Jump to content

Moment Volvo TAMD 41 Sammenlignet med D4/260


JRK

Recommended Posts

Momentkurven til D4 260 ligger på vp's hjemmesider.

 

D4 har kompressor, common rail og turbo. Alt dette gir et kraftig moment fra svært lavt turtall. Ca 600 nm fra 1500 omin om jeg husker rett. Og det merker man :yesnod:

 

TAMD 41 er en gammeldags pumpedysemotor på 200 hk. Har turbo, ingen kompressor. Regner med at turboen begynner å fyre på rudnt 2500 omin.

 

Tror ikke motorene kan sammenlignes overhode, utover at de begge er grønne

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
D4 har kompressor, common rail og turbo. Alt dette gir et kraftig moment fra svært lavt turtall. Ca 600 nm fra 1500 omin om jeg husker rett. Og det merker man :yesnod:

 

Skal man tro en annen tråd, så er momentkurven uinteressant for båter. Jeg tviler dog.

 

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Hyggelig å hjelpe :yesnod:

 

I en halvplaner er ikke dreimomentet like viktig som i en planende båt. De D4 motorene som sitter i Saga har ikke kompressor (D4 260 finnes i to utgaver - med og uten kompressor)

 

Jeg leste test av nye 315 (eller var det 310) og her ble det sagt at båten ikke trengte 260 hk - for over 18-19 knop planet båten på kjølen. Så med mindre du har planer om å kjøre med mye last holder nok 225. Men går de fleste båter med 260 kan det være at den 225 blir tungsolgt .

 

TAMD er 6 sylindret motor - en skikkelig sliter som er velprøvd gjennom mange mange år. Med 6 sylindre blir det litt roligere gange. En D4 er 4 sylindret og har en litt skarpere motorlyd. Og liker du å skru selv er 41 motoren det eneste rette valget. Den er helt mekanisk. Ingen elektronikk bokser her.

 

Vanskelig å si mer - min anbefaling er å velge den nyeste motoren pga bruktmarkedet om du skal selge båten. Tror du får en mer attraktiv båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Har to stk 41p motorer og vil anbefalle denne, dette er ein meget behagelig motor, har ein mykje meir behageleg gange en feks 41a (har hatt begge) Ein anna fordel er at den ikke stopper untatt ved problem ved dieseltilførselen. ikke ved elektronikkfeil. Dieselforbruket vil eg tru er nesten det samme, men det kan du sikkert få eksakt svar på hos Saga.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...