Jump to content

Gasskomfyr


giver

Recommended Posts

Hei

Jeg (& medrederinnen) er på jakt etter ny gasskomfyr.

Hvis jeg skal ha en båtversjon kommer det på ca. 12 k.,:nonod: :nonod:

om jeg derimot går for en versjon til hjemmebruk er det

ca. 6 k.

Er det noen som kan som fortelle meg hva som er forskjellen

på disse, bortsett fra prisen ? :smiley:

Begge er i (rustfritt?) stål.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

NEI si det du,

Sikkerhetsmessig er det sikkert ingen forskjell. Begge har vel flammevakt med avstenging av gasstilførsel.

Eneste jeg kan tenke meg er:

1. Kasserolle klemmer/innfesting rundt brennerne

2. Såkalt gimballed oppheng. "Gyro" anording som gjør at komfyren kan bevege seg fritt i sjøgang. - Men dette er sikkert ekstrautstyr.

3. Fordi det er beregnet for båt, legges det på god fortjeneste margin.

 

Sjekk hva de tar for tilsvarende gassovn hos Caravan forhandlere.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg (& medrederinnen) er på jakt etter ny gasskomfyr.

Hvis jeg skal ha en båtversjon kommer det på ca. 12 k.,:cryin::flag:

om jeg derimot går for en versjon til hjemmebruk er det

ca. 6 k.

Ser at det finnes gasskomfyrer med 2 bluss oppå til 5110,- hos Maritim. Med balanseoppheng og det hele. Tilogmed rustfritt.

Blussene skal ha en effekt på 2,0 og 2,5 kw. Ovnen har en effekt på 1,5 kw.

 

De dyreste der er ca. kr. 11.000,-

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Forstår  :lol:

 

 

4 bluss er ikke vanlig i "min verden", der 2 bluss er standard og 3 bluss er "XL", men er det bare på grunn av bluss nr 4 at det er så dyr?

 

Hva er galt med den gamle?

Hei

Komfyren vi hadde i seilbåten hadde hestesko varmer i bunnen. :lol:

Den vi har nå har varme-elemetet montert midt i komfyren, jeg

har ikke en gang greidd å steike pizza i den. :cryin:

Rå i bunnen og svart på toppen, eller omvendt avhengig av om

man legger den over eller under elementet. :flag:

En ting jeg liker med Taylor'n er at det er en pilotflamme som står

og brenner hele tiden. Blussene tennes med denne, og man kan skru

av og på bluss uten noen tennmekanisme. :lol:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Pilotflamme bruker mye gass!

 

Min erfaring, riktignok fra bolighus i varmere strøk, var at jeg halverte gassforbruket da jeg kuttet ut pilotflammen, og tente gassen de to gangene i døgnet jeg skulle ta en dusj. Jeg ville jo også ha motforestillinger mot å ha en pilotflamme brennende mer eller mindre kontinuerlig i båten (selvsagt bare når man er i båten selv, men allikevel,,,,)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Pilotflamme bruker mye gass!

 

Min erfaring, riktignok fra bolighus i varmere strøk, var at jeg halverte gassforbruket da jeg kuttet ut pilotflammen, og tente gassen de to gangene i døgnet jeg skulle ta en dusj. Jeg ville jo også ha motforestillinger mot å ha en pilotflamme brennende mer eller mindre kontinuerlig i båten (selvsagt bare når man er i båten selv, men allikevel,,,,)

Hei

Jeg trodde nesten at avbrenning av gass istedenfor at  den

samlet seg ombord ved eventuell lekkasje økte sikkerheten.

Den står bare på når jeg er om bord.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg trodde nesten at avbrenning av gass istedenfor at  den

samlet seg ombord ved eventuell lekkasje økte sikkerheten.

Den står bare på når jeg er om bord.

mvh

giver

:lol: :lol:

 

Mener du at du tar det ikke så nøye med tettheten av anlegget - gass som lekker ut brennes jo opp snart...?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...