Jump to content

Ulykkesmareritt til sjøs.....

Ficher

Recommended Posts

Du skal se at sertifikatmotstanderne har nok andre/bedre statistikker enn tallene fra Gjensidige, mener å ha blitt prentet inn fra eksperthold her på baatplassen om at utbetalingene har sunket og ikke øket... så disse tallene fra Gjesidige tar jeg en klype salt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Skjønner godt at Rogaland er et unntak! Med den sommeren vi har hatt i år har jo folk knapt vært på sjøen i det hele tatt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Betviler ikke at antall skader har gått opp med tanke på den enorme økning i antall fritidsbåter vi har fått i senere år. Men dette kan jo også bety at i forhold til antall båter på sjøen så har det relativt sett blitt færre skader? Mulig jeg uttrykker meg klønete, men de som ikke er hverken mattematikere eller realister skjønner sikkert hva jeg mener.

Kan også tenkes at kaskoskadene har gått opp betydelig, men er det i antall, relativt flere (i forhold til antall båter) eller at hver enkelt kaskoskade har blitt dyrere? Mener å ha lest at det siste i hvertfall er tilfelle. Jeg vet ikke, men det gjør sikkert sertifikatadelen her på Båtplassen! Finnes det noen statistikk over skader; antall, beløp eller hva vet jeg som dokumenterer at de med båtførerprøve er mindre skadeutsatt enn de uten?

Kan også se ut som at det særlig er seilbåtene som representerer den største veksten i skadeantall/omfang og da pga grunnstøtninger. Om disse hadde vært unngått ved at de hadde tatt båtførerprøven er noe mere usikkert, men disse skadene berører jo ikke andre enn demselv og gjør det således ikke utryggere å traffikere selv områder som det "beryktete" indre Oslofjord.

Hvorfor har forsikringspremien på mine båter ikke gått opp siste tre år, men faktisk til dels ned? Ikke kjent med at det finnes noe bonussstem på kaskoforsikring på båt, heller ikke kjent med at forsikringsselskapene "gir bort" penger? Bruker Gjensidige, også omtalt som gjenstridige av "kjennere" her på forumet.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

...mmmh.

Hvis man klarte å havne på så mye land, forutsatt uten påvirkning av verken været eller teknisk skade,

da er det vel alltid navigasjonsfeil.

Hvis man i så fall kan snakke om "navigasjon" i det hele tatt.

Man kan sikkert diskutere på temaet båtførerbevis både fram og tilbake og lenge.

Men jeg synes at det er nødvendig, spesiellt i Norge fordi det er verken "California eller Afrika".

Å navigere ved nordens kyster er ikke "så virkelig" enkelt uansett.

Men å navigere i skjærområdene tilbyr mange vanskeligheter allerede for folk som har lært navigasjon.

Folk som ikke vet om noe annet enn om livet på gata,

som altså verken ha utdanning, eller samlet mye erfaring på sjøen minst i eget området fra før,

ha for min skyld ikke noe å gjøre der ute.

Det høres kanskje litt frekk ut, men at det er riktig kan ses overalt og ikke bare i Norge.

Det som han snakker om på rapporten stemmer vel også, minst delvis.

Har folk mindre båter da er det ganske naturlig at man er både forsiktigere og omtenksomt.

Men jo større en båt blir, jo mer tror mange at det er sikkert uansett selv om man risikerer mye allerede.

Men det finnes en poeng som de fleste glemmer:

Verken været, sjø eller stein gjør noe forskjell mellom "dem som ha lært" og "dem som bare prøver seg".

Dette lærer man også på kurs, direkte ved navigasjon og sjøvedd.

Feil er feil, som ofte blir straffet både med en gang og meget hard i så fall.

Bare at en som ha lært vanligvis ha en tydelig bedre sjanse for minst å unngå grøve feil og tilsvarende konsekvenser.

Og hvis man ser på det hva en båt fra 7meter oppover koster,

da er vel kostnådene for en kurs ikke lengre relevant heller.

Og faktor tid?

... :smiley: .. hvor kan man tilbringe mer tid med å lære enn her i norden,

der vinteren nesten inviterer til slik?

Sett i summa finnes det for meg ikke en grunn som er realistisk for ikke å lære frivillige.

fordi "motstand" ha antakeligvis bare utsettende virkning både uansett og som overalt.

Hvorfor altså ikke å gi seg en sjanse for å være litt stolt på både

at man klarte det før man blir tvunget og kunnskap som økes både eget og andres sikkerheten også?

