Jump to content

Flaps på Fram25


enter4u

Recommended Posts

Tror jeg også! Maksfarten til et deplasementskrog er avhengig av lengden på skrogets vannlinje. Denne maksfarten kan ikke overskrides vesetlig uten at skroget "graver" seg ned. Da er det hekkbølgens topp - som jo skal gi bæring / oppdrift til akterskipet - for langt bak (bakenfor akterste del av hekken).

 

Teoretisk kan du skjøte på mer og få større fart, men det skal jo strukturellt henge sammen også! Blir trimplanet for lang kreves det meget kraftig innfestning! Det er store krefter som er ute og går!  :blush:tror jeg...  :nonod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

stemmer bedre det ja. Min Joker S 30 har en VP 15.5 HK, og her er det nok ikkeno`å hente med større motor. Tror jeg marsjer rundt 6.7-6.8 GPS knop. Dette er ved ca 80 % pådrag. Ved ytterligere pådrag, graver den seg bare ned i hekken. Til sommeren vil bla.a verktøy flyttes til stuerom forut, samt at vanntanken flyttes, håper på den måten å få bedre balanse i båten og at den "slipper" vannet bedre bak.

 

Seilbåter har lett for å bli litt tunge i baken, cockpit bak, samt deilig stikkøye med plass til masserart, anker, jollemotor, vanntank, store stuerom som noen faktorer.. Spesielt 70 tallbåter med begrenset bæring blir lett "tunge i ræva"..

 

Tror ikke jeg vil hente noe hastighetsmessig ved å sette inn større maskin i alle fall..

 

MVH

Suzuki

 

ps - hva blir da teoretisk maksfart for oss mon tro..

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ser riktig ut Suzuki. 6.90 i vannlinja skulle (teoretisk) bli 6.1 knop. For Comfortinaen skulle det da bli 6.7.

Formelen kan ikke brukes helt blindt. Ei "hønseræv" snekke med flatt akterskip og skarp avslutning av bunnen vil gi høyere fart med større motor. Samme med moderne seilbåter med bred flat hekk. Det er AIE35'ere som marsjer 12 knop for motor. Men da snakker vi ikke om rene deplasementbåter, vi snakker om halvplanere.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...