Jump to content

Erfaringer med Kipor strømaggregat

BårdK

Recommended Posts

Bruker de mørke høstkveldene til planlegging av innkjøp og har forsøkt å pløye meg igjennom om trådene om "bærbare" strømaggregat. Det var ikke mange med erfaringer fra Kipor i disse i trådene, så jeg følgende spørsmål:

Ok kvaliet sammenliknet med Honda?

Til 3-4 dagers turer, holder det med 1 kw eller bør man ha 2 kw?

Forstår det slik at de gule kan brukes til PC annet mer følsomt utstyr, mens de røde er for "grovere" ting. Hva hvis man kjører de røde via landstrøm, har ikke landstrømsopplegget et eller annet for å regulere strømtilførselen fra uttakene i båten (ja da, ja da, jeg innrømmer å være grønn, og skammer meg litt for at jeg ikke har fulgt alle trådene om elektrisk i båt :nono:)?

Jeg har kipor 2kw hos meg. Har ikke brukt det mange timene, men det lille jeg har brukt det, har vært veldig fint. Det er støysvakt, lettstaret og enkelt å flytte på. JEg pleier å sette det bak på hekken og da er det bare svak during bak i båten. Effekten avhenger jo at forbruket ditt, bakdelen med små agregat er at de øker turtallet etter belastinig, dvs. et lite agregat får stort sett å full gass, mens et lit større ofte bare går på halv belastning. Jeg vurderer forøvrig å selge mitt da jeg har fått nytt strømopplegg ombord og ikke lengre er avhengig av 220v.

Av ren nysgjerrighet: hvor mye kjører man Kipor aggregatet i løpet av en sesong (antall ganger/dager/timer)?

Selv har jeg et Onan 7.5 kW aggregat som går ganske mye når jeg ligger for svai - støynivå ca 55 dB(A).

Jeg tenker hovedsaklig backup. Har nå kjøpt båt med veldig gode dusjmuligheter og da ønsker jeg ikke å være avhengig av gjestehavn kun på grunn av strøm. Trives tross alt best i uthavn. Man kan like det eller ikke, men på langturer med dårlig vær må vi nesten ha mulighetene til bestikke barna på 4 og 6 år med ekstra mulighet til å se DVD på PC etc. Så det er ikke sikkert det blir brukt så mye, men aggregat skal jeg ha.

Nei, de gjør nok ikke det hvis det er vekselstrømsaggregat :nonod::nonod::nonod:

Jo det er nettopp det inverterbaserte aggregater som Honda EU og gule Kipor gjør. Turtallet reguleres etter hvor mye effekt som tas ut.

Hvis planen er å kjøre en større lader i tilegg til forbruk, er 2kW eutgaven en god ide. For rent forbruk vil sannsynligvis de fleste klare seg med 1kW.

Har selv EU20 på hytta og er kjempefornøyd.

.... Har nå kjøpt båt med veldig gode dusjmuligheter og da ønsker jeg ikke å være avhengig av gjestehavn kun på grunn av strøm. ... Man kan like det eller ikke, men på langturer med dårlig vær må vi nesten ha mulighetene til bestikke barna på 4 og 6 år med ekstra mulighet til å se DVD på PC etc. Så det er ikke sikkert det blir brukt så mye, men aggregat skal jeg ha.

Dette er noen av argumentene som har ført til at vi har montert aggregat ombord. Det er aldri problemer med varmt vann til å dusje. Det er aldri spørsmål om å bruke 12 volt eller 220 volt anlegg ombord. Noen av følgene er at alle i familien er mer fortrolige og bekvemme med å oppholde seg lang tid ombord. Da er barna glade. Ektefellen er glad. Og jeg er glad. Sjølivet er godt...

Har barna det bra, har mor det bra, har mor det bra osv..... Grunnen til at jeg nevnte det var alle innleggene i de andre aggregattrådene som henviste til at dersom man trengte TV, varmt vann, DVD osv. kunne man like godt være hjemme - og jeg forstår det perspektivet, men jeg deler det ikke.

Jeg har brukt nå det gule kipor 2 kw apparatet i to sesonger, og det fungerer fint. Men jeg synes det bråker noe i overkant. Jeg gjemmer det derfor godt inn på land med lang og godt dimmensjonert ledning. At noen kan ha det på badeplattformen, viser at vi akseptere noen forskjellig i uthavn.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Jeg kjører aldri agregatet i uthavn, kun hvis jeg har hatt behov for strøm og ikke har tilgang på det der jeg er og hvis det ikke er andre båter i nærhten som sjeneres av det. Ellers er det aldri problem med for lite strøm ombord, og det er også grunnen til at jeg vurderer å selge det. Tror det er kjørt maks 2-3 tanker.

Aggregat er en uting. Det irriterer naboer, og er sannsynligvis ikke noen trivselsfaktor ombord heller.

Hvorfor ikke heller bruke noen tusen på skikkelig lading, og stor batteribank med batterimeter, og inverter som lager 220V. Bruker man alt fra hundrelapper til etpar titusener på strøm, er det utrolig hva man kan få til. Er du ikke hendig selv, så les litt om temaet her på forumet, og få ombord en fagmann. Det er dessverre altfor lite krav som stilles til båtene våre når det gjelder strøm, og dermed leverer produsentene flotte turbåter med alt av strømkrevende ekstrautstyr, og et lite stakkarslig forbruksbatteri på feks 140Ah. Slikt er dømt til å mislykkes. :smash:

Aggregat er en uting. Det irriterer naboer, og er sannsynligvis ikke noen trivselsfaktor ombord heller.

Enig, det er noe forbannet dritt. :smash:

Men likevel har jeg et gult Kipor 2Kw aggregat med meg.

Brukes kun ved spesielle anledninger når alene i uthavn, eller etter avtale med eventuelle båtnaboer.

Og da gjerne sent på høsten, vinteren, eller tidlig vår, da strømbehovet da gjerne er litt større ved lang tids ligge.

Nå har jeg stor lader så gangtid på aggregat blir forholdsvis liten i tid heldigvis.

Og aggregatet har "Smart trottle" Poseidon !

Justerer turtall etter last, som gir et meget behagelig støynivå når last avtar.

Edited by Mix (see edit history)

Hvorfor ikke heller bruke noen tusen på skikkelig lading, og stor batteribank med batterimeter, og inverter som lager 220V.

Er det så enkelt at dersom du har mange nok batterier og god nok lader? Nå har jeg ikke detaljene på nybåten ennå, men det er tre 120 batterier (tror jeg) og sikkert en 25 amp. lader - hvis jeg dobbler antall batterier kan jeg altså ha varmt vann, bruke pc og holde kjøleskapet kaldt i 5-6 dager uten lading? Eller trenger jeg en lader til i tillegg. Inverter har jeg dårlig erfaring med, men det finnes vel skikkelige kraftige saker der også, men de tar vel strøm selv også?

Det er ikke bare nok strøm som er tema, men vi har gjort oss avhengig av varmt vann til all mulig komfort som tidligere ikke var tema. Da akseptete man svettelukt,sjeggvekst og fett hår som en del av båtlivet.

Med dagen armatur som benyttes i nye båter, varer ikke en 40 liter tank lange tiden. Kanskje med uisolerte rør i tillegg. Da er det greit å fyre igang et agregat den tiden det tar å varme berederen. Med 3x130 og 2x115(start) kunne man sikert også benyttet en inverter, men til å varme vann med 800w????

Men som andre påpeker: Ikke tro at andre skal tåle mer enn du selv vil tåle av andre dersom du ikke er alene.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)