Sleipner93 Startet 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2007 (redigert) Hei! Jeg har funnet en Sabb (5-9 tror jeg) tilsalgs. Den ser ut som en rusthaug å selgeren skal ha 2500,- Jeg lurer på om denne er mulig å få igang? Det hadde vært kjekt å begitt meg ut på en Semi-Diesel. Men problemet er at motoren befinner seg ved Brønnøysund som er veldig langt borte fra meg. Hvor mye koster det å frakte denne ned til Stavanger evt? Og hvor mye veier en slik motor? Det følger også med propellannlegg. Jeg vil si den ser borti i mot komplett ut ifra bildene, ser dere noe som mangler? Er dette et kjøp man kan tjene på? Bilder : Lurer sist men ikke minst hva hendelen på toppen betjener? Troll 20 : Om du skulle titte innom her, husk å mase litt på far om dette på jobben :wink: Redigert 22.Oktober.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 (redigert) Hendelen på toppen, vris når motoren har fått litt temperatur. Det kalles å "vri spissen" som vi sa.Dette endrer forstøvningen på dysa, ved at strålen da treffer en "leppe" som kommer i stilling foran insprutningsstrålen. Når spissen vris under gange hører man tydelig at motoren "krafter" mere, hvis den er blitt tilstrekkelig varm da. Hvis ikke vil den fjuske, med feilslag og ujevn gange! Artig motor om enn noe lunefull. Begynner vel å bli noe vanskelig med deler til disse. Særlig kule og brennstoffventiler. Vokste selv opp med en 4-5 HK Sabb. Motoren på bildet tror jeg IKKE er en Sabb, da Sabben hadde en kraftigere bunnramme og en annen fasong på sylindertoppen. Utfra bildene kan det se slik ut, selv om den avbildede motoren ligner mye på en Sabb!!?? http://www.semidiesel.no/engines/sabb/hist...bb_historie.htm :nono: http://www.semidiesel.no/ Redigert 22.Oktober.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 dette ser mer ut som en 4-5 hk sabb semi.jeg mener at kulehode på 5-9 er mer vridd i forhold til glødepluggen Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Ja, jeg fikk svar fra et annet forum også at dette ikke var en 5-9. Hva synes dere om prisen, å vet dere hvor mye en slik veier og om den kan fraktes ? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 (redigert) Denne motoren veier sikkert nærmere 250-300 kg. Blir fort ett par tusen i frakt, og da synes jeg den blir i dyreste laget.?? Prøv heller å avertere etter i nærhet til dine hjemtrakter, kanskje finner du flere slik at du får en "delemotor"?? Det er definitivt ikke en 4-5 Sabb, heller! Redigert 22.Oktober.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Et par tusen var ikke det jeg helt håpet på. Finnes ikke billigere? Kanskje lure meg på noen som like gjerne kan ta den med seg? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Sabb Semidiesel 3hk: Sabb Semidiesel 5-9 hk: Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sleipner93 Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 (redigert) Det er altså en Type A 3hk jeg har funnet fram til? Kan vel stemme ved at smøreapparatet på den jeg har funnet har like mangen smørerør? Hvem kan jeg kontakte for å høre med fraktpris? Redigert 22.Oktober.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Sabb bensinmotor det må du skaffe deg Meget sjelden Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sleipner93 Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Produserte noen gang Sabb bensin? Som jeg nevnte tidligere i en tråd burde vi kanskje ha en Sabb tråd. Ellers, hvem kan gjøre slike frakte oppdrag med denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Flere kom meg i forkjøpet, dette er ikke 5-9. Jeg har en 5-9 stående komplett, og en gang (i fjern fremtid) når tiden strekker til skal den i bruk igjen. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Sleipner93 Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Det mest interessante nå er å finne ut hvor mye det vil koste å frakte den ned.. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Du får sende noen forespørsler til frakt selskapene men etter min erfaring er jeg stykt redd for at dette kan koste deg en 3-4000 tusen som bil frakt, er det en frake båt som hangler langs kysten kan du sikkert få det billigere. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sleipner93 Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Du får sende noen forespørsler til frakt selskapene men etter min erfaring er jeg stykt redd for at dette kan koste deg en 3-4000 tusen som bil frakt, er det en frake båt som hangler langs kysten kan du sikkert få det billigere. Ja, men hvilke fraktselskaper er jeg ute etter Kanskje litt dårlig forklart i innleggene over men var det jeg ville frem til.. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Nor-Cargo frakter vel både til lands og vanns, hurtigruten, kommer jaggu ikke på flere for øyeblikket men det kommer nok flere som vet om noen. Kjenner du noen eller noen som kjenner noen som jobber på hurtigruten, en frakte båt eller lignende er nok det din beste sjanse prismessig Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Poseidon Svart 22.