keevenru Startet 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2007 (redigert) Hei! Jeg kjøpte snekka mi i sommer. I den sitter en Perkins 4108 diesel motor med ferskvannskjøling (lukket system). Jeg har nå akkurat tatt den hjem for vinteren. Da jeg som vanlig før vinteren sjekker temperaturen den tåler for frost, finner jeg til min forferdelse at den kun holder ned til -6 grader. Tydligvis har ikke tidligere eier fylt på frostvæske (i alle fall ikke i riktige mengder). Det blir både tungvint og kostbart å frakte båten tilbake på vann nå, så derfor har jeg tenkt på om det lar seg gjøre på en grei måte å tømme systemet for vann, for så å fylle på og lufte systemet når båten skal settes ut igjen til sommeren? Noen erfaringer med dette? Mvh Kent Redigert 21.Oktober.2007 av keevenru (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Er det kjølesløyfe? I tilfelle kan det være tenkt at båten skal være på vannet hele vinteren. Sjøen blir til vanlig ikke minusgrader og da får kjølingen varme fra kjølesløyfa så det ikke fryser. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Dette er ikke noe problem. Tapp ut 1 til 2 liter kjølevann slik at du for plass til noe frostveske (blå type tenker jeg dersom du ikke vet hva som er brukt tidligere). Ta løs slangen til sjøvannkjølinger (går nå ut fra du har varmeveksler) sett slangen i en bøtte med, en vannslange i bøtta og kjør motoren noen min. Helt til slutt tømmer du noe frostveske i bøtta slik at du for noe frostveske inn i sjøvannskjølingen også. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 (redigert) Eg ville ha fyllt på meir kjøleveske, og kjørt motoren noen minutter til det blander seg, du trenger ikkje sjøvannskjøling for dette. NB, Impelleren i sjøvannspumpa må ikkje gå tørrt. (Koble fra sjøvannspumpa, eller ta ut impeller) Redigert 21.Oktober.2007 av Leidulf (see edit history) Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
avmønstret5 Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Eg ville ha fyllt på meir kjøleveske, og kjørt motoren noen minutter til det blander seg, du trenger ikkje sjøvannskjøling for dette.NB, Impelleren i sjøvannspumpa må ikkje gå tørrt. (Koble fra sjøvannspumpa, eller ta ut impeller) Nei du trenger det ikke, men du får en runde med frostveske i sjøvannsystemt i samme farten. For øvrig er jeg enig i at impeller bør taes ut slik at den ikke blir deformert i løpet av vinteren Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 (redigert) Dette er ikke noe problem. Tapp ut 1 til 2 liter kjølevann slik at du for plass til noe frostveske (blå type tenker jeg dersom du ikke vet hva som er brukt tidligere). Ta løs slangen til sjøvannkjølinger (går nå ut fra du har varmeveksler) sett slangen i en bøtte med, en vannslange i bøtta og kjør motoren noen min. Helt til slutt tømmer du noe frostveske i bøtta slik at du for noe frostveske inn i sjøvannskjølingen også. Lykke til. Blå type,ikke sikker på det.Yanmar sier at RØD type på sine hvis motoren inneholder aliminium,ex.topp Redigert 21.Oktober.2007 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 Blå type,ikke sikker på det.Yanmar sier at RØD type på sine hvis motoren inneholder aliminium,ex.topp Jeg har blå på min motor (Perkins) og den skal ikke reagere uheldig med al. Men dette vet jeg generelt lite om, jeg mener bare å ha hørt at rød er noe mer aggresiv og ser derfor ingen grunn til å bruke denne. Sitér dette innlegget Link to post
keevenru Svart 21.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2007 ...ok, men hvordan få tappet av 2 liter uten at systemet må luftes etterpå? Vil vannet sirkulere og blande seg med frostvæska uten at motoren først kjøres varm slik at termostaten åpner seg? Mvh Kent Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.