Jump to content

Røyk på Volvo 41A motorer!

Baso

Recommended Posts

Les fra innlegg #68 i tråden Zach linket til. Du blir ikke kvitt røyken men du kan redusere den kraftig.

Jeg trodde en stund at det var en fordel å ruse motorene litt for å få alle sylindrene med men fant etterhvert ut at så lav tomgang som mulig og koble inn propellene så fort som mulig var det som ga minst røyk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Er ikke enig at det er bare å dømme disse maskinene ned... Er jo noe av det beste Volvo har laget bortsett fra eksosen da.. Les gjennom tråden jeg startet som Zach linket til, har hjulpet meg mye.. Kan ikke sammelignes i det hele tatt med slik det var da jeg kjøpte båten. Nå kan jeg starte i havn i lag med andre båter uten å bli flau.. Det røyker enda, men starter ikke opp før jeg er klar til å legge fra og har ikke opplevd at noen har reagert på eksosen.

Hadde det vært slik at man kan velge maskiner man skal ha i en brukt båt hadde det jo vært greit, men når man finner "riktig" båt til en pris man kan akseptere fra midten av 80 tallet til godt utpå 90 tallet er det stor sjangs for at det sitter en A motor ombord.. Ikke alltid lett å finne "samme" båt med en annen motor...

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Det lar seg gjøre rinker, men er kostbart.. Mye innmat som må byttes som stempler osv i tillegg til alle dyser. Men skal man overhale en utslitt maskin er det jo ingenting å tenke på..!

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Eg har også vert plaget med mykje røyk etter oppstart fra mine to aq 30 motorer, men har nå klart å redusere det mykje kun med ny oppstart prosedyre.

Har skiftet dyser, kontrollert glødeplugger, tenning mm uten det ble noe bedre resultat av det.

For å få start på desse motorene brukte eg å gløde ca 30 sek, og hadde ein del pådrag på.

Motorene måtte kjøres på startemotoren litt lengre enn eg syntes var normalt før dei startet, da dei først startet veltet røyken, noe som er lite kjekt i en gjestehavn.

Eg tenkte da at om eg fekk opp farten på startmotoren ville motorene starte raskere og dermed mindre olje inn før start, oppdaget også ved test av glødeplugger at dei treng litt tid før dei gløder godt.

Ny oppstart prosedyre er no: Meir strøm ved start, startkabel mellom hovedstrømbrytere, gløding i 40 sek, nesten ingen pådrag på.

Dette fungerer supert på mine motorer, motorene starter mykje lettere og dermed mykje mindre røyk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...