Jump to content

Kavitasjon på duopropp installasjon.

Pledd 74

Recommended Posts

Las et innlegg her inne der kavitasjon var diskutert og linker var lagt ut etc.

Det jeg lurer på om mine propeller kan være skadet av dette...

Båten min går som ei kule, kommer fort opp i plan uten flaps, den har en toppfart på 35-37 knop. Har aldri hørt propellen "spinne" slik som enkelte "påhengere" har forklart de opplever ved å krysse hekkbølger etc.

Det jeg ser er at propellene mine "flasser" av fra senter på bladene og utover/bakover. Syns propellene er rue på overflaten. Ikke slik som nye glatt-lakkede overflater.

Kunne tenkt meg å gått ett hakk opp i størrelser uten at jeg faktisk ser hensikten/logikken med det da :confused:

Eneste jeg vet sikkert er at om jeg og guttungen er utpå med normal vekt i båten uten oppakning så klarer jeg å tyne den godt over 5000 O/min. mens motoren min er oppgitt til max 4400O/min (gammel overhalt VP V8)

Skal sjekke til neste sesong ettersom båten snart skal opp likevel.

Kan sikkert være fornuftig å bytte dem likevel. Er jo litt slitt da...

Edited by Pledd 74 (see edit history)

Greier du 5000 o/min og motoren kun skal ha 4400 o/min så bør du bytte propellere siden de du har nok er for lette båt/motor du har i dag... Tror ikke du skal bekymre deg så veldig mye for kavitasjonsproblematikken, den er vanligvis noe oppskrytt og inntreffer relativt sjelden for de farkoster vi vanligvis benytter om diramter/stigningsforholdet står i rett forhold til hverandre... Det er vel noe spesielt for duoporp kontra vanlig single prop uten at eg kjenner til forskjellene innen dimensjonering av propellere

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du kan trygt gå opp minst en str. Ville vurdert 2 str også (ca 4-600rpm mindre)

Dette bør prøves ut. Kommer litt av på utvekslingen osv.

Hvis utvekslingen er 1:1.61 f.eks ville jeg gått opp 2 str. Hvis utvekslingen er mindre kan den bli tung å få i plan.

Hadde det vært en diesel ville det gått bra likevel siden dreimomentet er større....osv

Propellene pleier å bli litt gropete rundt bosset. Tror vannet er litt turbulent der og du kan få lokal koking.

Bytter du til stål er problemet borte :-)

Tror det kan være verdt å bytte til stål ja... Skal se til neste år. Usikker på utvekslingen og størrelsen på propellene, men der er i alle fall nok kraft i motoren!

Og det vises på drivstoff forbruket også. 20l i timen på helgetur med 2 voksne og 1 barn med oppakning. Båt: Andy 21, motor VP 200 med 280DP.