Crescent 535 HT Startet 22.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2007 Er det noen som har erfaring med en slik innretning? Hva er poenget? Er det noen som har montert en slik og har erfaringer før/etter montasje (fart osv.) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Poenget med sånn flaps som det der er at båten ikke skal sette seg på hekken. Men, denne flapsen tvinger vannstrømmen nedover. Dersom ikke båten flyter helt rett, vil vannstrømmen også gå til en av sidene. Flytter du deg i båten, så vil den svinge motsatt av siden du flytter deg til. Skal du ha sånn flaps er det langt bedre å forlenge skroget med en flaps. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Er det noen som har montert en slik og har erfaringer før/etter montasje (fart osv.) jag har demontert sådana....... på en Joda24 jag ägde....... värdelöst..du kunde ikke släppa rodret en sekund.... de måste sitta 100% exakt i vinkel annars drar båten snett....+ att all lyftkraft som skapes, lyfter i rorakseln monterte på flaps direkt på skroget istellet ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Crescent 535 HT Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 monterte på flaps direkt på skroget istellet ! Hvordan ble forskjellen da, Gunga Din? Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Kan vel ikke være en så dærlig løsning dette.Sage 27 har slik har jeg sett,og denne båten ble jo kåret til folkebåten.............. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Min fars tresenkke på 27 fot hadde dette. De vart montert etter først å ha prøvd båten uten flaps og gav et merkbart løft i akterskipet (slik at man kunne se over baugen...). Styringen var det ikke noe problemer med - hverken før eller etter flaps. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Hvordan ble forskjellen da, Gunga Din? betydligt bedre gang o sjö egenskaper, med flapsen på båten.....o ett roder som man ikke behövde sitta o hålla i hele tiden tror ikke Joda hade dette orginalt monteret utan noe som tidl ägare gjort ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Min Saga 27 har slike flaps, og de er standard, originalmontert. Hvordan båten oppfører seg uten, aner jeg ikke. Flapsene på Saga'n kan justeres i høyden i bakkant. Det er 3 hull over hverandre som bolten kan settes igjennom. Avstanden mellom øverste og nederste hull er ca. 5cm. Forskjellen mellom hvor mye hekken graver seg ned med bolten i øvre, henholdsvis nedre hull er 10 - 15cm ved fullt pådrag, dvs. 8 knop. Ellers tror jeg jeg ville tenke meg litt om før jeg monterte noe slikt på et ror som ikke i utgangspunktet er beregnet for det. Belastningen på ror og roroppheng vil jeg tro er ganske betydelig. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seilaren Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Er det noen som har erfaring med en slik innretning? Hva er poenget? Er det noen som har montert en slik og har erfaringer før/etter montasje (fart osv.) Er dette bildet fra en Nidelv 24? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Crescent 535 HT Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Niks. Det er fra en Saga 27. Jeg er med på tanken om at disse rorene er utstyrt slik fra fabrikk, men jeg mener jeg tidligere har hørt (her på forumet) at disse med hell har blitt ettermontert på andre båter også. Det er derfor jeg spør. Det virker også for meg litt søkt å sette disse på hvilket som helst ror uten at man vet det er konstruert for å tåle belastningen. Derfor var jeg ute etter erfaringer og teorier på området. Etter å ha lest tilbakemeldingene virker det som om det er bedre å satse på en fast flaps. Det er jo en slik på Nidelven min, men den er liten. Jeg tviler på den har noen effekt. Er det noen som har utvidet en tilsvarende flaps, eller er det bare tull? Den er vel laget i stål, så det skulle være en smal sak å utvide den. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Jeg kan bare bekrefte at det er stor belastning på disse rorflapsene. Etter ca. 15 år, begynte det ene flapset mitt av solid og tykk aluminium å sprekke i knekken. Heldigvis kjente jeg en båtmann på verkstedet på jobben som var ekspert på å sveise aluminium, så jeg slapp å kjøpe nytt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.