Jump to content

Chiptrimming av Mercruiser diesel.


Kotnes

Recommended Posts

Kompisen har en Mercruiser diesel fra år 2000 som yter 220 hk. Har hørt at den kan chippes en god del oppover i hestekrefter. Noen som har gjort det og vet hva det koster og hva motoren øker i krefter. Vet at garantien forsvinner hvis man gjør det men den er jo over på en motor fra det årstallet. Vil gjerne høre gode og dårlige erfaringer om dette.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Mercruiser leverte vel to 220 hk i denne perioden om hukommelsen min er bedre sin rykte, en D-tronic (ES?) og en mekanisk (MS??), det er vel bare D-tronic som eventuelt kan chippes vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei

Jeg har 2 st 7.3 D-Tronic, og har selv vurdert chip tuning. Man får mye effekt i forhold til chipping av bil

mine 300 Hk vil gi ca 60-70 hk mer + ca 200 Nm ekstra

Jeg ble forespeilet en pris på ca 4500 pr motor.

 

Her er en kontakt som tilbyr chip tuning av mercruiser motorer:

 

FonsdalBil Power Tuning

Kongsberg mob:90890011

Link to post

220-hesteren, den som heter MS220 eller tidligere 4,2L 220D har ikke elektronisk styrt dieselpumpe og kan derfor ikke chippes.

 

Min motor (4,2L D-tronic 250) er den minste i 6-syl serien som kan chippes. :flag:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mange motorer kan nok økes en god del i dreiemoment og dermed også effekt.

Spørsmålet er om det er ønskelig ut fra et drifts og vedlikeholds messig hensyn.

 

Båtmotorer får gjerne høg og konstant belastning over lengre tid. Da og ta ut enda mer kan være en risikosport.

Motorer lages ikke lengre etter sleggemetoden. Dvs de konstrueres for en viss belastning og dimensjoneres deretter. Ikke at man synser, mer eller mindre kvalifisert, seg frem til en standard og så legger på 50% for å være på sikre siden (slegge metoden).

 

Lykke til!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...