Jump to content

Brannalarm for vinteropplag

bliss X

Recommended Posts

Jeg har en GSM alarm ombord som i dag dekker følgende:

- Lekkasje

- Brudd på landstrøm

Dette er først og fremst en alarm beregnet på vinteropplag på sjøen.

Planen har vært å utvide med flere funksjoner etterhvert, og jeg har tenkt en del på hva som kan være viktig å ha i tillegg til ovennevte funksjoner. I og med at jeg har på varme ombord, vil det alltid være en risiko for brann. Tror ikke den er særlig stor, men man vet jo aldri. Det jeg da tenkte på var å koble inn en duppeditt som tidlig kan detektere branntilløp.

Noen som har forslag til passende duppeditt?

Det første jeg tenkte på var røykvarsler med NO/NC-kontakt. Disse får du tak i over alt.

Men så leser jeg "tidlig kan detektere branntilløp", og her er vel selve utfordringen. Hva er det første man vil kunne detektere ved et branntilløp fra f.eks en vifteovn ? Røykdeteksjon tror jeg kommer for sent. Det er vel heller interessant å overvåke økning i temperatur.

Da tenkte jeg en type temperaturføler som er NC-krets. Eksempel

Men kanskje er det for sent å bare bli varslet om dette. Da kan man kople inn en temperaturbryter med mekanisk resett for kun å bryte strømmen til ovnen. Eksempel

Jeg ville plasset et termometer på ovnen for å sjekke hva temperaturen blir før man kjøper bryterne. Da kan man legge en alarm med GSM-varsling litt over dette, og noen grader høyere igjen utkopling av ovnen. Da vil du få varsling om at temperaturen har økt, og hvis den fortsetter, slår ovnen seg av.

Interessant problemstilling dette, håper noen har noen bedre tanker og forslag om dette.

Edit: Temperaturfølerne burde kanskje monteres på "utløpet" av ovnen hvis det gjelder en vifteovn... ?

Redigert av Falk (see edit history)

Litt OT, kanskje, men har man en skikkelig vifteovn så bør det går bra selv om viftemotoren stopper. Jeg hadde (og har en ny) Defa kupevarmer i bilen, hvor motoren takket for seg. Varmeelementet ble selvsagt varmt, men det medførte ingen skade eller nedsmelting av kupevarmeren.

Edit: Lagt til:

Et temperaturelement ville jeg lagt på varmeelementet, men sjekk at temperaturelementet ikke tar kvelden om vifta stopper og elementet blir ekstra varmt. Om du plasserer temperaturelementet ved utblåsinga av vifta, så vil det trolig ikke reagere om vifta stopper, da det ikke kommer verken varm eller kald luft ut.

Redigert av ok67 (see edit history)

Bruker thermal vifteovn med keramisk element og veltesikring som etter det jeg har lest skal være den eneste ovnen som er godkjent for dette formålet. En gang for mange år siden jobbet jeg på et prosjekt der brannsikring var en del av oppdraget. Jeg fikk da demonstrert noen smarte duppeditter som kunne monteres inne i f.eks servere og som detekterte endringer i lufta. Husker ikke hva det het eller hva som var teknologien bak. Hensikten var å kunne detektere branntilløp på et mye tidligere stadium enn vanlige detektorer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...