Jump to content

Transport av 32" (4-4,5T) Båt fra Bergen til Stavanger

Blaster01

Recommended Posts

Hei.

Har kjøpt meg en 32" båt i Bergen. (4-4,5 T, 3,15 Bredde, Lengde 9,75 høyden er jeg usikker på...tipper rundt 3 meter...)

Lurer på om det er noen som har erfaring med transport herfra og ned til Stavanger....

Mange av dere vil nok mene at det er greiest å gå den ned selv (den marsjer på 13-14 Knop), men tenker litt på hvis det skulle skje noe.. (ukjent båt osv....)..

Med lastebil skal de ha en 15000,- +mva... (litt i meste laget....)

Norlines osv. har krav til krybbe, (noe jeg self. ikke har....)

Gode forslag/erfaringer/tlf Nr. mottas med takk!

:confused::flag::headbang:

Kjenner til usikkerheten med å gå med ny og ukjent båt. Føles litt tryggere å ta den bilveien.

Da jeg hentet min båt i fjor høst var jeg ikke komfortabel med å gå fra Østlandet til Stavanger for egen maskin. Jeg fikk båten transportert av Herredsvela Transport. betalte 6000 + moms for en båt på 2,5tonn og 24-26 fot fra Stathelle til Stavanger. Dette inkl fullforsikring og løft av båten opp på bil samt levering på vannet.

Men nå er Stavanger-Bergen en overkommelig strekning og jeg hadde seriøst vurdert å ta den strekningen for egen motor. Planlegg reisen godt å få med deg noen kompiser som mannskap.

Herredsvela Jan Sigve Transport

900 75 500

Fuglestad, 4363 Brusand

Alt innen transport

Kranbiler inntil 33 tonn/meter

- Kadaverhenting........................... 51 43 12 10

- Telefaks................................. 51 43 12 11

- E-post: s-herred@online.no

- Internett: www.herredsvela-transport.no

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Dette er da vel ikke noe hokus-pokus. Transport på egen kjøl er det enkleste, billigste og beste. Ikke minst får du lære båten å kjenne MED EN GANG og du oppdager eventuelle svikt/feil eller andre spesielle ting MED EN GANG.

Trenger du mannskap, er det "bare å si fra".

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Helt enig med Worse,gå den selv med litt båtvant mannskap så får du status på hva du har kjøpt.

Gikk selv med ukjent båt fra Bergen og til Møre med en kompis som mannskap.En til rors og en å lete etter mangler i (skiftordning).Turen gikk som en drøm ,litt tøft rundt Stadt men ellers en kjempetur.Og økonomisk er det også kontra transport landevei. :

Lykke til

Kjekkt å se at det er så mange som er raske med svar :-))

Forespørsel er oversendt Ulvan-Rederi, så får vi se......

Har alltid litt sommerfugler i magen når jeg skal gå med en båt jeg ikke kjenner. Må jo verdens flaueste ting å få motorstopp midt i seilasen og be om assistanse.

Bergen-Stavanger er jo stort sett innaskjærs, men det er jo et par strekk som er mot åpne havet......, så var det dette med diesel underveis osv...:-))

Båten marsjer på 13-14 knop og distansen er vel på ommentrent 120 Nm....

Snakket med dem på M/S Zenita (Siddis skipping) men der får jeg beskjed om å ringe neste dag igjen for å høre hvordan de ligger ann da.... (Vet ikke om det var det at "de ikke kunne legge båten på sida" på dekk som var galt eller.....)

De er veldig hyggelige å prate med men.... jeg kan liksom ikke hoppe i bilen å være i Bergen en halv time etterpå. (dette må jeg jo koordinere med selger av båten.)

Vi har foresten brukt dem (M/S Zenita) til å frakte alle de nye flytebryggene våre fra Bergen (Fardal) og ned til Stavanger og det funket helt supert.

Det ser ut for at jeg kommer til å gå minst 4 turer Stavanger-Bergen-Stavanger i helgene frem mot jul. Det blir med POSEIDON II og formålet er praksisturer for D5LA-kurs. Hvis vi "timet" litt kunne du eventuelt tusle etter meg, eller få en tamp ombord for den del . . .

(Strekningen er ca 100 nm og bortsett fra den timen du trenger over Slettå er det rimelig skjermet. Forøvrig har du vel tanker ombord for å gå de timene, og hvis ikke så har jeg ca 20.000 liter ombord - og slange for å kunne levere . . . .)

