Jump to content

Sabb (5-9?) oppfyring motor..


Sleipner93

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har funnet en Sabb (5-9 tror jeg) tilsalgs. Den ser ut som en rusthaug å selgeren skal ha 2500,- Jeg lurer på om denne er mulig å få igang? Det hadde vært kjekt å begitt meg ut på en Semi-Diesel. Men problemet er at motoren befinner seg ved Brønnøysund som er veldig langt borte fra meg. Hvor mye koster det å frakte denne ned til Stavanger evt? Og hvor mye veier en slik motor?

 

Det følger også med propellannlegg. Jeg vil si den ser borti i mot komplett ut ifra bildene, ser dere noe som mangler?

 

Er dette et kjøp man kan tjene på?

 

Bilder :

 

sabb_oppfyring.jpg

 

sabb_oppfyrin_2.jpg

 

sabbs_oppfyring_3.jpg

 

sabbs_4.jpg

 

Lurer sist men ikke minst hva hendelen på toppen betjener? :smiley:

 

Troll 20 : Om du skulle titte innom her, husk å mase litt på far om dette på jobben :wink: :wink: :lol:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post

Hendelen på toppen, vris når motoren har fått litt temperatur.

Det kalles å "vri spissen" som vi sa.Dette endrer forstøvningen på dysa, ved at strålen da treffer en "leppe" som kommer i stilling foran insprutningsstrålen.

Når spissen vris under gange hører man tydelig at motoren "krafter" mere, hvis den er blitt tilstrekkelig varm da.

Hvis ikke vil den fjuske, med feilslag og ujevn gange!

 

Artig motor om enn noe lunefull.

 

Begynner vel å bli noe vanskelig med deler til disse. Særlig kule og brennstoffventiler.

Vokste selv opp med en 4-5 HK Sabb. :yesnod:

 

Motoren på bildet tror jeg IKKE er en Sabb, da Sabben hadde en kraftigere bunnramme og en annen fasong på sylindertoppen.

Utfra bildene kan det se slik ut, selv om den avbildede motoren ligner mye på en Sabb!!??

 

http://www.semidiesel.no/engines/sabb/hist...bb_historie.htm :nono:

 

http://www.semidiesel.no/

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post

Du får sende noen forespørsler til frakt selskapene men etter min erfaring er jeg stykt redd for at dette kan koste deg en 3-4000 tusen som bil frakt, er det en frake båt som hangler langs kysten kan du sikkert få det billigere.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Du får sende noen forespørsler til frakt selskapene men etter min erfaring er jeg stykt redd for at dette kan koste deg en 3-4000 tusen som bil frakt, er det en frake båt som hangler langs kysten kan du sikkert få det billigere.

 

Ja, men hvilke fraktselskaper er jeg ute etter :flag: Kanskje litt dårlig forklart i innleggene over men var det jeg ville frem til..

Link to post

Nor-Cargo frakter vel både til lands og vanns, hurtigruten, kommer jaggu ikke på flere for øyeblikket men det kommer nok flere som vet om noen. Kjenner du noen eller noen som kjenner noen som jobber på hurtigruten, en frakte båt eller lignende er nok det din beste sjanse prismessig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Det mest interessante nå er å finne ut hvor mye det vil koste å frakte den ned..

 

Det er synd at du ikke hadde denne på hånd ifjor; da var vi nemlig innom i Brønnøysund med Gamle Salten på vei til Forbundet Kysten sitt landsstevne i Bodø.

Men det byr seg nok flere anledninger. Jeg ser også at du har omtalt motoren på et av våre "storskipsforum" - kanskje der dukker opp en eller annen som kan ta den med seg sørover . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

I steden for å betale i dyre dommer for den motoren (2500,-) pluss like mye i frakt har jeg følgende forslag. Lag deg en lapp om at du ønsker gamle motorer, da du skal restaurere dem og ta vare på de som en viktig del av vår kyst og fritidsbåt-kultur (eller noe sånt).

Skriv ut en haug av disse, legg dem i plastlommer, hiv deg på mopeden og heng opp disse i alle båthavner og marinaer du vet om. Heng opp noen på Rema og Rimi butikken også. Så skal du se at du får tak i en del motorer helt gratis eller til en symbolsk pris. Nå er vel ikke du gammel nok til å handle rødvin, men jeg har selv erfart at en flaske rødvin (100-150kr) er helt gangbar valuta i forbindelse med overtakelse av gamle påhengsmotorer (som jeg i følge madammen har alt for mange av).

 

Mange av de som sitter med gamle motorer er fornøyd om noen kommer og henter dem for å fikse de opp, og ikke bare skal bruke dem til moring.

 

Ga selv bort en sjelden Rollo-motor (fra Halden) til motorlaget Tøffe i Fredrikstad for en tid tilbake. Skulle selvsagt ikke ha betalt for den, da jeg vet den kom til ett godt "hjem". Tror de har 2-300 motorer nå..

 

Så kanskje du kan få 3-4 motorer for hver tusenlapp :wink:

Link to post

her finner du "alt" om disse motorene inkl mulighet til å laste ned manualen.

 

http://www.museumsnett.no/hfs/verft/motorm.../SABBMOTOR1952/

 

motoren du har ligner ikke på en SABB 5-9 men hvis startprosedyren er den samme:

rens glødepluggen/sigarettholderen for bek.

snu dysehendlen mot glødepluggen

varm pluggen til den er nær rød med en gassbrenner ell

2 manuelle sprut på dieselpumpe/regulator.

hiv svinghjulet kraftig motsatt vei av den du ønsker at motoren skal gå (pass fingre/armer) og violá

 

så hører du denne lyden....:

http://www.museumsnett.no/hfs/verft/motorm...2/Maskinlyd.wav

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
I steden for å betale i dyre dommer for den motoren (2500,-) pluss like mye i frakt har jeg følgende forslag. Lag deg en lapp om at du ønsker gamle motorer, da du skal restaurere dem og ta vare på de som en viktig del av vår kyst og fritidsbåt-kultur (eller noe sånt).

Skriv ut en haug av disse, legg dem i plastlommer, hiv deg på mopeden og heng opp disse i alle båthavner og marinaer du vet om. Heng opp noen på Rema og Rimi butikken også. Så skal du se at du får tak i en del motorer helt gratis eller til en symbolsk pris. Nå er vel ikke du gammel nok til å handle rødvin, men jeg har selv erfart at en flaske rødvin (100-150kr) er helt gangbar valuta i forbindelse med overtakelse av gamle påhengsmotorer (som jeg i følge madammen har alt for mange av).

 

Mange av de som sitter med gamle motorer er fornøyd om noen kommer og henter dem for å fikse de opp, og ikke bare skal bruke dem til moring.

 

Ga selv bort en sjelden Rollo-motor (fra Halden) til motorlaget Tøffe i Fredrikstad for en tid tilbake. Skulle selvsagt ikke ha betalt for den, da jeg vet den kom til ett godt "hjem". Tror de har 2-300 motorer nå..

 

Så kanskje du kan få 3-4 motorer for hver tusenlapp :wink:

 

Ja har tenkt over det og bør kanskje gjøre noe slikt en dag...

 

Angående denne motoren så finnes det få igjenn. Jeg tror ikke så mangen som vil bort slike billig...

 

Derimot påhengser og andre ting kan vel lett skaffes slik :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...