Jump to content

Perkins, for lite frostvæske etter båten er tatt opp på land

keevenru

Recommended Posts

Hei!

Jeg kjøpte snekka mi i sommer. I den sitter en Perkins 4108 diesel motor med ferskvannskjøling (lukket system).

Jeg har nå akkurat tatt den hjem for vinteren. Da jeg som vanlig før vinteren sjekker temperaturen den tåler for frost, finner jeg til min forferdelse at den kun holder ned til -6 grader. Tydligvis har ikke tidligere eier fylt på frostvæske (i alle fall ikke i riktige mengder).

Det blir både tungvint og kostbart å frakte båten tilbake på vann nå, så derfor har jeg tenkt på om det lar seg gjøre på en grei måte å tømme systemet for vann, for så å fylle på og lufte systemet når båten skal settes ut igjen til sommeren?

Noen erfaringer med dette?

Mvh Kent

Edited by keevenru (see edit history)

Er det kjølesløyfe? I tilfelle kan det være tenkt at båten skal være på vannet hele vinteren. Sjøen blir til vanlig ikke minusgrader og da får kjølingen varme fra kjølesløyfa så det ikke fryser.

Dette er ikke noe problem. Tapp ut 1 til 2 liter kjølevann slik at du for plass til noe frostveske (blå type tenker jeg dersom du ikke vet hva som er brukt tidligere). Ta løs slangen til sjøvannkjølinger (går nå ut fra du har varmeveksler) sett slangen i en bøtte med, en vannslange i bøtta og kjør motoren noen min. Helt til slutt tømmer du noe frostveske i bøtta slik at du for noe frostveske inn i sjøvannskjølingen også. Lykke til.

Eg ville ha fyllt på meir kjøleveske, og kjørt motoren noen minutter til det blander seg, du trenger ikkje sjøvannskjøling for dette.

NB, Impelleren i sjøvannspumpa må ikkje gå tørrt. (Koble fra sjøvannspumpa, eller ta ut impeller)

Edited by Leidulf (see edit history)

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Eg ville ha fyllt på meir kjøleveske, og kjørt motoren noen minutter til det blander seg, du trenger ikkje sjøvannskjøling for dette.

NB, Impelleren i sjøvannspumpa må ikkje gå tørrt. (Koble fra sjøvannspumpa, eller ta ut impeller)

Nei du trenger det ikke, men du får en runde med frostveske i sjøvannsystemt i samme farten. For øvrig er jeg enig i at impeller bør taes ut slik at den ikke blir deformert i løpet av vinteren

Dette er ikke noe problem. Tapp ut 1 til 2 liter kjølevann slik at du for plass til noe frostveske (blå type tenker jeg dersom du ikke vet hva som er brukt tidligere). Ta løs slangen til sjøvannkjølinger (går nå ut fra du har varmeveksler) sett slangen i en bøtte med, en vannslange i bøtta og kjør motoren noen min. Helt til slutt tømmer du noe frostveske i bøtta slik at du for noe frostveske inn i sjøvannskjølingen også. Lykke til.

Blå type,ikke sikker på det.Yanmar sier at RØD type på sine hvis motoren inneholder aliminium,ex.topp

Edited by m/s draugen (see edit history)
Blå type,ikke sikker på det.Yanmar sier at RØD type på sine hvis motoren inneholder aliminium,ex.topp

Jeg har blå på min motor (Perkins) og den skal ikke reagere uheldig med al. Men dette vet jeg generelt lite om, jeg mener bare å ha hørt at rød er noe mer aggresiv og ser derfor ingen grunn til å bruke denne.

...ok, men hvordan få tappet av 2 liter uten at systemet må luftes etterpå? Vil vannet sirkulere og blande seg med frostvæska uten at motoren først kjøres varm slik at termostaten åpner seg?

Mvh Kent