Edited by Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hva med å legge litt arbeid i båten før seilasen. Tømme dieseltanker og se om de er rene og pene, rengjøre om nødvendig. Så skifter du dieselfiltrene og du er klar for turen. De aller fleste motorstans langs kysten skyldes nettopp drit i tanken som slingrer løs og tetter filtrene. Eliminerer du dette problemet så blir dette en tur du nyter i din egen nye båt. Tro meg, dette vil du ikke angre på...

Heisann Jan, Flott Båt du har fått deg.

Det hørtes ut som et glimmrende forslag !!!

Jeg sender deg en melding. (ser du har kortet ned på fingermengden:-)

Hilsen

Roger (tidligere RPT)

Har kjøpt meg en 32" båt i Bergen.

Den kan du sende med posten som Norgespakke .. hehe..

Nei du mente nok 32' (fot)

Enig med de som hevder at å gå den hjem for egen maskin er lurt.

Da lærer du båten best å kjenne. Å krysse Sletta og Boknafjorden er ikke så ille som du tror.

Det er gode havner på begge sider der du kan vente på bra vær.

Geir :seeya:

PS

Gratulerer med ny båt forresten !

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Med en slik båt så hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å ta turen på egen kjøl.... knakende fint vær nå om dagen er det også... Trenger du mannskap så er jeg med...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Takker for det.

Kan se ut som det kan flaske seg til med at jeg får henge med "Poseidon II" det hadde jo vært supert.

Kan virke som jeg er litt "pysete" som ikke vil gå alene denne "lille" strekningen.. (Hadde det vært "snekka til broderen" så hadde jeg ikke nølt, den har vi pusset opp fra innerst til ytterst, så den kjenner jeg ut & inn) men siden jeg ikke kjenner båt og motor mer en den lille prøveturen jeg var med på da jeg kjøpte den, så er jeg litt skeptisk.

Har vært med på litt "halloy" før:

Gått med sørlandsnekke (Klinkerbygd med Marna Bensin) fra Stavanger til Bergen med kun NAF veibok sitt oversiktskart, Bølgene var så høye over sletta at når vi var nede i bølgedalene kunne vi ikke se over bølgene. En fisker fikk fulgt oss på rett vei slik at vi kom til Bergen. Båten måtte rett på slipp sa vi kom fram, den lakk som en sil!

Har gått rundt i 14` Bever med 25 HK på inne i Hafrsfjord, ble plukket opp av redningshelikopter (båten ble tatt av vinden i baugen og deretter snudd 180 grader")

"Tosk" vil nok mange nå si. Ja når det gjelder Bergen turen så er jeg enig, uten skikkelig kart og kompass samt kunnskapen å bruke dette så er dette toskeskap :-)).

Får vel skylde på at vi var 16år og hadde ikke bedre vet.!!

Når det gjelder velten så var det følge av max uheldige omstendigheter, menmen..... :sailing:

I min tid i marinen s (nærmer seg 20 år siden, jada jeg er bare ungdommen enda:-)) ) så var jeg på Kystvakten med base Haakonsvern, her var vi med på en del oppdrag der vi var med på redning av bla. småbåter som hadde kommet i problemer.

Dette ligger i bakhodet og gjør at jeg er litt "feig" når det gjelder dette å gå med ukjent båt på dette strekket som jeg ikke er lokalkjent i.

Har sett det slå om til ruskevær over Sletta før.

Har vel i grunnen lært at det ikke er dumt å behandle havet med respekt så vil en kunne få mange flotte opplevelser på sjøen.

Kan se ut som det kan flaske seg til med at jeg får henge med "Poseidon II" det hadde jo vært supert.

Det viste seg som så ofte før at verden er liten: når Blaster01 kommer frem med sitt døpenavn så er det faktisk en gammel og god bekjent :wink::wink: Nå avtaler vi resten på direkten :flag:

Når skal Poseidon II gå fra Bergen? Kunne tenke meg å ta henne i øiensyn når hun er her... :sailing:

Det blir neppe aktuelt å gå helt inn til Bergen, Gnisten. Jeg spurte forleden dag etter passende sted for natteleie og bespisning sør i strilelandet, så det blir nok et eller annet i det området. Men du får helt sikkert besiktige Poseidon II ved en senere anledning . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON