Baso Startet 21.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2007 Noen som har gode "tips" om hordan jeg skal få redusert rykingen på Volvo 41A motorer? Har 2 som røyklegger hele småbåthavnen hver gang jeg starter opp. Under gange ryker de ikke, men så snart jeg stopper og de ligger på tomgang er det rimelig utrivelig ombord kan du si.. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 (redigert) Velkommen. Søk på VP41A, eksos, svart røyk eller tilsvarende søkeord så vil du få opp hundrevis (?) av innlegg. Redigert 21.Oktober.2007 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Vet ikke om det er så mye å gjøre med. Jeg spurte en volvoforhandler en gang ang en brukt 41 motor, og fikk til svar at det var en bra motor bare man holdt seg unna A utgaven for den ryker så j..... Så de er vel kjent for dette. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Jeg har hatt en tilsvarende 41A, og gjorde "alt" for å unngå røyk, men til ingen nytte. Den bare er sånn, den bare ryker. Intet du kan gjøre fra eller til. Må innrømme jeg var glad den dagen jeg solgte den. B-utgaven derimot er adskillig bedre. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Skikkelig trøst i disse svarene. Hva med et klistremerke hvor det står, "Sorry for tåken, VP 41A ombord". Trøsten må være at motoren ellers vel har et godt rykte. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Velkommen i klubben. Har også to av disse som ryker myyyye. Tror rett og slett de får for mye diesel på tomgang, har Navman dieselmåler, og forbruket går ikke opp før ved nærmere 1000 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Diskutert her: 41a eksos Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 21.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Takk for raske svar.. Ser ut som desse 41A bare er slik og dermed ikke så mye å lure noe mere på!!! Er vel bare å selge "skjiten" å kjøpe seg en nyere båt som ikke ryker. Kjærringa nekter å være med pga denne rykingen.. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Les fra innlegg #68 i tråden Zach linket til. Du blir ikke kvitt røyken men du kan redusere den kraftig. Jeg trodde en stund at det var en fordel å ruse motorene litt for å få alle sylindrene med men fant etterhvert ut at så lav tomgang som mulig og koble inn propellene så fort som mulig var det som ga minst røyk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
saga Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Sørg for at eksosspjellene fungerer - det var det jeg fant ut hjalp mest. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Jeg har lært følgende om volvo sine båtmotorer.. En Volvo Penta som ikke ryker har røket :) (Er altså død) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 D-4 og D-6 til VP ryker så å si ikke i det hele tatt. (Om det ikke er injektor feil da). Jeg vil anta at D-3 heller ikke ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Hei! Leste for en tid tilbake om et firma på østlandet som solgte noen magneter du satte på diesel slangen som igjen medførte redusert partikkelutslipp. Mener de var omtalt i Båtmagasinet også. Er ikke sikker på om dette kan fjerne blårøyken, men det kan jø være et forsøk... http://www.mec.as/?catid=1272 Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Noen som vet hva forskjellen er på A og B utgaven. Er det mulig å bygge en A om til B og dermed bli kvitt røyken?? Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Audifil Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Er ikke enig at det er bare å dømme disse maskinene ned... Er jo noe av det beste Volvo har laget bortsett fra eksosen da.. Les gjennom tråden jeg startet som Zach linket til, har hjulpet meg mye.. Kan ikke sammelignes i det hele tatt med slik det var da jeg kjøpte båten. Nå kan jeg starte i havn i lag med andre båter uten å bli flau.. Det røyker enda, men starter ikke opp før jeg er klar til å legge fra og har ikke opplevd at noen har reagert på eksosen. Hadde det vært slik at man kan velge maskiner man skal ha i en brukt båt hadde det jo vært greit, men når man finner "riktig" båt til en pris man kan akseptere fra midten av 80 tallet til godt utpå 90 tallet er det stor sjangs for at det sitter en A motor ombord.. Ikke alltid lett å finne "samme" båt med en annen motor... Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Audifil Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Det lar seg gjøre rinker, men er kostbart.. Mye innmat som må byttes som stempler osv i tillegg til alle dyser. Men skal man overhale en utslitt maskin er det jo ingenting å tenke på..! Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Baso Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Takk for masse god informasjon, jeg skal prøve det samme som Audifil gjorde på sine Ellers så har jeg allerede Automec magneter på og de virker ikke i det hele tatt!!! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 P-utgaven har heller ikke noe røyk å snakke om. Men i minusgrader er det noe annet! Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Eg har også vert plaget med mykje røyk etter oppstart fra mine to aq 30 motorer, men har nå klart å redusere det mykje kun med ny oppstart prosedyre. Har skiftet dyser, kontrollert glødeplugger, tenning mm uten det ble noe bedre resultat av det. For å få start på desse motorene brukte eg å gløde ca 30 sek, og hadde ein del pådrag på. Motorene måtte kjøres på startemotoren litt lengre enn eg syntes var normalt før dei startet, da dei først startet veltet røyken, noe som er lite kjekt i en gjestehavn. Eg tenkte da at om eg fekk opp farten på startmotoren ville motorene starte raskere og dermed mindre olje inn før start, oppdaget også ved test av glødeplugger at dei treng litt tid før dei gløder godt. Ny oppstart prosedyre er no: Meir strøm ved start, startkabel mellom hovedstrømbrytere, gløding i 40 sek, nesten ingen pådrag på. Dette fungerer supert på mine motorer, motorene starter mykje lettere og dermed mykje mindre røyk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.