FinnC Startet 21.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2007 Satt og leste i en eldre blogg om røyk fra TAMD41A motorer og kom over en som hadde problem med oljelekkasje mellom dieselpumpens feste flens og kjedehuset. Selv etter verkstedbesøk, med utlegg av noen store, var fortsatt oljelekkasjen der. Det var et problem også jeg hadde på min TAMD41-motor og også på TMD31-motoren i min forrige båt. Hadde selv også 31-motoren på verksted uten at problemet ble løst. Bestemte meg da for å undersøke hvor oljen kom fra og kom til at festeskruene var problemet. Løsnet derfor øverste festemutteren på dieselpumpe festet og satte på en kontramutter. Dermed kunne jeg skru ut pinneskruen, som viste seg å ikke sitte fast. I følge verkstedsboken skal disse pinneskruene påføres locktite før montering, noe som tydeligvis manglet her. Rengjorde pinneskrue og hull etter alle kunstens regler, påførte locktite på skruen (siste 6-8 innerste gjengene) og skrudde alt på plass igjen. Gjorde så det samme med de to andre skruene (NB! kun en om gangen) og ventet over natten før jeg startet opp igjen. Har nå hatt tett motor i hele sesongen , så dette var nok problemet. Har gjort samme operasjon på ytterligere en motor med samme gode resultat. Dette er nok et problem på mange volvomotorer, for jeg har registrert flere med samme problem. Et annet problem som kan oppstå, som følge av denne lekkasjen, er at oljen renner (drypper) ned på fremste BB motorfeste og videre ned på motordemperen med den følge at gummien kan bli ødelagt. Om noen skulle få an aha-opplevelse av dette innlegget, ja så har det hatt en misjon. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 21.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2007 Hei, Har du noen bilder av hvor de skruene sitter, eller en referanse i verkstedhåndboken? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Hvor festeskruene sitter gir seg vel egentlig sjøl. Dieselpumpa er festet til motoren med 3 skruer. Sitter på flensen til pumpa. Bra tips FinnC Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
FinnC Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Det er beskrivelse av dette i verkstedhåndbok Motorblokk side 77 bilde 23. Verkstedhåndboken ligger i dokumentarkivet her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 KANON tips dette FinnC.... Vet om mange som irriterer seg over dette.. Har svetting der på mine jeg også, så dette på testes.. FLOTT!! Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.