Jump to content

Ulykkesmareritt til sjøs.....


Ficher

Recommended Posts

Prøver å finne ut av betingelsene til Pantaenius for bl.a. å finne ut hvordan denne bonusordningen fungerer, men har ikke klart det hittil. Jeg, og sikkert mange med meg, er jo interessert i i å få bedre pris og betingelser enn jeg/man har fra før så rart at de gjemmer bort denne gulroten sånn, eller er det bare jeg som er dårlig til å lese?

 

Uansett så er det jo naturlig å ta utgangspunkt i hva prisen/betingelsene er første året og der har tidliger pris jeg har fått av Pantaenius ikke kunnet konkurrere med det jeg har i Gjensidige.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Vel, trist er dette allerede med alle omkomne.

Men hvor mange "vanlige" ulykke ble registrert, og for alle del hva er orsakene for det?

Tror det kunne være mer interessant mht. nødvendighet av båtførerprøven.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

garmin76csx.jpgBruk GPS og ikke sertifikat for å ungå skjær....

 

Artikkelen er utidig krisemalsimering for å få sertifikatet i land. Ser ikke KNBF at de skyter seg selv i foten ved å fortsette å rope ulv hele tiden...de tigger jo dermed indirekte om å få dieselavgift, høyere HK avgift og annet som kan begrense dette onde som båtlivet tydeligvis er.

 

Den konkrete problemstillingen er hvordan man ungår å kjøre på skjær. Langt viktigere enn å sende hele familien på teorikurs, tror jeg det er å bruke kurspengene isteden på å kjøpe en GPS...

 

Jeg konstanterte raskt at min kone, junior og andre som låner båten har et litt tilfeldig forhold til sjøkart. Med andre ord hadde de ikke full kontroll på nøyaktig hvor de var og dermed heller ikke kontroll på hvor det var skjær..

 

Jeg kjøpte derfor garmin GPSMAP 76csx: Den har for liten skjerm til å planlegge turen, men når man zoomer inn er den (hvis den brukes) en garanti mot å kjøre på skjær... så lenge skjermen stort sett er blå...er leden klar.

 

Forsikringsbransjen og staten burde subsidiert håndholdte GPS til joller og småbåter hvis de ønsket å gjøre noe konkret for å begrense grunnstøtinger.

 

Fint å kunne reglene så folk må gjerne frivillig ta sertifikatet, men at politibåten skal sige fram bak neset en solfylt sommerdag og trakaserere meg forran familien og resten Middagbukta fordi jeg har glemt sertifikatet i hjemme synes jeg er lite ønskelig.

 

Når det gjelder Rogaland så kan jo en mulig årsak være at det rett og slett ikke er så urent farvann der... langs Jæren finnes det vel ikke skjær...og Ryfylket ja i hvertfall Lysefjorden er velk så dyp at det er umulig å gå på grunn........

 

Men neida....uansett hva som skjer på fjorden er det ALLTID båtsertifikatet som trekkes fran som årsaksforklaring.....ja også alle disse idiotene med store motorer som jeg selv sjelden ser noe til... Nei jeg spørr som jeg har spurt før... er KNBF med oss eller mot oss ?? Hvorfor må KNBF provosere fra diesel avgift ved slike utspill ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Mulligans kartutsnitt er kun hypotetisk for på små bærbare må man zoome inn på nærbilde. Jeg har ikke doktorgrad i GPSer, men med hovedregelen at man sakker på farten ( og kikker over baugen) når det dukker opp land/skjær i skjermbildet har i hvertfall fungert for meg...

Når det gjelder nøyaktighet har jeg snirklet meg ( i gangfart) gjennom svært urent farvann ved Papperhavn og da synes GPSen å vise svært nøyaktig hvor skjærene er. Jeg stoler ikke på at de har fått med alle skjær i urene farvann, men når GPSen vise blått hav og store dybder er det vel liten sjans for at det plutselig dukker opp en klippe fra havdypet som kartverket ikke har registrert eller at GPSen er så ute av posisjon at man er midt urent farvann i Hvalerskjærgården når kartet viser at man er ved Struten.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Nei Herman, det blir vel ikke mer nøyaktig når man zoomer inn GPS, men lettere å lese på en liten skjerm. I praksis klarer jeg i hvertaff å se flere detaljer på min lille skjerm....men dette er vel avsporing på micronivå hvor vi ikke ser skogen for bare trær...som det heter.

