JRK Startet 21.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2007 Hei Er det noen som kjenner til momentkurver for disse 2 motorene. Er det stor forskjell Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 (redigert) Momentkurven til D4 260 ligger på vp's hjemmesider. D4 har kompressor, common rail og turbo. Alt dette gir et kraftig moment fra svært lavt turtall. Ca 600 nm fra 1500 omin om jeg husker rett. Og det merker man TAMD 41 er en gammeldags pumpedysemotor på 200 hk. Har turbo, ingen kompressor. Regner med at turboen begynner å fyre på rudnt 2500 omin. Tror ikke motorene kan sammenlignes overhode, utover at de begge er grønne Redigert 21.Oktober.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Hei, Takk Bitteliten. Dette har jeg ikke greie på. Men jeg vurderer noen brukte saga 315 og her finnes det både TAMD 41 og D4 260. Mener du at TAMD 41 blir for svakt for denne typen båt? Ser at de fleste demoutgaver av denne båten nå leveres med D4 260, men at det tidligere var vanlig med D4 225. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 (redigert) D4 har kompressor, common rail og turbo. Alt dette gir et kraftig moment fra svært lavt turtall. Ca 600 nm fra 1500 omin om jeg husker rett. Og det merker man Skal man tro en annen tråd, så er momentkurven uinteressant for båter. Jeg tviler dog. Mvh. BEG Redigert 21.Oktober.2007 av BEG (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 (redigert) Hyggelig å hjelpe I en halvplaner er ikke dreimomentet like viktig som i en planende båt. De D4 motorene som sitter i Saga har ikke kompressor (D4 260 finnes i to utgaver - med og uten kompressor) Jeg leste test av nye 315 (eller var det 310) og her ble det sagt at båten ikke trengte 260 hk - for over 18-19 knop planet båten på kjølen. Så med mindre du har planer om å kjøre med mye last holder nok 225. Men går de fleste båter med 260 kan det være at den 225 blir tungsolgt . TAMD er 6 sylindret motor - en skikkelig sliter som er velprøvd gjennom mange mange år. Med 6 sylindre blir det litt roligere gange. En D4 er 4 sylindret og har en litt skarpere motorlyd. Og liker du å skru selv er 41 motoren det eneste rette valget. Den er helt mekanisk. Ingen elektronikk bokser her. Vanskelig å si mer - min anbefaling er å velge den nyeste motoren pga bruktmarkedet om du skal selge båten. Tror du får en mer attraktiv båt. Redigert 21.Oktober.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 .TAMD 41 er en gammeldags pumpedysemotor på 200 hk. Er det ikke vanlige tradisjonelle dyser på denne da? Har aldri registrert at Volvo har hatt motorer med pumpedyser? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Mulig det - det jeg tenkte var at det var en helt vanlig lavtrykks dieselpumpe med kanskje 300 bars trykk. Ikke common rail med et par tusen bars trykk Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Hei, Takk for svarene. Dette var nyttig informasjon Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Har to stk 41p motorer og vil anbefalle denne, dette er ein meget behagelig motor, har ein mykje meir behageleg gange en feks 41a (har hatt begge) Ein anna fordel er at den ikke stopper untatt ved problem ved dieseltilførselen. ikke ved elektronikkfeil. Dieselforbruket vil eg tru er nesten det samme, men det kan du sikkert få eksakt svar på hos Saga. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Vil tro at 41 motoren har noe høyere forbruk enn de mer moderne motorene. Men generelt kan man vel fortsatt si at en dieselmotor gir 4-5 hk/liter/time. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Som de andre har nevnt så er det veldig stor forskjell. Det er nesten utrolig hvor stort dreimoment det er i D4 og D6. Hvis du prøver samme båt med KAD vs D Serie så vil du bli overasket over den store forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Båtmagasinet testet vel Saga 310 med en D 4 260 og de mente det var i meste laget.Båten går som på skinner opp til 18 knop. Har selv en Saga 29 som har samme skroget som 315, med en kamd 43 er toppfarten 22 knop. Med et turtall på 3300 gjør den 17-18 knop . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.