Fenix Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Et annet problem er jo selvsagt vedlikehold. Er klar over at dette er et idiotisk spørsmål, men hvor stort budsjett bør man i gjennomsnitt ha til vedlikehold på årsbasis? Snakker da om en båt fra 70-tallet på ca. 25 fot med utenbordsmotor. Det er ingen sak å bruke ei årslønn. Men du kommer et godt stykke med en tusenlapp eller to også, forutsatt at du ikke sitter med en kravstor og elendig innenbordsmotor som må ha sitt. Da snakker vi altså om det helt nødvendige av vedlikehold; stoffing, polering, eget vedlikehold av påhengsmotor, en ny gjennomføring når det trengs. Så kan det hende at du må til med større investeringer i riggdetaljer, seil og sånne ting - eller at du synes du er helt nødt til å ha en gps, eberspächer, origokomfyr, jabscodass og hva vet jeg. Da snakker vi andre summer, for å si det mildt... Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Det var da fælt til bombastisk uttalelse: Kjøper du seilbåt- flytt ut! Har hun noe begrunnelse for dette da? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Har du en skjærgårsjeep nå så kan du nok regne med at utgiftene pr år vil gå ned og ikke opp. Dette mamma problemet er derimot en større hake , kanskje det er greit å sette deg ned og prate med henne for å finne ut hvor skoen trykker for her må det være misforståelser inne i bildet. Tror hun at det er farligere en en skjærgårdsjeep så kunne hun ikke tatt mer feil , en seilebåt på 20-25fot er somregel tryggere i dårlig vær enn det en dobbelt så stor motorbåt er så den biten er enkel å forklare. Det er heller ikke noen uoverkommelig investering å ta med en slik båt. Jeg har selv 3 barn på 16,17 & 18år og de har jeg lovet å kjøpe seilebåt til når våren kommer og med det så føler jeg meg mye tryggere enn jeg har gjort fram til nå som de har flydd rundt i en 14foter. Seilebåt er en fantastisk hobby så jeg håper du klarer å få realisert dette. Båtplass for en båt som seilaren f.eks har er bare nummeret større enn en skjærgårdsjeep plass i de fleste båthavner. Sitér dette innlegget Link to post
Erling A Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Ja, da skulle vel saken være biff: jeg får bare begynne å bo i båt. Godt at jeg har dere som kloke (og ikke minst objektive ) rådgivere. Sitér dette innlegget Link to post
Erling A Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 (redigert) Båtplassproblemet skyldes at man må under en bro for å komme til de aller fleste båtplassene her i byen. bliss X, jeg tilbyr deg med dette å bli min adoptivfar! Redigert 22.Oktober.2007 av Erling A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 hvor stort budsjett bør man i gjennomsnitt ha til vedlikehold på årsbasis? Det er ikke bare vedlikehold som koster penger med båt. Tommelfingerregelen er at det koster 10% av båtens verdi i året. Dette er nødvendig for å opprettholde standarden båten var i når du kjøpte den. Det innebærer at seilene kanskje må byttes hvert 10. år, motoren går istykker, eller gud gud forby - må skiftes, tau og liner må skiftes ut, fendere mistes på sjøen, hakket i baugen etter den skarpe brygga må repareres, osv, osv. Store og små utgifter, noen kommer hvert år og andre kommer kanskje aldri. Forsikring og rentetap koster også penger. Har selv en båt fra 70-tallet. Vi bruker nok minst 15% av båtens verdi i året, uten at standarden er noe bedre nå enn den var når vi kjøpte. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Storskarv Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Jeg er fersk seiler og kjøpt meg en Beneteau First 24 fra 1986. Den har eget toalett, "akterlugar" med dør, eget toalett, påhenger i brønn, praktisk innredning og oppfører seg fint på sjøen. Lykke til med valget av båt, og livet som seiler! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Båtplassproblemet skyldes at man må under en bro for å komme til de aller fleste båtplassene her i byen.bliss X, jeg tilbyr deg med dette å bli min adoptivfar! Den er grei. Vi får prøve å starte med en liten seiltur til våren. Hadde en på opplæring i sommer også. Sitér dette innlegget Link to post
