Jump to content

Flaps på Fram25


enter4u

Recommended Posts

Tror jeg også! Maksfarten til et deplasementskrog er avhengig av lengden på skrogets vannlinje. Denne maksfarten kan ikke overskrides vesetlig uten at skroget "graver" seg ned. Da er det hekkbølgens topp - som jo skal gi bæring / oppdrift til akterskipet - for langt bak (bakenfor akterste del av hekken).

 

Teoretisk kan du skjøte på mer og få større fart, men det skal jo strukturellt henge sammen også! Blir trimplanet for lang kreves det meget kraftig innfestning! Det er store krefter som er ute og går!  :blush:tror jeg...  :nonod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

stemmer bedre det ja. Min Joker S 30 har en VP 15.5 HK, og her er det nok ikkeno`å hente med større motor. Tror jeg marsjer rundt 6.7-6.8 GPS knop. Dette er ved ca 80 % pådrag. Ved ytterligere pådrag, graver den seg bare ned i hekken. Til sommeren vil bla.a verktøy flyttes til stuerom forut, samt at vanntanken flyttes, håper på den måten å få bedre balanse i båten og at den "slipper" vannet bedre bak.

 

Seilbåter har lett for å bli litt tunge i baken, cockpit bak, samt deilig stikkøye med plass til masserart, anker, jollemotor, vanntank, store stuerom som noen faktorer.. Spesielt 70 tallbåter med begrenset bæring blir lett "tunge i ræva"..

 

Tror ikke jeg vil hente noe hastighetsmessig ved å sette inn større maskin i alle fall..

 

MVH

Suzuki

 

ps - hva blir da teoretisk maksfart for oss mon tro..

No boat needed..

Link to post

Mulig jeg er litt kørka, men jeg skjønner ikke helt dette med teoretisk hastighet.  :cool: Er det den mest optimale hastigheten på den type skrog det menes? En Nidelv 24 med en MD 11 gjør over 8 knop marsjhastighet. Og den har kortere vannlinje enn min. :cool:

Link to post

Ser riktig ut Suzuki. 6.90 i vannlinja skulle (teoretisk) bli 6.1 knop. For Comfortinaen skulle det da bli 6.7.

Formelen kan ikke brukes helt blindt. Ei "hønseræv" snekke med flatt akterskip og skarp avslutning av bunnen vil gi høyere fart med større motor. Samme med moderne seilbåter med bred flat hekk. Det er AIE35'ere som marsjer 12 knop for motor. Men da snakker vi ikke om rene deplasementbåter, vi snakker om halvplanere.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...