Jump to content

Sabb 2G, modellforskjell?


Klintan

Recommended Posts

Alltså. denne BP är enorm! Jeg har brukt mye, mye tid vid computern nå i det siste og funnet masse gode råd!

 

Nå är det så att jeg, trots det jeg är svensk, är en stor tillhenger av Sabb. Tillbringer og mye tid i Norge, et nydelig land. gamleblitt pensionist och fått tid til at pröve og läre mig noe nytt. Kjöpt flere gamle sabber (2H og 2G) og har et spörsmål som dreier sig om 2G: Har i båt en 2G fra 66, 18 hk. Har nylig kjöpt en 2G 20 hk fra 71. Är det noen som vet hvis det är noen forskjell mellom disse to? Topper etc.

 

TAkknemlig for svar - jeg har jo sett at det är mange som kan mye om Sabb på Åpent Forum.

Forövrig har jag bemerket mig at mange i Norge sier Sabb når de kjörer Saab, og at mange skriver Saab, når de mener Sabb. Jeg foretrekker helt klart Sabb fra Bergen! :flag::flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Hallo Klintan - Velkommen ombord i baatplassen! :o)

 

Helt enig med deg når du erklærer deg som tilhenger av Sabb! :yesnod: Det finnes en del av disse her på PB også. Har opp gjennom årene selv hatt 1 stk. G-modell (1 syl. / 10hk), har nå en 2H i min nåværende båt og en gammel og ødelagt 2G til renovering i kjelleren.

 

Jeg kjenner ikke til noen forskjell på en '66 og en '71-modell. Det som er verdt å merke seg er at Sabb har gått over fra tommegjenger (3/8" + 1/2" + 7/16", osv.) til millimetergjenger i perioden 1974 / 1975 på de forskjellige bolter (pinneskruer) og mutrer. Så begge dine 2G'er har tommegjenger.

 

Lykke til med din samling - jeg misunner deg plassen, som du tydeligvis må ha for å kunne samle på Sabb'er.

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for oplysninger Walter!

Har nok ikke så god plass som du tenker... En av båtene ligger norover i SVerige og i den sitter en 2G, den andre står vid huset hjemme (2H) en delemotor ligger i kjellern, demontert og malt, den seneste motoren står i et skjul...

Gott at det måske ikke är noen forskjell mellom disse motorene. Men jeg skjönner ikke hvordan Sabb har kunnet få til 16 hk i 66:an men 20 i 71:an og til og med 22 i en senere model? Vet du noe om det?

Hilsen fra Klintan

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha lest at disse ulike måtene å angi hk på stammer fra deres gamle policy for å angi ytelse på ulike turtall. Dette så vi på 5-9, 8-10, 8-12?, 16?-22 hvor det største tallet er ytelsen ved maksimalt turtall. Dette skaper jo endel forvirring, men ut ifra det jeg kan se i bruksanvisningene og delebøkene har ikke sabb endret på 2G'en nevneverdig i forhold til ytelse - delene og spesifikasjonene er de samme så vidt jeg kan se, men enkelte merknader er gjort i deleboka som feks. at termostaten ble flyttet til forsiden av lydpotta/ekspansjonstanken 1979.

 

Jeg var ikke klar over det Walter skriver om overgang fra tomme til metrisk. - Håper bare ikke det gir meg problemer da jeg venter på en eldre delemotor til min 2G fra 79. - Blir spennende å se...

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, dette er intresssant! Håper du er heldig med delemotorn Hengefjes! Men at få seg deler fra gamle motorer er ju vedlig lönnsamt hvis delerne er OK.

Hörte fra mannen på verkstedet jeg var i kontakt med i kväll at det ikke var mye forskjell på modellerne. Noe forskjellige lagringer sa han, men jeg spurde aldrig hva sorts lager det dreide seg om.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...