Mulligan Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Hva er årsaken til de triste tallene for 1994, 1998 og 2004 mon tro. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Det høres jo veldig dramatisk ut da med "ulykkesmareritt til sjøs" Det er vel ikke noen andre enn en sensasjonshungrig journalist som har brukt den betegnelsen, eller er det forsikringsbransjen som får avisene til å bruke slike utrykk for å skape aksept for å øke forsikringspremiene? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Ja, og godt hjulpet av kursbransjen som leter etter nye inntektsområder. Å selge inn et obligatorisk kurs hjelper godt. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 er dette en bonus man oppnår ved skadefrie år som med bil Jepp. Fungerer akkurat på samme måten, bortsett fra at 40% bonus er maks. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mouche Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Prøver å finne ut av betingelsene til Pantaenius for bl.a. å finne ut hvordan denne bonusordningen fungerer, men har ikke klart det hittil. Jeg, og sikkert mange med meg, er jo interessert i i å få bedre pris og betingelser enn jeg/man har fra før så rart at de gjemmer bort denne gulroten sånn, eller er det bare jeg som er dårlig til å lese? Uansett så er det jo naturlig å ta utgangspunkt i hva prisen/betingelsene er første året og der har tidliger pris jeg har fått av Pantaenius ikke kunnet konkurrere med det jeg har i Gjensidige. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mix Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 QB sin bonusordning: Bonus for båter med verdi under kr. 3 mill. Det opparbeides bonus på 5% pr. år for skadefri kjøring – max 20% (Også fra annet selskap). Etter skade – uansett skadetype - som medfører utbetaling, bortfaller bonusen og den må opparbeides på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Vel, trist er dette allerede med alle omkomne. Men hvor mange "vanlige" ulykke ble registrert, og for alle del hva er orsakene for det? Tror det kunne være mer interessant mht. nødvendighet av båtførerprøven. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
oslofjord Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Bruk GPS og ikke sertifikat for å ungå skjær.... Artikkelen er utidig krisemalsimering for å få sertifikatet i land. Ser ikke KNBF at de skyter seg selv i foten ved å fortsette å rope ulv hele tiden...de tigger jo dermed indirekte om å få dieselavgift, høyere HK avgift og annet som kan begrense dette onde som båtlivet tydeligvis er. Den konkrete problemstillingen er hvordan man ungår å kjøre på skjær. Langt viktigere enn å sende hele familien på teorikurs, tror jeg det er å bruke kurspengene isteden på å kjøpe en GPS... Jeg konstanterte raskt at min kone, junior og andre som låner båten har et litt tilfeldig forhold til sjøkart. Med andre ord hadde de ikke full kontroll på nøyaktig hvor de var og dermed heller ikke kontroll på hvor det var skjær.. Jeg kjøpte derfor garmin GPSMAP 76csx: Den har for liten skjerm til å planlegge turen, men når man zoomer inn er den (hvis den brukes) en garanti mot å kjøre på skjær... så lenge skjermen stort sett er blå...er leden klar. Forsikringsbransjen og staten burde subsidiert håndholdte GPS til joller og småbåter hvis de ønsket å gjøre noe konkret for å begrense grunnstøtinger. Fint å kunne reglene så folk må gjerne frivillig ta sertifikatet, men at politibåten skal sige fram bak neset en solfylt sommerdag og trakaserere meg forran familien og resten Middagbukta fordi jeg har glemt sertifikatet i hjemme synes jeg er lite ønskelig. Når det gjelder Rogaland så kan jo en mulig årsak være at det rett og slett ikke er så urent farvann der... langs Jæren finnes det vel ikke skjær...og Ryfylket ja i hvertfall Lysefjorden er velk så dyp at det er umulig å gå på grunn........ Men neida....uansett hva som skjer på fjorden er det ALLTID båtsertifikatet som trekkes fran som årsaksforklaring.....ja også alle disse idiotene med store motorer som jeg selv sjelden ser noe til... Nei jeg spørr som jeg har spurt før... er KNBF med oss eller mot oss ?? Hvorfor må KNBF provosere fra diesel avgift ved slike utspill ? Redigert 23.Oktober.2007 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Dette var etter mitt ringe syn en svært god søknad om obligatorisk opplæring. Du får ta med deg Garminen og navigere etter den her: Det hadde garantert smelt. Man skal aldri, aldri, aldri navigere innaskjærs på posisjonen i en kartplotter. Man skal bruke informasjonen i det elektroniske kartet, men aldri posisjonen. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Mulligans kartutsnitt er kun hypotetisk for på små bærbare må man zoome inn på nærbilde. Jeg har ikke doktorgrad i GPSer, men med hovedregelen at man sakker på farten ( og kikker over baugen) når det dukker opp land/skjær i skjermbildet har i hvertfall fungert for meg... Når det gjelder nøyaktighet har jeg snirklet meg ( i gangfart) gjennom svært urent farvann ved Papperhavn og da synes GPSen å vise svært nøyaktig hvor skjærene er. Jeg stoler ikke på at de har fått med alle skjær i urene farvann, men når GPSen vise blått hav og store dybder er det vel liten sjans for at det plutselig dukker opp en klippe fra havdypet som kartverket ikke har registrert eller at GPSen er så ute av posisjon at man er midt urent farvann i Hvalerskjærgården når kartet viser at man er ved Struten. Redigert 23.Oktober.2007 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Salt: Det er ikke uten grunn at det er noe som heter "GPS-assistert grunnstøting". Og hvis du tror det hjelper noe å zooome inn på kartutsnittet til Mulligan, bør du nok undersøke nærmere hva GPSen kan og ikke kan gjøre. kartet blir som kjent ikke mer nøyaktig hvis du zoomer inn. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
