Jump to content

Ulykkesmareritt til sjøs.....

Ficher

Recommended Posts

Under testen at det finnes to typer båtførere: de som har gått på grunn og de som ikke har gått på grunn ennå: Jeg gruer meg i hvertfall alvorlig til noe hender med oss.

Jeg er i en 3dje gruppe jeg..: :flag:

"Vi som har gått på grunn, og skal det igjen!" :yesnod:

Men, spøk til side, har vel aldri hatt noe annet enn blåmerker, og forsikring har jeg aldri blandet inn, det hadde vært pinglete det... Kjører en som ei ku, så får en betale, krmt.

Må også tilstå at da jeg hadde seilbåt, så endret jeg oppførsel noe, faktisk til å lese kart, før så var det mere; er det dugg der, så kan jeg kjøre, eller iallefall prøve. :rolleyes:

(Før så var jeg ung og gal, nå er jeg bare ... ).

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Eksakt posisjon er uinteressant ved stolpeseilas. Det som er interessant er hvor man er i forhold til kartet.

Jeg har alltid båtsportkart i sittebrønnen innaskjærs og orienterer meg i forhold til stolper og skjær. Slik unngår jeg å gå på grunn.

Hva i all verden er "stolpeseilas" for noe? Og hva er disse "stolpene" som man orienterer seg i forhold til fra sittebrønnen??

Nå må det bli slutt på at man forurenser og radbrekker det gode norske sjømannsspråket med slike latterlige, selvkomponerte? floskler fra landbruksdialektene fra dalstrøka innafor.

"Laken", "Pinnebåt", "Stolpeseilas"! Jeg gremmes!  

(...og dukker...)

Må også tilstå at da jeg hadde seilbåt, så endret jeg oppførsel noe, faktisk til å lese kart, før så var det mere; er det dugg der, så kan jeg kjøre, eller iallefall prøve. :rolleyes:

(Før så var jeg ung og gal, nå er jeg bare ... ).

Omtrent samme her: da jeg var veldig "båt-ung" så trodde jeg disse staker som viser hvor du skal gå, bare var for seilbåter og danskebåten - inntil jeg ignorerte en slik og planet av sted for så å oppdage at jeg burde bli i plan inntil denne grunnen der nede var slutt :eek: Så ble det seilbåt med ballastfri senkekjøl. Den vippet jo bare opp og etterlot litt bunnstoff men skerpede sanser hadde jeg jo. Nå har jeg en klump med jern langt der nede og skal skjerpe meg ytterlige...

Det blir nok en ny dødssommer i sommer, men det blir nok på landeveien. Sjøen er statistisk det tryggeste stedet å være. Tryggere en det meste, inkludert egen bolig.

Han her er nok ikke langt fra landeveien nei, og det er jo opplagt at det tryggeste er å holde båten på sjøen.

Apropos statistikk. Burde det ikke også vært en sammenligning med hvor mange båter som er ute og går, og som IKKE renner på land? Man drar hele tiden frem verstingene og fremholder at dette er det vanlige. Jeg blir forb...., og "djupt vonbroten" av denne ensidige hetsinga. :sad:

Jeg har ikke rennt på land enda, bank i bordet!

Neida.. Jeg elsker statistikker som sier at NAF reddet hele 2000 Toyota'er i 2007, mens de i samme periode kun reddet 20 Rovere. Helt opplagt at Rover dermed er en MYE bedre bil! Sant?

Hørte på TV forleden dag at det finnes 3 typer usannheter, Løgn, Forbannet Løgn, og Statistikker....

Hadde vert moro å sett en statistikk over ulykker med båt hvor estimert antall båter på sjøen var hensyntatt. Skulle ikke fordundre meg om antallet i PROSENT har gått ned. Det sjøsettes ufattelige mengder med nye båter hvert år, og som vi ser i en annen tråd er det fortsatt svært få båter som kasseres. De bare går i arv til eiere med lavere krav til standard og alder.

Og dersom byråkratene skal legge denne statistikken til grunn for å innføre obligatorisk båtførerbevis, så må de også fjerne havari som følge av teknsike feil.

Med 28 år i "fritidsbåt" har jeg heller aldri rent på land, eller grunn for den del. (Bank i bordet) Men det er vel ikke lenge før jeg må ha "lappen"...

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Om en ikke helt ukjent person med tilknytning til "ulykkesmarerittet" sies det;

Han har inntrykk av at de fleste som ferdes på fjorden oppfører seg bra, men at det er noen få som ødelegger.

Han uttaler selv; De fleste er veldig flinke, men de få som ødelegger er som regel blant de nye som har valgt fjorden som fritidsform.

Hvem er det jeg tenker på?

Å dømme etter det som sies om ham og det han selv uttaler så ser detjo ut som det kan bli riktig så trivelig på fjorden selv uten at obligatorisk båtførerbevis er innført? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg så i dag på NRK dagsrevyen et innslag som var ment å skulle oppdra oss. De hadde eksemplifisert innslaget med å filme en seilbåt som passerte foran cruiceskipet "Opera" med "minste margin" og presenterte dette som en nesten ulykke.

Av det jeg kunne se på skjermen har jeg vært i den ytterste livsfare mange ganger...........

Det sier vel mer om deg enn NRK,må si jeg blir litt skremt av din holdning.

Jeg lever etter dette motto: Heller en levende pyse enn en død tøffing. :smiley:

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Nå skal ikke jeg utgi meg for å være noen ekspert, og som nevnt er det litt vanskelig å bedømme avstander i innslaget pga telelinse. Men hadde det vert meg som førte den seilbåten hadde jeg holdt igjen og krysset bak cruiceskipet. Ut i fra kursen hans hadde ikke det vert rare omveien.

Jeg ferdes mye i farvann sammen med store bilferjer, samt store skip på vei inn og ut fra Bergen (innseilingen fra sør). I de aller fleste tilfeller kan jeg lene meg lett på roret og krysse bak i stedet for foran slike båter, uten nevneverdig omvei for meg. Det gjør at det hele føler litt tryggere, og jeg trenger ikke å bli drept om jeg får motorstopp på verst tenkelige sted. Det henger selvsagt også litt sammen med at skipperfrua ikke føler seg trygg i nærheten av slike store båter, og hele overfarten blir så mye mer behagelig for henne, og dermed for meg...:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...