enter4u Startet 29.Januar.2004 Del på Facebook Startet 29.Januar.2004 Har knipset noen bilder av flapsen på Jaman sin Fram25. Det står en BMC commander 50hk i den båten, og den graver seg ned flere tommer i hekken. Tror den flapsen er litt liten. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 29.Januar.2004 Del på Facebook Svart 29.Januar.2004 Tror jeg også! Maksfarten til et deplasementskrog er avhengig av lengden på skrogets vannlinje. Denne maksfarten kan ikke overskrides vesetlig uten at skroget "graver" seg ned. Da er det hekkbølgens topp - som jo skal gi bæring / oppdrift til akterskipet - for langt bak (bakenfor akterste del av hekken). Teoretisk kan du skjøte på mer og få større fart, men det skal jo strukturellt henge sammen også! Blir trimplanet for lang kreves det meget kraftig innfestning! Det er store krefter som er ute og går! tror jeg... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
enter4u Svart 29.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2004 Båten gjør 12 knop. Hekkbølgen er på størrelse med den til bastø-ferja og ligger 4-5 meter bak båten. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Båten gjør 12 knop. Hekkbølgen er på størrelse med den til bastø-ferja og ligger 4-5 meter bak båten. Gjør man 12 knop med snekke bør man vel være fornøyd Jeg forventer ikke mer enn 7-8 knop med tresnekka mi. Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Har hørt en tommelfingerregel som sier at maks fart i knop for fortregningsskrog er skroglengde i meter. Altså 7m båt = 7 knops fart. Har du motorkraft til å kjøre fortere vil hekken "falle ned" i bølgedalen fra baubølgen som Walter_S nevner. Sitér dette innlegget /MS Link to post
enter4u Svart 1.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2004 Det har jeg også hørt ja. Den ligger vel i overkant da tenker jeg. Fram har ei vannlinje på 7 meter, og min gjør 6,4 knop, så jeg skulle nok få ut en knop til på den med en litt større flaps enn på bildene her. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 1.Februar.2004 Del på Facebook Svart 1.Februar.2004 Teoretisk skrogfart for deplasementskrog. Roten av lengden i vannlinjen i fot ganger 1.34 = hastigheten i knop Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
enter4u Svart 1.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2004 Teoretisk skrogfart for deplasementskrog. Roten av lengden i vannlinjen i fot ganger 1.34 = hastigheten i knop 7 meter vannlinje betyr max 9,38knop? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 1.Februar.2004 Del på Facebook Svart 1.Februar.2004 6.19 Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 1.Februar.2004 Del på Facebook Svart 1.Februar.2004 stemmer bedre det ja. Min Joker S 30 har en VP 15.5 HK, og her er det nok ikkeno`å hente med større motor. Tror jeg marsjer rundt 6.7-6.8 GPS knop. Dette er ved ca 80 % pådrag. Ved ytterligere pådrag, graver den seg bare ned i hekken. Til sommeren vil bla.a verktøy flyttes til stuerom forut, samt at vanntanken flyttes, håper på den måten å få bedre balanse i båten og at den "slipper" vannet bedre bak. Seilbåter har lett for å bli litt tunge i baken, cockpit bak, samt deilig stikkøye med plass til masserart, anker, jollemotor, vanntank, store stuerom som noen faktorer.. Spesielt 70 tallbåter med begrenset bæring blir lett "tunge i ræva".. Tror ikke jeg vil hente noe hastighetsmessig ved å sette inn større maskin i alle fall.. MVH Suzuki ps - hva blir da teoretisk maksfart for oss mon tro.. Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
enter4u Svart 1.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2004 Mulig jeg er litt kørka, men jeg skjønner ikke helt dette med teoretisk hastighet. Er det den mest optimale hastigheten på den type skrog det menes? En Nidelv 24 med en MD 11 gjør over 8 knop marsjhastighet. Og den har kortere vannlinje enn min. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 2.Februar.2004 Del på Facebook Svart 2.Februar.2004 Ser riktig ut Suzuki. 6.90 i vannlinja skulle (teoretisk) bli 6.1 knop. For Comfortinaen skulle det da bli 6.7. Formelen kan ikke brukes helt blindt. Ei "hønseræv" snekke med flatt akterskip og skarp avslutning av bunnen vil gi høyere fart med større motor. Samme med moderne seilbåter med bred flat hekk. Det er AIE35'ere som marsjer 12 knop for motor. Men da snakker vi ikke om rene deplasementbåter, vi snakker om halvplanere. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.