Jump to content

Volvo D4-210 har vært under sjøvann

torfinn9990

Recommended Posts

Har en kompis som har en D4-210. Motoren har kun gått ca 50 timer. Motorrommet ble fylt med sjøvann ca 3/4 opp på motoren. Motoren ble deretter spylt i ferskvann og startet etter det. Deretter har motoren stått i over ett år. Vi har nå prøvd å få den i gang. Har byttet dynamo, og rengjort og prøvd starteren, som virker. Får ikke start. Båten har EVC. Fikk levert den til verksted, og de får ikke kontakt med motoren med sitt diagnose utstyr. De anbefaler han å kjøpe ny motor til en pris av kr 255.000,- inkludert innbytte av den gamle med hekkaggregat. Det har ikke vært vann inne i motoren. Motoren gikk ikke da vannet kom inn. Verkstedet mente man måtte skifte alt av sensorer osv på motor samt alle elektronikkbokser, til en total delepris av kr 130000,- + arbeid.

Hva gjør vi?

Er det noen som kan anbefale et godt verksted/ person?

Det virker nesten på meg som om verkstedet som har sett på den var mest interessert i å selge nytt.

mvh

Torfinn

NÅr vi prøvde det selv, ble det lys i instrumentene, men den lyste på 2-3 feilmeldinger. Verkstedet sa at de ikke fikk kontakt med "hjernen i motoren". Motoren dreier ikke rundt i det hele tatt. Jeg har testet startmotoren selv, demontert fra motoren og den slo da inn og gikk rundt. Så startmotoren er i orden. Men alt dette styres vel av evc? Så det er antagelig feil på "common rail boksen" som står på siden av selve motoren? og evt på EVC boksen, og evt ledningsnettet. EVC systemet består av to bokser, en som står ved selve motoren (denne har kanskje vært under vann) og så er det en lik utseende boks som står fremme ved instrumentene, som ikke har vært under vann. Verkstedet hadde regnet med å bytte ut alt elektrisk på motoren inkl dynamo og starter. Hadde i utgangspunktet regnet med kostnader på opp mot 50-100 tusen men ikke 250k.

Årsaken til vannlekkasjen vet jeg ikke, men det var visst noe med noen dårlige slangeklemmer eller lignende.

Kan det være en ide å sende motoren til sverige, eller evt til et av de baltiske statene på verksted?

Torfinn

Det er 2-3 EVC bokser på disse motorene. En ved motoren, en ved førerplassen og en mellom tror jeg.

Jeg fikk byttet EVC boksen på ene motoren i fjor. Vet ikke hvor stor operasjon det var. Jeg ville begynt med elektornikkrens på alle EVC kontakter. Ta de ut - spray de. Det skal ikke store avleiring/korrosjon til før det blir dårlig kontakt - og motoren er ikke konstruert for å være under vann. Høres dyrt ut å måtte bytte hele motoren eller hele EVC opplegget. Bør være mulig å bytte ut den boksen/kabelen som er ødelagt.

Jeg ville lest av de feilmeldingene som kommer opp på diagnosedisplayet - så ringt til en av de mer erfarne VP verkstedene i Norge. Hvem er så det? Tja - LaSa i Oslo, Framnæs MAritime i Sandefjord er de som faller meg inn - men bare fordi det er de jeg kjenner til. Finnes sikkert andre også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Feilkodene husker jeg ikke helt, men jeg mener det lyste på den røde varseltrekanten og batteriet. I følge boka er vel det en alvorlig feil. Båten står nå på verkstedet. De har et verktøy som heter vodia som de feilsøker med.

Slik jeg har forstått det så er det to systemer vi snakker om her. Det ene er EVC systemet som ligger "utenpå" motoren. Så har vi selve motorstyringen (injektorer, turbo osv). Alt dette kommuniserer med hverandre via en CANbus.

Mulig det er slik at det ikke oppnås kontakt med motorstyringen, og at det er det verkstedet mener med at de ikke får kontakt. Vi hadde av bakskjoldet på motoren og det var en god del salt der fra sjøvannet, som vi fjernet, og pusset vekk løs rust fra tannkrans med stålbørste. Så det er vel mulig at ledningsnettet på motoren er tært i stykker?

mvh

Torfinn

Tror jeg først ville ha prøvd å rengjøre alle elektriske kontakter for irr etc. Samt sjekket om motoren lar seg dra rundt med en pipenøkkel og skralle på reimskiva på veiven. Normalt sett er vel elektronikken så innekaplset på en marinemotor at den tåler litt fuktighet??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis ikke volvogutta kan fortelle hva som er galt kan det bli en dyr affære å kjøpe deler på må få i håp om at man får start på maskinen. Hadde jo vært greit å vite om motoren i seg selv starter og går, men disse nye maskinene kan vel ikke tvangskjøres uten elektronikk.

Siden det er så mange havarier på D maskiner i fra volvo så kan du selge den som delemaskin. Så bruker du pengene og kjøper deg en Steyr i fra Univa... :yesnod:

Disse commonrail motorene kan ikke tvangskjøres uten elektronikk. De nyeste versjoner av commonrail har opp til 5-6 innsprøytninger pr arbeidsslag, med ekstremt høyt trykk, sammenlignet med gamle dieseler. Snakket med volvopenta på kolbotn og de mente at det måtte la seg gjøre å feilsøke og reparere motoren. Motoren lar seg dreie rundt.

mvh

Torfinn

Nei, Honduras - dette lar seg ikke gjøre. Penta og LV bruker nok samme baseblokker i mange tilfelle, men det er i store trekk det som er felles. LV sitt diagnose og kalibreringssystem heter Vcads og jeg har kun sett moduler for VC (Volvo construction) her. Programvare og bokser er nok unike for Penta.

Rent personlig hadde jeg ikke gått på dette prosjektet. Ny motorstyreenhet, nye injektorer i tillegg til div sensorer, starter og dynamo..... i tillegg til usikkerheten rundt tilstanden til det rent mekaniske....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Er det slik at startmotoren styres av elektronikken? noe rart det synes jeg.

Steyr har lagt denne på tradisjonellt vis rett på switchen uten noe elektronikk.

Du har vel sjekket sikringene på motoren? åpne opp elektronikkboksene og se om det har vert vann i de. Jeg har mest tro på at motoren sviver om man får orden på elektronikken. ledninger ville jeg byttet ut etter at du har fått gang på motoren.

Er det noen som har koblingskjema på motoren blir det enklere å svare. har du venner med elektronikkbakgrunn så kan dette bli en billig motor.

Motoren gikk ikke når den tok inn vann. Alt styres av elektronikk på samme bus. Alle instrumentene henger bare på en buskabel sammen med de to svarte boksene og panel og nøkkel. Sikringer hvor er de? Har ikke sett noen sikringer. I så fall burde vel verkstedet ha oppdaget det. All elektronikken er vel innstøpt i støpemasse, slik at man kan vel ikke reparare disse, men må byttes ved feil. Har ikke annet enn det monteringsskjemaet som fulgte med motoren.

Torfinn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...