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Det mest interessante nå er å finne ut hvor mye det vil koste å frakte den ned.. Det er synd at du ikke hadde denne på hånd ifjor; da var vi nemlig innom i Brønnøysund med Gamle Salten på vei til Forbundet Kysten sitt landsstevne i Bodø. Men det byr seg nok flere anledninger. Jeg ser også at du har omtalt motoren på et av våre "storskipsforum" - kanskje der dukker opp en eller annen som kan ta den med seg sørover . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sleipner93 Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Ja, det hadde jo vært topp visst noen kunne tatt den med sørover... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Apropos semidiesel: Uten å avspore for mye! Husker denne artikkelen i BM for noen år siden. http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...05?OpenDocument Skrekk og gru! PÅ stille sommerkvelder kan visstnok en ennå høre gjenklang av smellet!! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 I steden for å betale i dyre dommer for den motoren (2500,-) pluss like mye i frakt har jeg følgende forslag. Lag deg en lapp om at du ønsker gamle motorer, da du skal restaurere dem og ta vare på de som en viktig del av vår kyst og fritidsbåt-kultur (eller noe sånt). Skriv ut en haug av disse, legg dem i plastlommer, hiv deg på mopeden og heng opp disse i alle båthavner og marinaer du vet om. Heng opp noen på Rema og Rimi butikken også. Så skal du se at du får tak i en del motorer helt gratis eller til en symbolsk pris. Nå er vel ikke du gammel nok til å handle rødvin, men jeg har selv erfart at en flaske rødvin (100-150kr) er helt gangbar valuta i forbindelse med overtakelse av gamle påhengsmotorer (som jeg i følge madammen har alt for mange av). Mange av de som sitter med gamle motorer er fornøyd om noen kommer og henter dem for å fikse de opp, og ikke bare skal bruke dem til moring. Ga selv bort en sjelden Rollo-motor (fra Halden) til motorlaget Tøffe i Fredrikstad for en tid tilbake. Skulle selvsagt ikke ha betalt for den, da jeg vet den kom til ett godt "hjem". Tror de har 2-300 motorer nå.. Så kanskje du kan få 3-4 motorer for hver tusenlapp Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
SamH Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 Apropos semidiesel:PÅ stille sommerkvelder kan visstnok en ennå høre gjenklang av smellet!! Noen som vet hvilken båt dette var ? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 23.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 (redigert) her finner du "alt" om disse motorene inkl mulighet til å laste ned manualen. http://www.museumsnett.no/hfs/verft/motorm.../SABBMOTOR1952/ motoren du har ligner ikke på en SABB 5-9 men hvis startprosedyren er den samme: rens glødepluggen/sigarettholderen for bek. snu dysehendlen mot glødepluggen varm pluggen til den er nær rød med en gassbrenner ell 2 manuelle sprut på dieselpumpe/regulator. hiv svinghjulet kraftig motsatt vei av den du ønsker at motoren skal gå (pass fingre/armer) og violá så hører du denne lyden....: http://www.museumsnett.no/hfs/verft/motorm...2/Maskinlyd.wav Redigert 23.Oktober.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2007 I steden for å betale i dyre dommer for den motoren (2500,-) pluss like mye i frakt har jeg følgende forslag. Lag deg en lapp om at du ønsker gamle motorer, da du skal restaurere dem og ta vare på de som en viktig del av vår kyst og fritidsbåt-kultur (eller noe sånt).Skriv ut en haug av disse, legg dem i plastlommer, hiv deg på mopeden og heng opp disse i alle båthavner og marinaer du vet om. Heng opp noen på Rema og Rimi butikken også. Så skal du se at du får tak i en del motorer helt gratis eller til en symbolsk pris. Nå er vel ikke du gammel nok til å handle rødvin, men jeg har selv erfart at en flaske rødvin (100-150kr) er helt gangbar valuta i forbindelse med overtakelse av gamle påhengsmotorer (som jeg i følge madammen har alt for mange av). Mange av de som sitter med gamle motorer er fornøyd om noen kommer og henter dem for å fikse de opp, og ikke bare skal bruke dem til moring. Ga selv bort en sjelden Rollo-motor (fra Halden) til motorlaget Tøffe i Fredrikstad for en tid tilbake. Skulle selvsagt ikke ha betalt for den, da jeg vet den kom til ett godt "hjem". Tror de har 2-300 motorer nå.. Så kanskje du kan få 3-4 motorer for hver tusenlapp Ja har tenkt over det og bør kanskje gjøre noe slikt en dag... Angående denne motoren så finnes det få igjenn. Jeg tror ikke så mangen som vil bort slike billig... Derimot påhengser og andre ting kan vel lett skaffes slik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.