bit i Nodre elv til

Kornhall (dette er ca 15år siden)  

vi går den inre leden, o det er mörkt, kompasskurs mellan prickar, o lyser oss fram,

den inre leden savner fyrer!  Men helt plötsligt så står det något der ute o blinker !  :blush:

 

vad allra in i hetaste helve...... er det för noe..........her skall ikke stå någon fyr !

 

men der stod en sprillans ny fyr,  så kan det gå ner man har för gamle kart ombord !

 

 

Sen  en helt annen sak ang riktigt gamle kart, det kan faktiskt vare ganske kul o

studere gamle kart, man kan finne leder o enslinjer som Sjöfartverket har dragit in!

sådana leder som gamle skuter o dampbåter använde förr i tiden!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hæææ?? Hva mener du med det? Tidligere? De er da fremdeles gratis nedlastbare! Klikk for EFS nr. 1 15 januar 2004.

 

Lars H.

Har de gjemt den godt da? Jeg gikk inn på siden men fant ikke noe. Det eneste jeg fant under publikasjoner - EFS osv var denne:

 

http://www.statkart.no/IPS/?module=Article...blicShow;ID=668

 

Hadde forventet å finne noe om nedlasting der.

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse.

 

Egentlig enig med deg, EFS'ene har de gjemt godt. Går en inn på http://statkart.no finner en ingenting, selv ved å bruke søkefunksjonen. Men føyer en til /efs på slutten av adressen og www foran "statkart", blir adreessen: http://www.statkart.no/efs og du er i mål. Lett skal det ikke være.  :rolleyes: Det er forøvrig den adressen som ligger i dokumentarkivet vårt under "Navigasjon og kartverk" slik det har gjort siden 30/3-03. Der ligger også link til de svenske UFs'ene. (Et raskt søk i Google på EFS og statkart gir også adressen)  :cool:

 

Lars H.  :boxing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Oversikten vet jeg ikke, men vår indre Oslofjord skal komme nytt iår.

Ringte Nautisk Forlag idag angående båtsportkart serie A, Oslo-Slagentangen. Jeg hadde tidligere (ifjor) fått opplyst at det skulle komme ny utgave med WGS84 iår - og har også skrevet om dette her. Men nå fikk jeg høre at denne kommer 'kanskje neste år'. Siden jeg opplyste fjorårets info her før, syntes jeg at det var greit å komme med rettelsen også.

 

Eller ble jeg feilinformert?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei

Jeg har vanligvis tenkt at rettelser av sjøkart er noe perfeksjonister driver med :-)

I dag kikket jeg på hjemmesiden til statkart og fikk en annen mening. http://www.statkart.no/efs/meldinger/hovedkart/hoved9.html

 

Grønningen fyr utenfor Kristiansand har endret på grensene for de forskjellige fyrsektorene. Dette er et område jeg er relativt ofte i når det er mørkt.

Det betyr at oppdateringene virkelig har betydning for meg også.

 

Anbefaler alle å kikke på nett for sitt hjemmeområde og se om det er noe nytt.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...