torfinn9990 Startet 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2007 Har en kompis som har en D4-210. Motoren har kun gått ca 50 timer. Motorrommet ble fylt med sjøvann ca 3/4 opp på motoren. Motoren ble deretter spylt i ferskvann og startet etter det. Deretter har motoren stått i over ett år. Vi har nå prøvd å få den i gang. Har byttet dynamo, og rengjort og prøvd starteren, som virker. Får ikke start. Båten har EVC. Fikk levert den til verksted, og de får ikke kontakt med motoren med sitt diagnose utstyr. De anbefaler han å kjøpe ny motor til en pris av kr 255.000,- inkludert innbytte av den gamle med hekkaggregat. Det har ikke vært vann inne i motoren. Motoren gikk ikke da vannet kom inn. Verkstedet mente man måtte skifte alt av sensorer osv på motor samt alle elektronikkbokser, til en total delepris av kr 130000,- + arbeid. Hva gjør vi? Er det noen som kan anbefale et godt verksted/ person? Det virker nesten på meg som om verkstedet som har sett på den var mest interessert i å selge nytt. mvh Torfinn Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Kontakt forsikringsselskapet? Sitér dette innlegget Link to post
torfinn9990 Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Glemte å si det båten er kjøpt fra et konkursbo og de hadde ikke forsikring. Min kompis har kjøpt den i den stand den er i nå. Torfinn Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Går starteren rundt? Dvs at EVC systemet fungerer? Eller er EVC systemet helt dødt? Hva var grunnen til sjøvann i motorrommet? Sitér dette innlegget Link to post
torfinn9990 Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 NÅr vi prøvde det selv, ble det lys i instrumentene, men den lyste på 2-3 feilmeldinger. Verkstedet sa at de ikke fikk kontakt med "hjernen i motoren". Motoren dreier ikke rundt i det hele tatt. Jeg har testet startmotoren selv, demontert fra motoren og den slo da inn og gikk rundt. Så startmotoren er i orden. Men alt dette styres vel av evc? Så det er antagelig feil på "common rail boksen" som står på siden av selve motoren? og evt på EVC boksen, og evt ledningsnettet. EVC systemet består av to bokser, en som står ved selve motoren (denne har kanskje vært under vann) og så er det en lik utseende boks som står fremme ved instrumentene, som ikke har vært under vann. Verkstedet hadde regnet med å bytte ut alt elektrisk på motoren inkl dynamo og starter. Hadde i utgangspunktet regnet med kostnader på opp mot 50-100 tusen men ikke 250k. Årsaken til vannlekkasjen vet jeg ikke, men det var visst noe med noen dårlige slangeklemmer eller lignende. Kan det være en ide å sende motoren til sverige, eller evt til et av de baltiske statene på verksted? Torfinn Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 (redigert) Det er 2-3 EVC bokser på disse motorene. En ved motoren, en ved førerplassen og en mellom tror jeg. Jeg fikk byttet EVC boksen på ene motoren i fjor. Vet ikke hvor stor operasjon det var. Jeg ville begynt med elektornikkrens på alle EVC kontakter. Ta de ut - spray de. Det skal ikke store avleiring/korrosjon til før det blir dårlig kontakt - og motoren er ikke konstruert for å være under vann. Høres dyrt ut å måtte bytte hele motoren eller hele EVC opplegget. Bør være mulig å bytte ut den boksen/kabelen som er ødelagt. Jeg ville lest av de feilmeldingene som kommer opp på diagnosedisplayet - så ringt til en av de mer erfarne VP verkstedene i Norge. Hvem er så det? Tja - LaSa i Oslo, Framnæs MAritime i Sandefjord er de som faller meg inn - men bare fordi det er de jeg kjenner til. Finnes sikkert andre også. Redigert 22.Oktober.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Ragnar Ringstad VP forhandler/verksted. De har gitt meg topp service vær gang jeg har hatt ett problem Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Bitteliten Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Jeg kjenner noen som har motsatt erfaring med Ringstad - men de er nok verdt et forsøk Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Kan du dele med oss hva slags feilmeldinger det er snakk om da? Hvilke blinkkoder som dukket opp? Kanksje vi kan hjelpe her? Innslaget på starteren styres av EVC og ligger det en "sur" feilmelding av rette slaget ja så starter ikke motoren. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
torfinn9990 Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Feilkodene husker jeg ikke helt, men jeg mener det lyste på den røde varseltrekanten og batteriet. I følge boka er vel det en alvorlig feil. Båten står nå på verkstedet. De har et verktøy som heter vodia som de feilsøker med. Slik jeg har forstått det så er det to systemer vi snakker om her. Det ene er EVC systemet som ligger "utenpå" motoren. Så har vi selve motorstyringen (injektorer, turbo osv). Alt dette kommuniserer med hverandre via en CANbus. Mulig det er slik at det ikke oppnås kontakt med motorstyringen, og at det er det verkstedet mener med at de ikke får kontakt. Vi hadde av bakskjoldet på motoren og det var en god del salt der fra sjøvannet, som vi fjernet, og pusset vekk løs rust fra tannkrans med stålbørste. Så det er vel mulig at ledningsnettet på motoren er tært i stykker? mvh Torfinn Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Det kan virke som motorstyringen er gåen ja. Det kan bli komplisert å skifte. Sitér dette innlegget Link to post
