Jump to content

Ulykkesmareritt til sjøs.....

Ficher

Recommended Posts

Uenig i det Herman.

Jeg har kartmaskina nede på kartbordet, og kan ikke se den fra styreposisjon.

Etter min mening er det et sikkerhetsmoment å ha kartplotteren innen synsvidde fra styreposisjon. Det er vel et poeng at en del båter ikke har det.

Det har vel vært en viss fokus på slik avsporing av tråder i det siste?

Redigert av Oteren (see edit history)
Vet dere alltid eksakt posisjon ved bruk av kart?

Eksakt posisjon er uinteressant ved stolpeseilas. Det som er interessant er hvor man er i forhold til kartet.

Jeg har alltid båtsportkart i sittebrønnen innaskjærs og orienterer meg i forhold til stolper og skjær. Slik unngår jeg å gå på grunn.

Trenger jeg å vite eksakt posisjon så får jeg den på repeateren som viser valgt GPS.

Kartmaskina nede brukes stort sett til å logge seilasene og som en sjekk av at bestikket mitt er sånn nogenlunde riktig.

• 5 måneder senere...

Motoren hadde sin egen katapult.

Nei man skal ikke spøke med dette fordi vi ser jo fra siste helg at vi er påan igjen med luftige svev og det er ikke lenge før ulvene begynner å skrive side opp og side ned over hvor grusomme vi er på sjøen. Bare trist lesing...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Takk. Ser at bildet viser en reell ulykke. Undrer på om det kan være tatt fra lang avstand med telelinse, det er noe ved vinklene på fjellpartiet som gjør at jeg ikke helt klarer å se at dette kan ha skjedd uten alvorlige personskader - Mannen i 40-årene havnet fem meter opp på et fjellberg da han var ute og luftet skjægårdsjeepen ved Geiterøyna ved Rongøy i Hordaland. ifølge VG i dag. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=519107

Som det fremgår av nyheter-tråden er sesongen i gang:

Og som det fremgår av artikkelen i VG fyrer man opp under frykten for "en ny dødssommer på sjøen", godt hjulpet av Redningsselskapets kasting av bensin på bålet.

En ny dødssommer? Hvordan var sommeren i fjor? Kommer egentlig bare på drøbak-ulykken som kollisjonsulykke med dødelig utgang. Det druknet riktignok 22 personer i fjor i fritidsbåtulykker, men det var jo en nedgang på 11 fra året før.

Tror vi kan avlyse dødssommeren med en gang. Tar vi vekk fulle menn over 40 år i liten jolle og uten redningsvest, blir for øvrig drukningsstatistikken mye, mye mindre tragisk lesing.

Og fyren i denne båten?

Han dunka borti et skjær og falt overbord, i følge en noe mer seriøse kilde enn VG: bt.no

Det var båten selv som valgte å kjøre 5 meter opp en fjellskrent. :smiley:

Det blir nok en ny dødssommer i sommer, men det blir nok på landeveien. Sjøen er statistisk det tryggeste stedet å være. Tryggere en det meste, inkludert egen bolig.

Burde ikke Gjensidige også ha en statistkk som viser hvordan ulykkene fordeler seg mellom folk som har og ikke har båtførerbeviset. En får jo ekstra rabatt på premien dersom en har det, så dermed skulle det være lett å få fram.

Kansje ikke statistikken stemmer med teorien om at båtførerprøven gjør oss så mye bedre. Da er det kansje best å ikke legge den fram. Mange har jo sett fram til denne inntektskilden.

Dette er jo Lotus´sitt yndlingstema :wink: Nå har´n preika så mye om dette, at jeg faktisk begynner å tru på det han sier :sweat: :sweat:

Sånne bildeoppslag (av havarerte båter i groteske stillinger) er sikkert et godt alibi for forsikringsselskapene når (ikke hvis) de legger på premien :puke:

Fylg med forlkens, prisauke kjem! :smash:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Merkelig at alle bare vil være i båt og til sjøs når det er så inn i granskauen farlig å være der, men kjøre bil ned til båten eller sågar moped/lett motorskkel eller stor motorsykkel, ja det er bare moro det!

Nei folkens, hold dere hjemme og overlat fjorden til oss som ikke eier hverken frykt eller forstand!

Og Marwin - nettop fått polisen fra Gjensidige og for andre året på rad så er det ingen økning i premien på båtene, men det er det på bil, hus og innbo, merkelig? :rolleyes:

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...