Jump to content

Hvordan justere gasspjeldet i forgasser(Solex)?

kentandresen

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en motor av typen Albin O-21 som jeg har demontert og renset forgasseren(Solex 26 VN) på. Jeg har ikke rørt innstillingene på gasspjeldet, men jeg vet jo ikke om person som sist skrudde på forgasseren viste hva han gjorde. Derfor lurer jeg på om noen har noen tips å komme med.

De innstillingene jeg lurer på er altså hvor mye skal spjeldet være lukket ved tomgang, og når har man full gass.

Jeg legger ved ett par bilder så er det kansje litt lettere å skjønne hva jeg mener.

Det er altså de to skruene til høyre i bildet jeg mener, de regulerer hvor langt spjeldet kan gå til steng og hvor langt det kan gå i åpent.

Slik som innstilingen er nå, så er spjeldet helt stengt i tomgangsposisjonen. Skal det være slik? Jeg ville jo tro at det da ikke vil komme noe luft inn i syllindrene? Øverst til venstre i bildet kan man skimte tomgangskruen og den justerer vel bare bensinmengdensom kommer inn på oppsiden av spjeldet?

forgasser_stengt.jpg

På dette bildet er spjeldet i full gass posisjon. Er dette riktig? Eller burde spjeldet justeres slik at det står i 90 grader.

forgasser_aapen.jpg

Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi det er ett sinnrikt system videre til gasshendelen. Og jeg vil gjerne teste at motoren går slik den skal før jeg prøver meg på dette overføringssystemet. Håper noen kan hjelpe.

Fornuftig innlegg og gode bilder!

Jeg skal forsøke å gi et fornuftig svar . . . .

Du har rett i at spjeldet selvfølgelig ikke kan stenge fullstendig, selv ved tomgang. I noen forgassere har man sogar boret et lite hull (3-5mm) i spjeldet for å unngå nettopp dette. Men i andre tilfeller er det slik at spjeldet pga sin fasong ikke klarer å stenge fullstendig - det er nemlig ikke store luftspalten som trenges.

Når det gjelder "bånn gass", så bør du nok ha størst mulig åpning, men om den står i 85 eller 90 grader virker nok ikke mye inn på tverrsnittet i innsuget; bare akselen på spjeldet dekker jo en hel del. Jeg tror derfor ikke at du skal bekymre deg for den siden av saken.

Lykke til med å holde en gammel traver igang!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Takk for svar!

Synes det er flott at man kan legge inn bilder så da må man jo benytte seg av muligheten. Ett bilde sier jo mer en tusen ord :)

Godt at jeg ikke er helt på villspor, da kommer jeg nok til å justere spjeldet litt mer i åpen posisjon. Og ved nærmere ettersyn så er det faktisk to hull til(ca. 1mm i diameter) på oversiden av spjeldet, regner med at det er her luften til tomgangen kommer når spjeldet er stengt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...