 

 

Jeg står fast ved at det er bedre å glemme igjen sertifikatet hjemme enn å glemme igjen GPSen hjemme hvis problemet er at mange grunnstøter...

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Da er jeg ganske sikker på at du finner at det er nyere seilbåter med kartplotter på pidestall.

Kartplotteren er som oftest veldig riktig, men innimellom er den fryktelig feil.

 

brattholmen2.jpg

 

Det blå tracket er med Trimble 132 som input, og det gule med Furuno GP32.

Like galt. Det hadde smelt hadde jeg vært så kørka at jeg hadde styrt på kartmaskina.

Jeg har kartmaskina nede på kartbordet, og kan ikke se den fra styreposisjon.

 

Bruk kartet.

Da slipper vi disse grunnstøtingene som bare gjør forsikringen dyrere.

Link to post

Når det gjelder Mulligans statistikk på antall omkomne ( og tidligere folkehjelpsstatistikk) har jeg to svært uviteskapelige hypoteser:

 

Hypotese nr 1: Politikontrollene er aldri der folk omkommer:

 

Resonement: Politiet kontrollerer på solskinsdager i Oslofjorden og i Blindleia i fellesferien, mens de fleste omkommer natterstid (i fylla) på Tjøme eller på vest og nordnorge (gjerne høst eller vår).

 

 

Hypotese nr 2: Faren for å omkomme reduseres ikke meg bedre sjøkunnskap.

 

Resonement: På statitikken er barn heldigvis nesten fraværende...hvorfor overlever disse uerfarne barna i de utskjelte ungdomsbåtene, mens erfarne gubber på fisketur faller over bord og drukner. Desverre er det jo ofte meldinger om middelaldrene menn som savnes etter fisketurer i åpen båt....da er det ikke sertifikatet som mangler.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Jeg har kartmaskina nede på kartbordet, og kan ikke se den fra styreposisjon.

 

Bruk kartet.

Da slipper vi disse grunnstøtingene som bare gjør forsikringen dyrere.

 

Ser at det er en kjempefordel å ha kartplotter innen rekkevidde. Og kartet ligger selvfølgelig rett foran rattet.

 

Hva bruker jeg i trangt farvann?

 

Mest øynene, men kartplotteren er zoomet inn for å få alle detaljer som du ikke ser så godt i et 1:40000 kart. Markøren er en indikasjon på hvor båten er. Visuell observasjon i forhold til staker/ holmer osv får båtens plassering enda bedre.

Link to post
Den konkrete problemstillingen er hvordan man ungår å kjøre på skjær. Langt viktigere enn å sende hele familien på teorikurs, tror jeg det er å bruke kurspengene isteden på å kjøpe en GPS...

låner en bild fra Jens_P

 

 

Hej salt....tror du Jens vart på jogge-tur........vintern isåfall för sporet går rett ut i sjöen :lol:

 

Kanal-Fyllinga.jpg

 

nejdu salt kunskap kan ikke kjöpes for penger.....send du famliljen på kurs, da får du mer hjelp i framtiden... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post

Det er lov å bruke øynene i tillegg :yesnod:

 

Vet dere alltid eksakt posisjon ved bruk av kart?

 

Er ikke kartplotter et fantastisk hjelpemiddel? Dog med begrensninger?

 

I sommer kjørte jeg i følge kartet 930 meter på tørt land, heldigvis så jeg i tide at Spangereidkanalen var åpnet :lol:

 

 

Slike kommentarer gir en ekstra dimensjon i diskusjoner:

 

Det var få radioapparater i Norge under siste krig. Samtidig var det lite hull i tennene til barn. Det beviser at radiolytting fører til hull i tennene.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...