Jump to content

"Rorflaps" - Noe for seg?


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Poenget med sånn flaps som det der er at båten ikke skal sette seg på hekken.

Men, denne flapsen tvinger vannstrømmen nedover. Dersom ikke båten flyter helt rett, vil vannstrømmen også gå til en av sidene. Flytter du deg i båten, så vil den svinge motsatt av siden du flytter deg til.

Skal du ha sånn flaps er det langt bedre å forlenge skroget med en flaps.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har montert en slik og har erfaringer før/etter montasje (fart osv.)

 

jag har demontert sådana....... :smiley: på en Joda24 jag ägde....... värdelöst..du kunde ikke släppa rodret en sekund....

 

de måste sitta 100% exakt i vinkel annars drar båten snett....+ att all lyftkraft som skapes, lyfter i rorakseln

 

monterte på flaps direkt på skroget istellet !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Min Saga 27 har slike flaps, og de er standard, originalmontert. Hvordan båten oppfører seg uten, aner jeg ikke. Flapsene på Saga'n kan justeres i høyden i bakkant. Det er 3 hull over hverandre som bolten kan settes igjennom. Avstanden mellom øverste og nederste hull er ca. 5cm. Forskjellen mellom hvor mye hekken graver seg ned med bolten i øvre, henholdsvis nedre hull er 10 - 15cm ved fullt pådrag, dvs. 8 knop.

 

propell.jpgror_tilt.jpg

 

Ellers tror jeg jeg ville tenke meg litt om før jeg monterte noe slikt på et ror som ikke i utgangspunktet er beregnet for det. Belastningen på ror og roroppheng vil jeg tro er ganske betydelig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Niks. Det er fra en Saga 27. Jeg er med på tanken om at disse rorene er utstyrt slik fra fabrikk, men jeg mener jeg tidligere har hørt (her på forumet) at disse med hell har blitt ettermontert på andre båter også. Det er derfor jeg spør. Det virker også for meg litt søkt å sette disse på hvilket som helst ror uten at man vet det er konstruert for å tåle belastningen. Derfor var jeg ute etter erfaringer og teorier på området. Etter å ha lest tilbakemeldingene virker det som om det er bedre å satse på en fast flaps. Det er jo en slik på Nidelven min, men den er liten. Jeg tviler på den har noen effekt. Er det noen som har utvidet en tilsvarende flaps, eller er det bare tull? Den er vel laget i stål, så det skulle være en smal sak å utvide den.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare bekrefte at det er stor belastning på disse rorflapsene. Etter ca. 15 år, begynte det ene flapset mitt av solid og tykk aluminium å sprekke i knekken. Heldigvis kjente jeg en båtmann på verkstedet på jobben som var ekspert på å sveise aluminium, så jeg slapp å kjøpe nytt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...