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

quote.gif
Betviler ikke at antall skader har gått opp med tanke på den enorme økning i antall fritidsbåter vi har fått i senere år. Men dette kan jo også bety at i forhold til antall båter på sjøen så har det relativt sett blitt færre skader? Mulig jeg uttrykker meg klønete, men de som ikke er hverken mattematikere eller realister skjønner sikkert hva jeg mener.

Kan også tenkes at kaskoskadene har gått opp betydelig, men er det i antall, relativt flere (i forhold til antall båter) eller at hver enkelt kaskoskade har blitt dyrere? Mener å ha lest at det siste i hvertfall er tilfelle. Jeg vet ikke, men det gjør sikkert sertifikatadelen her på Båtplassen! Finnes det noen statistikk over skader; antall, beløp eller hva vet jeg som dokumenterer at de med båtførerprøve er mindre skadeutsatt enn de uten?

Kan også se ut som at det særlig er seilbåtene som representerer den største veksten i skadeantall/omfang og da pga grunnstøtninger. Om disse hadde vært unngått ved at de hadde tatt båtførerprøven er noe mere usikkert, men disse skadene berører jo ikke andre enn demselv og gjør det således ikke utryggere å traffikere selv områder som det "beryktete" indre Oslofjord.

Hvorfor har forsikringspremien på mine båter ikke gått opp siste tre år, men faktisk til dels ned? Ikke kjent med at det finnes noe bonussstem på kaskoforsikring på båt, heller ikke kjent med at forsikringsselskapene "gir bort" penger? Bruker Gjensidige, også omtalt som gjenstridige av "kjennere" her på forumet.

He he. Man trenger ikke være romfartsforsker for å forstå dette. Pga drittværet har 80% av fritidsbåtene ikke vært på sjøen i år. De resterende 20% er de garvede sjøfarerene som vet hvor de er, også uten kartmaskin. Edited by Andreas (see edit history)

Kunne vært interessant med en statistikk over ulykkesfordeling seilbåter/ motorbåter.

Tror det godt kan være over 90% grunnstøting med seilbåter av alle ulykker jeg har lest om i sommer. Jeg sitter også med en oppfatning av at det er flest seilbåteiere som er positivt innstilt til obligatorisk båtsertifikat. Altså burde vel løsningen ligge snublende nært:

Obligatorisk båtsertifikat for alle seilbåtførere.

Jeg vil forøvrig påpeke at i det heter båtsertifikat, ikke båtførerbevis. Det heter da ikke bilførerbevis heller?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Beklager tebi, men argumentet holder ikke! Hvis jeg har skjønt deg riktig så hevder du at premien ikke har gått opp fordi sommeren i år var dårlig og 80% holdt seg hjemme mens de resterende 20% er garvete sjøfolk?

Problemet er at mitt forfall var 6.mai og forsikringsselskapet/ene kunne umulig forutse været i sommer på det tidspunktet? Sommeren ifjor og noen år tidligere var jo meget bra og da skulle jo, i følge ditt resonnement, statistikken vise mange flere ulykker? Hvorfor har da ikke premien gått opp når denne regnes utifra statistikk over ulykker i tidligere år? Kanskje noen både her og der overdriver i betydelig grad hvor ille det faktisk er?

For noen måneder siden var de vi i Asker og Bærum som skilte oss ut i positiv retning i følge Gjensidige.

Budstikka

I følge artikkelen i Haugesunds avis har en større del av båtførerene i Rogaland enn noen annen plass i landet båtførerbevis. Der øker ulykkene "bare" med 10%. Vi som plasker rundt i trange indre Oslofjord har en nedgang i fra 126 til 75 ulykker i perioden 2001 til 2005. Sikkert ikke så merkelig det siden det tyder på at færre av oss enn av Rogalendingene har båtførerbevis :crazy:

Edited by abbor (see edit history)

Ja,men det er jo uansett en god grunn til å øke forsikringspremien da.

Ja, uansett da, uten grunn.

For det har jo vært et UlykkesMareritt har det ikke ?

Det jeg gremmes mest av er egentlig at Syvert i KNBF er med på dette hysteriet :puke:

Kartplottere og radar har gitt en betydelig lavere terskel for å bruke sjøen. Dvs en hver med litt syn og leseferdighet kan i dag bevege seg i 38 knop med en 8 tonns båt, uten noen vesentlige navigasjonskunnskaper. Mange kommer igjennom dette over tid ved å bruke sunt fornuft og ved å ta det med ro og lære underveis, men noen har læreverging og får gjerne et ublidt møte med moder jord igjen. Og de vil også være farlig for omgivelsene. Hva er alternativet til å prøve å trykk litt kunnskap inn i disse? Det er derfor ingen grunn skrike slik, Mix - og jeg ser heller ikke at KNBF er med på noe hysteri.

