Jump to content

Røyk på Volvo 41A motorer!


Baso

Recommended Posts

Noen som har gode "tips" om hordan jeg skal få redusert rykingen på Volvo 41A motorer? Har 2 som røyklegger hele småbåthavnen hver gang jeg starter opp. Under gange ryker de ikke, men så snart jeg stopper og de ligger på tomgang er det rimelig utrivelig ombord kan du si.. :headbang:

Link to post

Vet ikke om det er så mye å gjøre med. Jeg spurte en volvoforhandler en gang ang en brukt 41 motor, og fikk til svar at det var en bra motor bare man holdt seg unna A utgaven for den ryker så j.....

Så de er vel kjent for dette. :smiley:

Link to post

Jeg har hatt en tilsvarende 41A, og gjorde "alt" for å unngå røyk, men til ingen nytte. Den bare er sånn, den bare ryker. Intet du kan gjøre fra eller til. Må innrømme jeg var glad den dagen jeg solgte den.

 

B-utgaven derimot er adskillig bedre.

Link to post

Velkommen i klubben. Har også to av disse som ryker myyyye. Tror rett og slett de får for mye diesel på tomgang, har Navman dieselmåler, og forbruket går ikke opp før ved nærmere 1000 omdreininger.

Link to post

Takk for raske svar.. :smiley: Ser ut som desse 41A bare er slik og dermed ikke så mye å lure noe mere på!!! Er vel bare å selge "skjiten" å kjøpe seg en nyere båt som ikke ryker. Kjærringa nekter å være med pga denne rykingen.. :sad:

Link to post

Les fra innlegg #68 i tråden Zach linket til. Du blir ikke kvitt røyken men du kan redusere den kraftig.

 

Jeg trodde en stund at det var en fordel å ruse motorene litt for å få alle sylindrene med men fant etterhvert ut at så lav tomgang som mulig og koble inn propellene så fort som mulig var det som ga minst røyk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Er ikke enig at det er bare å dømme disse maskinene ned... Er jo noe av det beste Volvo har laget bortsett fra eksosen da.. Les gjennom tråden jeg startet som Zach linket til, har hjulpet meg mye.. Kan ikke sammelignes i det hele tatt med slik det var da jeg kjøpte båten. Nå kan jeg starte i havn i lag med andre båter uten å bli flau.. Det røyker enda, men starter ikke opp før jeg er klar til å legge fra og har ikke opplevd at noen har reagert på eksosen.

 

Hadde det vært slik at man kan velge maskiner man skal ha i en brukt båt hadde det jo vært greit, men når man finner "riktig" båt til en pris man kan akseptere fra midten av 80 tallet til godt utpå 90 tallet er det stor sjangs for at det sitter en A motor ombord.. Ikke alltid lett å finne "samme" båt med en annen motor...

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post

Det lar seg gjøre rinker, men er kostbart.. Mye innmat som må byttes som stempler osv i tillegg til alle dyser. Men skal man overhale en utslitt maskin er det jo ingenting å tenke på..!

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post

Eg har også vert plaget med mykje røyk etter oppstart fra mine to aq 30 motorer, men har nå klart å redusere det mykje kun med ny oppstart prosedyre.

Har skiftet dyser, kontrollert glødeplugger, tenning mm uten det ble noe bedre resultat av det.

For å få start på desse motorene brukte eg å gløde ca 30 sek, og hadde ein del pådrag på.

Motorene måtte kjøres på startemotoren litt lengre enn eg syntes var normalt før dei startet, da dei først startet veltet røyken, noe som er lite kjekt i en gjestehavn.

Eg tenkte da at om eg fekk opp farten på startmotoren ville motorene starte raskere og dermed mindre olje inn før start, oppdaget også ved test av glødeplugger at dei treng litt tid før dei gløder godt.

Ny oppstart prosedyre er no: Meir strøm ved start, startkabel mellom hovedstrømbrytere, gløding i 40 sek, nesten ingen pådrag på.

Dette fungerer supert på mine motorer, motorene starter mykje lettere og dermed mykje mindre røyk.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...