torfinn9990 Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Det kan vel tyde på det. Det er vel ikke så komplisert å skifte. Det er to store plugger. Elektronikken er vel støpt inn i plast. Selve bokse er boltet fast på venstre side av motoren. Det er en åpen båt (polarcirkel) det er snakk om så det er enkelt å heise ut motoren. mvh Torfinn Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Tror jeg først ville ha prøvd å rengjøre alle elektriske kontakter for irr etc. Samt sjekket om motoren lar seg dra rundt med en pipenøkkel og skralle på reimskiva på veiven. Normalt sett er vel elektronikken så innekaplset på en marinemotor at den tåler litt fuktighet?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sebaldus Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Finne en motor der det mekaniske har skjært seg mens elektronikken er ok og flytte over? 130 000 for noen svarte bokser sier vel alt...tro hva de koster å produsere? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Det er jo så mye snakk om volvo sine problemer om dagen - går det ikke an å spore opp en av maskinene som har hatt trøbbel av alvorlig karakter og som vil bli byttet, og forsøke å kjøpe løs disse delene slik "Sebaldus" foreslår - eller er det en helt umulig tanke? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Hvis ikke volvogutta kan fortelle hva som er galt kan det bli en dyr affære å kjøpe deler på må få i håp om at man får start på maskinen. Hadde jo vært greit å vite om motoren i seg selv starter og går, men disse nye maskinene kan vel ikke tvangskjøres uten elektronikk. Siden det er så mange havarier på D maskiner i fra volvo så kan du selge den som delemaskin. Så bruker du pengene og kjøper deg en Steyr i fra Univa... Sitér dette innlegget Link to post
torfinn9990 Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Disse commonrail motorene kan ikke tvangskjøres uten elektronikk. De nyeste versjoner av commonrail har opp til 5-6 innsprøytninger pr arbeidsslag, med ekstremt høyt trykk, sammenlignet med gamle dieseler. Snakket med volvopenta på kolbotn og de mente at det måtte la seg gjøre å feilsøke og reparere motoren. Motoren lar seg dreie rundt. mvh Torfinn Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Kjenner ikke de motorene i hele tatt, men er det motorer som også brukes i lastebil? Da kan det jo være at du finner samme boksen på ett lastebilverksted. Tror de ofte opererer med litt andre kalkyler... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
rago63 Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 (redigert) Nei, Honduras - dette lar seg ikke gjøre. Penta og LV bruker nok samme baseblokker i mange tilfelle, men det er i store trekk det som er felles. LV sitt diagnose og kalibreringssystem heter Vcads og jeg har kun sett moduler for VC (Volvo construction) her. Programvare og bokser er nok unike for Penta. Rent personlig hadde jeg ikke gått på dette prosjektet. Ny motorstyreenhet, nye injektorer i tillegg til div sensorer, starter og dynamo..... i tillegg til usikkerheten rundt tilstanden til det rent mekaniske.... Redigert 23.Oktober.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Blue_Dragon Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Du må nok finne styring til nøyaktig en D4-210. Det kan jo være Vp har noe, men hvordan mulighetene for å få kjøpt noe brukt er vet jeg ikke. Gikk motoren forresten når båten tok inn vann? Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Kanskje sitte litt på gjerdet noen måneder. Jeg var så heldig finne masse deler til en Evinrude 225hk 2003 modell på Ebay. Søk på google direkte på delenummer på styreeheten din og se hva som dukker opp. Her er hva Ebay har angående Volvo Penta: Volvo Penta Ebay Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Er det slik at startmotoren styres av elektronikken? noe rart det synes jeg. Steyr har lagt denne på tradisjonellt vis rett på switchen uten noe elektronikk. Du har vel sjekket sikringene på motoren? åpne opp elektronikkboksene og se om det har vert vann i de. Jeg har mest tro på at motoren sviver om man får orden på elektronikken. ledninger ville jeg byttet ut etter at du har fått gang på motoren. Er det noen som har koblingskjema på motoren blir det enklere å svare. har du venner med elektronikkbakgrunn så kan dette bli en billig motor. Sitér dette innlegget Link to post
torfinn9990 Svart 24.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Motoren gikk ikke når den tok inn vann. Alt styres av elektronikk på samme bus. Alle instrumentene henger bare på en buskabel sammen med de to svarte boksene og panel og nøkkel. Sikringer hvor er de? Har ikke sett noen sikringer. I så fall burde vel verkstedet ha oppdaget det. All elektronikken er vel innstøpt i støpemasse, slik at man kan vel ikke reparare disse, men må byttes ved feil. Har ikke annet enn det monteringsskjemaet som fulgte med motoren. Torfinn Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Jeg kjenner ikke Volvo motorer men jeg ville åpnet opp boksene og sett, sikringer må det vere! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Hvis det stemmer som du sier at elektronikken ligger innestøpt i støpemasse, så må jo dette tåle å komme under vann! Jeg har fremdeles størst tro på en skikkelig rengjøring av alle kontakter/plugger for å sikre god kontakt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.