Erling A Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Dette høres jo bra ut. Rogalendingen har jo også lovet meg opplæring. Leste forresten bloggen din. Synes slett ikke Junkeren så så verst ut! Virker som utrolig mye for pengene. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Beskjeden fra mamma var nemlig klar; dersom jeg kjøpte seilbåt fikk jeg kort og godt ikke lov til å bo hjemme lenger Jepp, det gäller att välja sina föräldrar med omsorg ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Honduras Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Når det gjelder Mamma... dra til nærmeste MC-sjappe og få deg en haug med brosjyrer på de råeste R-syklene. Vis henne bilder og snakk om toppfart på +300, 160hk osv. Og så kan du nevne i forbifarten at siden du ikke får lov (av henne) til å kjøpe seilbåt, skal du selge skjærgårdsjeepen og kjøpe motorsykkel i stedenfor. Du skal se at mamma kommer mer på glid i seilbåtsaken etter å ha tenkt litt ett par dager ..og dette kommer fra en som fikk beskjed fra sin bilmekanikerfar at dersom jeg sluttet med MC-pratet, så skulle han hjelpe meg med å kjøpe og pusse opp en gammel engelsk sportsbil e.l. Dersom jeg kjøpte MC ville han ikke hjelpe meg i det hele tatt dersom jeg fikk problemer. Det endte med at jeg kjøpte en ny Yamaha 1100... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
bliss X Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Erling A: Som "adoptivar" vil jeg gjerne spørre deg om noe. Hvis du ikke ønsker å utdype det her på forumet, så kan du godt sende meg en IM eller epost, og da blir det du skriver mellom oss. Det jeg lurer på er hvorfor du ikke får lov å kjøpe deg seilbåt. Er det fordi din mor anser det for å være farlig, eller er det tid og penger som bekymrer? Kanskje det er andre årsaker? Nyttig å vite for meg som forsøker å få unge mennesker til å interessere seg for seiling. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Falt selv ned på en Alo Mikkel 26 Det er vel så nær du kan komme en havseiler i denne størrelsen rundt 26 fot. Den har dyp og trygg sittebrønn, og ett dekk med gode flater å gå på. Den er også relativt romslig og tre personer bor greit ombord. Gjelder MkII utgaven, MkI har et lavere overbygg. De langt fleste av dem er selvinnredede hvor noen er de reneste møbler og andre kan kalles sarv. Så se opp. Når den kom hadde den en kjøl på 740 kg. Alldeles for lite. Såvidt jeg vet er alle skiftet til MkII kjøl som i brosjyrene var oppgitt til 1100 kg, men som nok var noe mer. Jeg har sett 1225 kg. Og det er høy kjølprosent på en båt med deplasement på 2.4 tonn. Dessverre er den digre kjølen av støpejern. Men den er skikkelig innfestet med 12 stk 16 mm. bolter. Kjølen er en slags Scheelkjøl med antydning til vinger i bunnen. Jeg vet om de som har fjernet krybba og latt den stå på kjølen ved stoffing. Uten at jeg på noe vis vil anbefale dette. Roret, som den deler med Alo 96, er trelagret og bygget av syrefast plate som en vinge. Forbilledlig. Svake punkter? Ja, mastestøtta. Den originale i aluminium er underdimensjonert, og har ledet til mastehavari på noen båter. På grunn av det noe runde skroget kan den virke rank, men bredden og den tunge kjølen gjør den fryktelig sluttstiv. Du får ikke slått den ned. Ved en broach kommer den opp som en piskesnert. Og broachen kommer hvis du presser den på slør eller lens. Den har ingen mulighet for å surfe. Men det deler den i sannhetens navn med de fleste av sine samtidige. Masta kunne med fordel stått litt lengre fremme. Jeg vet om de som har flyttet den 10 cm. forover med godt resultat. Da holder den riktignok ikke lenger klassemål, men idag er det uten betydning. Et annet morsomt punkt er at overbygget på MkII er ikke symmetrisk. Har drevet de som bl.a. skal lage nye luker til desperasjon. Men allt i allt en bunnsolid båt som er ypperlig til turseilas. Sitér dette innlegget Link to post