MT. Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Har noen en statistikk over hvor mange av sommerens grunnstøtinger som ble utført av skippere med bevis? Overvekt av sertifiserte båtførere i de grunnstøtene jeg har hørt og lest om, hvertfall. Kanskje de ikke hadde kart, men stolte på beviset? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
oslofjord Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Nei Herman, det blir vel ikke mer nøyaktig når man zoomer inn GPS, men lettere å lese på en liten skjerm. I praksis klarer jeg i hvertaff å se flere detaljer på min lille skjerm....men dette er vel avsporing på micronivå hvor vi ikke ser skogen for bare trær...som det heter. Jeg står fast ved at det er bedre å glemme igjen sertifikatet hjemme enn å glemme igjen GPSen hjemme hvis problemet er at mange grunnstøter... Redigert 23.Oktober.2007 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Og jeg våger den påstand at antallet grunnstøtinger hadde blitt halvert dersom man la igjen kartplotteren hjemme og tok med seg kart. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Det er overvekt av seilbåter som grunnstøter. Hvor er kartbordet i en seilbåt? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Herman Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Hvor er kartbordet i en seilbåt? Det var få radioapparater i Norge under siste krig. Samtidig var det lite hull i tennene til barn. Det beviser at radiolytting fører til hull i tennene. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Da er jeg ganske sikker på at du finner at det er nyere seilbåter med kartplotter på pidestall. Kartplotteren er som oftest veldig riktig, men innimellom er den fryktelig feil. Det blå tracket er med Trimble 132 som input, og det gule med Furuno GP32. Like galt. Det hadde smelt hadde jeg vært så kørka at jeg hadde styrt på kartmaskina. Jeg har kartmaskina nede på kartbordet, og kan ikke se den fra styreposisjon. Bruk kartet. Da slipper vi disse grunnstøtingene som bare gjør forsikringen dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Det er overvekt av seilbåter som grunnstøter. Hvor er kartbordet i en seilbåt? Bordet er nede i salongen, men man trenger da ikke kartbord for å se på et kart Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
oslofjord Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Når det gjelder Mulligans statistikk på antall omkomne ( og tidligere folkehjelpsstatistikk) har jeg to svært uviteskapelige hypoteser: Hypotese nr 1: Politikontrollene er aldri der folk omkommer: Resonement: Politiet kontrollerer på solskinsdager i Oslofjorden og i Blindleia i fellesferien, mens de fleste omkommer natterstid (i fylla) på Tjøme eller på vest og nordnorge (gjerne høst eller vår). Hypotese nr 2: Faren for å omkomme reduseres ikke meg bedre sjøkunnskap. Resonement: På statitikken er barn heldigvis nesten fraværende...hvorfor overlever disse uerfarne barna i de utskjelte ungdomsbåtene, mens erfarne gubber på fisketur faller over bord og drukner. Desverre er det jo ofte meldinger om middelaldrene menn som savnes etter fisketurer i åpen båt....da er det ikke sertifikatet som mangler. Redigert 23.Oktober.2007 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Kan det være at i de årene jeg nevnte var det svært godt vær? Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Jeg har kartmaskina nede på kartbordet, og kan ikke se den fra styreposisjon. Bruk kartet. Da slipper vi disse grunnstøtingene som bare gjør forsikringen dyrere. Ser at det er en kjempefordel å ha kartplotter innen rekkevidde. Og kartet ligger selvfølgelig rett foran rattet. Hva bruker jeg i trangt farvann? Mest øynene, men kartplotteren er zoomet inn for å få alle detaljer som du ikke ser så godt i et 1:40000 kart. Markøren er en indikasjon på hvor båten er. Visuell observasjon i forhold til staker/ holmer osv får båtens plassering enda bedre. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Det var få radioapparater i Norge under siste krig. Samtidig var det lite hull i tennene til barn. Det beviser at radiolytting fører til hull i tennene. Der har du et poeng. Samtidig bulkes det flest biler av edru sjåfører. Så det er tryggest å kjøre i fylla. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Gunga Din Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Den konkrete problemstillingen er hvordan man ungår å kjøre på skjær. Langt viktigere enn å sende hele familien på teorikurs, tror jeg det er å bruke kurspengene isteden på å kjøpe en GPS... låner en bild fra Jens_P Hej salt....tror du Jens vart på jogge-tur........vintern isåfall för sporet går rett ut i sjöen nejdu salt kunskap kan ikke kjöpes for penger.....send du famliljen på kurs, da får du mer hjelp i framtiden... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Oteren Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Det er lov å bruke øynene i tillegg Vet dere alltid eksakt posisjon ved bruk av kart? Er ikke kartplotter et fantastisk hjelpemiddel? Dog med begrensninger? I sommer kjørte jeg i følge kartet 930 meter på tørt land, heldigvis så jeg i tide at Spangereidkanalen var åpnet Slike kommentarer gir en ekstra dimensjon i diskusjoner: Det var få radioapparater i Norge under siste krig. Samtidig var det lite hull i tennene til barn. Det beviser at radiolytting fører til hull i tennene. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Det er overvekt av seilbåter som grunnstøter.Hvor er kartbordet i en seilbåt? Slike kommentarer gir en ekstra dimensjon i diskusjoner Dumme argumenter må møtes med dumme svar Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.