Jump to content

Vestlandsbåt, hvilken skal jeg kjøpe?


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Med Nidelv 24 i Ålesund innser jeg etterhvert grunnen til at det ikke er så mange andre som har lignende båter her i området. Jeg lurer på om noen har gode tips om hvilke fabrikat som kan være aktuelle å bytte Nidelven i. Det jeg er ute etter er:

 

- Tett vegg

- Selvlensende akterdekk

- Dieselmotor

- Gjerne litt mer enn 7 knop

- Over 22 fot

- Ikke alt for "sjarkete"

- Flybridge (Neida, bare kødda)

 

Finnes dette i en pakke under 300.000? Tips mottas med takk!

Redigert av Jostein_Nidelv 24 '81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Nidelv 24 selv og har sett noen bra kandidater, uten at jeg kjenner alle disse båttypene godt nok; her kan nok andre bidra med "innsnevring" av listen - holder meg litt borte fra typiske daycruisere, da jeg ikke oppfatter at det er den type båt du er ute etter.

 

Båter jeg har observert i denne klassen på Finn.no den senere tid:

 

NB 740 Du kan jo prute den ned mot 300`:-)

Enes 27

Nord West 740

Hansvik 600 kombi Mange liker disse båtene. Blir litt fiskebåtaktig for meg, men det er visst OK båter.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ja, her må de på banen som kjenner/har båttypene selv og de dukker nok opp utover dagen! :-)

 

Vil forøvrig anbefale erfaringsdatabasen i dette tilfelle for:

Nord West 740

Fant ikke noe på NB`en (modellen), men et søk på Båplassen pleier å gi gode resultater.

 

Vi må få høre hvordan dette går; interessant "oppgradering" du vurderer.

 

Linken til erfaringsdatabasen (kjempeinteressant lesning mørke høstkvelder):

https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=default&forside=1

 

Lykke til!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Hei.

NB-740 er basert på NordWest 740 skroget. NB-750 det samme, men skroget er forlenget en fot.

Greie båter begge.

mvh

Haba

 

Hvor er 750 forlenget i forhold til 740?

Er hyttedelen/overbygget trukket lenger frem?

Trodde de var helt like under fenderlisten nemlig. Badeplattform har vel 750`n fått.

 

Uansett er det et bra skrog med bra sjøegenskaper. Plassen i en NB 740 er også bra, med ståhøyde i kabinen og på toalettet. En båt i hvertfall jeg var kjempefornøyd med.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en NW 740 og den som oppgir 5 liggeplasser tar hardt i.

To voksne og ett barn i forpiggen og ett barn på benk babord side er max.

Tar du med dekksplass så går det nok to personer der,men sjeldent det kan brukes på våre kanter.

Ellers så er 740 en god sjøbåt,og har hatt mange fine turer i den.Skulle du kjøpe en sånn bør du ha motor med 85 hk minimum og gjerne 105 hk.Du har da en marsjfart på ca 13-15 knop.

Prisen på desse ligger mellom 200000.-og til 285000.-alt etter motor og utstyr ,samt tilstand.

Kjenner denne båten bra så kom med spørsmål viss behov

 

mvh

GAS

Link to post
Share on other sites

Gjør et søk på halco 29 på finn så kan det hende du greier å prute med flybridgen for budsjettet ditt, marsj fart på rundt 15 knop med eller uten flybridge

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...