Erling A Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 (redigert) bliss X: Det er jo mange ulike grunner. For det første tror jeg hun innbiller seg at det er veldig dyrt. For det andre så ser hun jo for seg at det vil medføre en god del bekymring. Har jo hatt båt noen år nå, og jeg kan jo ikke legge skjul på at det har vært mye tull (skrog som sprekker, motor som ikke har gått, lakkering som ikke var god nok, listen er lang). Problemet er at ikke jeg er spesielt praktisk anlagt, og dette vet hun å bruke mot meg Men er det noe must at man må være utdannet håndtverker for å ha seilbåt? Det sikkerhetsmessige aspektet tror jeg for øvrig ikke at hun legger så mye vekt på. Iallefall ikke foreløpig... Redigert 23.Oktober.2007 av Erling A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Artig å få så mange svar her Har dessverre problemer med å se enkelte av linkene, men mange fungerer. Har virkelig fått blod på tann her, men det dukket imidlertid opp et problem i dag. Beskjeden fra mamma var nemlig klar; dersom jeg kjøpte seilbåt fikk jeg kort og godt ikke lov til å bo hjemme lenger Ser jo at dette kan bli et potensielt problem, men underverker kan jo utrettes ved å ta tiden til hjelp. Så får jeg bare se. Tenker jeg begynner i det små med å skaffe en av disse teoribøkene. Det er også endel praktiske problemer, sånn som at jeg ikke kan ha en seilbåt på den samme båtplassen jeg har i dag. Et annet problem er jo selvsagt vedlikehold. Er klar over at dette er et idiotisk spørsmål, men hvor stort budsjett bør man i gjennomsnitt ha til vedlikehold på årsbasis? Snakker da om en båt fra 70-tallet på ca. 25 fot med utenbordsmotor. Det virker som du bør bli båtboer. Den billigste båten jeg vet om som det har bodd noen i hele året kostet 13000,- Det var en Sunwind 20. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Dette høres jo bra ut. Rogalendingen har jo også lovet meg opplæring. Leste forresten bloggen din. Synes slett ikke Junkeren så så verst ut! Virker som utrolig mye for pengene. Båtvenner er alltid velkommen til en prøvseilas.. Det ligger 3 Junker 22 på finn nå. Den ene til bare 25.000, de andre til 30.000 Det er en voldsmomt kjekk båt. Setter du godviljen til, kan du klare og bo i den om sommeren. Du må nok islolere den om vinteren.. Å så må du ligge i en havn med toalett og dusj. Junker 22 er 9,3m høy ved orginal rigg. Kommer under de fleste broer. Jeg (kremt, båten min) er ca 10m høy med VHF antenne. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
sodne Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Flott at du vil seila, einaste eg syns du skal tenka litt på e rigg, prøv å få med så nytt så mulig. Helst rullefokk, har hatt ein kjekke sesong med mye seiling men e leie av å berga seil på dekk (med 4 åringen te rors) Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
HCO Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 (redigert) Det ligger en Guy22 ute på Finn nå, til kun 35'. Guy22 gir masse seilglede, og er samtidig en "ekte" turbåt, med akterkabin og stor salong. Lykke til, til heldiggrisen som stikker av med denne (nei, jeg har ikke provisjon på salget...). Les om mine egne erfaringer som fersk seiler og fersk Guy22-eier på bloggen min (se link i signatur). Redigert 27.Oktober.2009 av HCO (see edit history) Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Bøljan Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Titt på denne http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18717134 Her har du mye og bra båt for pengene Normalpris på Granada 27 ligger på rundt 100 tusen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Nå er det over to år siden trådstarter var på jakt etter båt da, så jeg tviler litt på om han er på jakt fortsatt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.