Du tar nok feil der....... mitt er utstedt for 3 uker siden og der står det "Båtførerbeviset"

Det driter jeg i. Et bevis er uangripelig, og beviser noe uangripelig. Et kursbevis beviser at man har tatt et kurs, et eventuelt båtførerbevis beviser at man er båtfører.

Men i den forstand myndighetene har lagt opp dette, skal man visstnok kunne fratas "båtførerbeviset" ved ureglementert båtføring. Og da har man ikke lenger noe "båtførerbevis", fordi man ikke lenger får lov å føre en båt.

Et bevis skal ikke kunne inntrekkes, i motsetning til sertifikater. Sertifikater fordeles, og inntrekkes, for å avstraffe, dokumentere eller regulere kompetanse. Og DET er nettopp hva myndighetene ønsker å innføre. Derfor er det faktisk grammatisk feil bruk av det norske språk når myndighetene nå omtaler et sertifikat som et bevis.

Flisespikking, kanskje? :wink:

Edited by 650CC (see edit history)

baatplassen.no

Og da har man ikke lenger noe "båtførerbevis", fordi man ikke lenger får lov å føre en båt.

Siden temaet er flisespikking; man kan vel fortsatt føre båter som det ikke er påkrevd å ha "båtførerbevis" for å føre, også etter å ha blitt fratatt sitt "båtførerbevis" - eller?

Ser at begrepet "Bonus" brukes, men er dette en bonus man oppnår ved skadefrie år som med bil eller det andre selskaper kaller rabatt p.g.a. f.eks dokumentert formalkompetanse, forebyggende tiltak, båt i havn med vakthold osv osv?

Gruppen som utarbeidet forslaget kom frem til at det bør innføres et obligatorisk bevis. En del - særlig fra politiet - ønsker åpenbart et sertifikat, nettopp for å kunne inndra dette.

Så noen grammatikalske "feil" og krumspring foreligger nok ikke likevel, 650 cc.

Det forslaget som har ligget ute til høring går på innføring av et obligatorisk båtførerbevis, som ikke kan inndras. Om det blir dette som blir vedtatt? Se det gjennstår å se.

mvh tuffff

PS. Dersom Gjenside har oversikt over hvem av deres kunder som har båtførerbevis, så kunne det vært artig om de kunne presentere en statistikk over ulykker, uhell, grunnstøtinger, forsikringsutbetalinger og antallet av disse fordelt etter de som har dette beviset og de som ikke har. DS

Edited by tuffff (see edit history)

Det ville jo vært høyst merkelig om ikke denne arbeidsgruppen har hatt dialog med forsikringsbransjen nettop med tanke på å få noen grad av dokumentasjon på om båtførerbeviset har hatt noen synlig effekt, eller ikke?

Regner med at noen av forumets lesere, f.eks Syvert, kan opplyse noe om dette?

Gruppen som utarbeidet forslaget kom frem til at det bør innføres et obligatorisk bevis. En del - særlig fra politiet - ønsker åpenbart et sertifikat, nettopp for å kunne inndra dette.

Jeg trodde vitsen var å kunne inndra retten til å føre båt ved overtredelser av loven. I fall jeg har misforstått, må jeg bare unnskylde det.

Men da har jeg samtidig fått understreket mitt poeng om at båtførerbeviset er kun for å tjene penger, og betyr null og niks for trygg atferd på sjøen.

baatplassen.no

Når en ser på det øvrige samfunn, vil en sette ressurser inn på problemområder. Dvs se til/ kontrollere at regler og lover blir overholdt.

Dersom det er et ulykkesmareritt til sjøs, hvorfor ikke tilføre ressurser til politiet for å kontrollere at regler blir overholdt?

Innføre obligatorisk leseøvelse, for å kunne inndra noe...?

Å bruke 1 milliard for å lese en bok? Det må da endelig være mer fornuftig måte å bruke sååå mye penger på?

Du skal se at sertifikatmotstanderne har nok andre/bedre statistikker

Kan du komme med en eneste statistikk for at innføring av obligatorisk båtførerbevis vil føre til mindre ulykker? Har du noe annet enn hva du og andre tilhengere tror? Hvor treffsikkert er en slik obligatorisk leseøvelse?