Walter_S Startet 30.Januar.2004 Del på Facebook Startet 30.Januar.2004 I min leting etter den (for meg) "perfekte" båten kom jeg over en som var utstyrt med et digitalt farge-ekkolodd, som, ved siden av å vise dybder osv; viste sjøtemperatur, fart i knop, og "lading" - altså et digitalt voltmeter på skjermen i et eget lite vindu. Det som slo meg under demonstrasjon var at den faktisk viste 16,6 volt med motoren på tomgang og 18,4 på masjturtall (uten belastning). For ikke å avsløre min totale uvitenhet nikket jeg bare gjenkjennede, men fikk ikke det til å stemme helt inni meg. Trodde i min enfold at en dynamo bare leverte maks. 14,6 volt, eller deromkring - eller blander jeg nå epler og bananer? Noen som kan gi meg en forklaring? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Haabet Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Jeg har også alltid trodd og hørt at en dynamo burde levere 14,6 eller 14.8. Men har jo også hørt om en del dynamoer som leverer for mye strøm og det er ikke gunstig for batteriene :nono: Espen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KAT Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Hei. Hadde min dynamo til overhaling i fjor vår. Etter overhalingen ble den kjørt i testbenk og den leverte 14,78 V ved liten belastning, dvs. når batteriet er tilnærmet oppladet. Elektrofyren sa at det var helt perfekt, da det alltid er noe tap i ledninger, forbindelser og eventuelle skillereleer/dioder før strømmen kommer frem til batteriet. Har forresten et ekkolodd som også viser ladespenningen. Den viser konsekvent 0,6 V for mye i forhold til andre instrument ombord. Så den er kanskje ikke kalibrert riktig. KAT Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Spenningen ut av dynamoen er avhengig av hvor mye strøm regulatoren kjører gjennom feltet, kommer dette ut av kontroll kan den bli høy, jeg vil anta flere hundre volt hvis belastningen er lav. Selv en liten påhengsmotor med uregulert lade-spole kan gi over 100v hvis belastningen forsvinner. (Bitter erfaring fra tidlig 80-tall da en mobil til 30k ble svidd av fordi pluss-ledningen til batteriet hoppet av.... ) Det normale er at den ligger mellom 14 og 14.5V. Se på tegningen her, forbindes punkt D+ med DF vil dynamoen lade for fullt, er det da ikke noe batteri som kan ta seg av hele effekten vil spenningen stige til uante høyder....... OBS: Opplegget her med regulator som føler direkte på D+ i kombinasjon med skilledioder er ikke å anbefale...... (Tegningen er for en Valeo-dynamo, men dette er likt for alle typer.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Har sånt ekkolodd også.Under gange viser det 14,8 V.Det hadde en hikkas hvor den føyk opp i 16,6 V og da ble elektriker tilkalt.Dynamoen var iferd med å avgå ved døden.Etter dynamo bytte viste den 14,8 V igjen. Det bør vel tilføyes at det analoge Volt meteret hele tiden viste 14,2V sånn ca. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 30.Januar.2004 Del på Facebook Svart 30.Januar.2004 Hei! Men 18,4 V? – kan ladespenningen virkelig komme så høyt – forutsatt at det er tilkoplet et batteri som er i orden? I hvert fall bør det koke og syde livlig i batteriet, da! Jeg tror jeg ville tatt en kontroll av ladespenningen med et skikkelig universalinstrument for å få sjekket det ikke er voltmeteret i ekkoloddet som viser feil. Hvis denne spenningen er riktig, må det, som Ingar antyder, være noe galt fatt med enten dynamoen, laderegulatoren, eller tilkoplingen til batteriet. Hilsen Arvid_A Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 31.Januar.2004 Del på Facebook Svart 31.Januar.2004 Hei! Men 18,4 V? – kan ladespenningen virkelig komme så høyt – forutsatt at det er tilkoplet et batteri som er i orden? Ja, er regulatoren defekt er ikke det noe problem.Men som du sier, batteriene, og det meste annet av tilkoblet utstyr, vil ganske snart si takk for seg. Har oppdatert skjemaet over med min favoritt-løsning, Biltema-rele... For 30kr vil de aller fleste kunne løse problematikken med lading av 2 batteribanker på den måten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.